یک مقام سودان روز شنبه اعلام کرد عمر البشیر رئیس جمهور این کشور هفته آینده به سودان جنوبی سفر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین سفر البشیر به سودان جنوبی از زمان استقلال این کشور به شمار می رود و می تواند به تقویت موافقتنامه های جدید بین سودان و سودان جنوبی در بخش نفت و امنیت مرزی کمک کند .
این دو کشور همسایه آفریقایی این ماه موافقت کردند صادرات نفت را از سر بگیرند و تنش ها بین دو کشور را کاهش دهند .
عمر البشیر ابتدا قرار بود یک سال قبل به جوبا سفر کند اما تشدید تنش های مرزی بین ارتش سودان و سودان جنوبی در ماه آوریل که دو کشور را در آستانه جنگی تمام عیار قرار داد باعث شد تا این سفر لغو شود.
عماد سعید سخنگوی البشیر در مصاحبه با رویترز افزود وی اکنون دعوت سالوا کر همتای سودان جنوبی خود را پذیرفته و قرار است هفته آینده عازم جوبا شود.
موافقت البشیر با سفر به سودان جنوبی جدیدترین نشانه از کاهش تنش بین سودان و سودان جنوبی پس از درگیری های مرزی بین دو کشور به شمار می رود.
یک مقام بلندپایه وزارت نفت سودان نیز اعلام کرد نخستین محموله نفت صادراتی سودان جنوبی اواسط ماه آوریل در پی ازسر گیری تولید نفت در این کشور وارد سودان خواهد شد .
سودان جنوبی که محصور در خشکی است و فروش نفت نود و هشت درصد از درآمد های این کشور را تشکیل می دهد برای صادرات نفت خام خود نیازمند خط لوله ای است که از شمال می گذرد .
تاسیسات نفتی هر دو کشور پیش از جدایی سودان جنوبی از سودان در ژانویه سال دو هزار و یازده ساخته شده است . پس از جدایی این دو کشور ، سه چهارم از تولید نفت به سودان جنوبی اختصاص یافت و تاسیسات پالایش و صادرات نفت نیز در سودان واقع شد .
 
 
 
 
برچسب ها: بین الملل ، سودان ، بشیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار