
قديميترين سازمان حمايت از مصرفكننده هند «انجمن راهنماي مصرفكنندگان هند» نام دارد. اين سازمان در سال 1966 تأسيس شده و در زمينههاي مختلف مربوط به حمايت از حقوق مصرفكنندگان، حتي ارائه رسمي آموزش مصرفكنندگان در دورههاي تحصيلي در اين كشور فعاليت داشته است. انجمن مزبور در كميتههاي فني و نهادهاي تصميمگيري دولتي عضويت دارد و ميتواند بر تصميمگيريها نظارت داشته باشد يا در موارد لزوم اظهار نظركند. مهمترين فعاليتها و اقدامات اين انجمن و ساير سازمانهاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان در هند در عرصه حمايت ازحقوق مصرفكنندگان عبارتاند از:
1. حمايت از مصرفكنندگان براي بهرهمند شدن آنها از حقوق شناسايي شده براي ايشان مانند حق آموزش و حق حمايت در قبال كالاها و خدمات مخاطرهآميز و مذاكره راجع به موضوعات مربوط به حمايت از حقوق مصرفكنندگان و تلاش براي دستيابي به اهداف مورد نظر در اين زمينه كه حاصل آن تصويب قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان هند و تشكيل مراجع خاص رسيدگي به دعاوي مصرفكنندگان بوده است.
2. استفاده از كميته رسيدگي به شكايات كه در انجمن راهنماي مصرفكنندگان هند براي رفع اختلافات مصرفكنندگان با مشتكيعنه دو بار درهفته تشكيل جلسه ميدهد و به شكايتهاي طرح شده راجع به موضوعات مختلفي مانند لوازم خانگي معيوب، غذاها و نوشابههاي داراي كيفيت پايين، ادعاهاي راجع به تبليغات فريبكارانه رسيدگي ميكند.
3. انجام آزمايشهاي مربوط به ارزيابي ايمني و عملكرد كالاها از سال 1977. شماري از كالاهايي كه آزمايشهاي لازم راجع به آنها انجام شده و گزارشهاي مربوط به آنها درشمارههاي مختلف مجله سازمان درج شده است، عبارتاند از: روغنهاي خوراكي، نان، شير، آب معدني و بطريهاي آب پلاستيكي.
4. انتشار مجلاتي به صورت موضوعي درباره كالاهاي مختلف مانند لوازم خانگي برقي، مواد غذايي، آفتكشها، روغنهاي خوراكي و موضوعاتي از قبيل ايمني در منزل.
5. ايجاد مركز اطلاعات مصرفكنندگان با حمايت وزارت امور مصرفكنندگان و توزيع عمومي.
6. آموزش دادن به مصرفكنندگان در زمينههاي مربوط به حقوق مصرفكننده.
7. تحقيق راجع به موضوعات مربوط به حقوق مصرفكننده.
8. ارائه خدمات مشاورهاي به مصرفكنندگان.
فروغ مصطفي منتقمي، عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني