يک روش جديد و رايگان؛

در مورد فناوری DLNA چه می دانید؟

اگر قصد خرید یکی از ابزارهای دیجیتالی را داشته باشید، یا باید به طور کامل از تکنولوژی های روز خبر داشته باشید یا اینکه به صحبت های فروشنده اعتماد کنید. شما کدوم روش خرید را انتخاب میکنید؟

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ موقع خرید اغلب با اصطلاحاتی آشنا میشویم که به گفته ی فروشنده، هر کدام قابلیت ویژه ای برای سیستم به همراه دارند. ولی واقعا به همه ی این امکانات نیاز پیدا میکنیم و آیا بعد از خرید دستگاه جدیدمان، توان استفاده از تمام امکانات آن را خواهیم داشت؟

این روزها معمولا موقع خرید لپ تاپ، تلوزیون، تلفن همراه، تبلت، پرینتر و حتی پخش کننده های صوتی و سایر لوازم الکترونیکی با اصطلاح پشتیبانی از امکان DLNA برخورد میکنیم. ولی DLNA چی هست؟

اگر تا بحال با این فن آوری آشنایی نداشتید، متوجه آن خواهید شد و از این به بعد میتوانید تصمیم بگیرید که دستگاهی را که انتخاب میکنید، شامل چه امکاناتی باشد؟ DLNA یا همانÂÂÂ Digital Living Network Alliance (دیجیتال لیوینگ نت ورک اَلیینس) به معنی ائتلاف شبکه ای زندگی دیجیتالی هست.

ماجرا از این قرار هست که چند سال قبل، یک شرکت معروف ژاپنی ایده ای را مطرح کرد که طبق آن دستگاه های صوتی و تصویری که داخل شبکه های خانگی، ازآنها استفاده میشود از یک استاندارد مشخص طبعیت کنند. کم کم تعدادی از شرکت ها از این ایده استقبال کردند و ائتلافی تشکیل شد که این شرکت ها پذیرفتند که محصولات الکترونیکی خودشان را مطابق با استانداردها DLNA وارد بازار کنند. اولین مجموعه استاندارها بعد از چند جلسه اعضاء، بوسیله ائتلاف DLNA وضع شد، و خیلی زود دستگاه های جدید با رعایت این استاندارها وارد بازار شدند.

ولی مزایای dlna چی هست و برای ما چه کاربردی میتواند داشته باشه؟

فرض کنید یک مجموعه فیلم روی حافظه ی کامپیوتر خودتان ذخیره کردید و علاقه مندید که هر شب بخشی از آن را در تلوزیون خودتون ببینید برای تماشای مجموعه ی مورد علاقه خود چیکار میکنید؟ هر بار بخشی از آن را، روی حافظه ی فلش یا دی وی دی کپی میکنید یا اگه کمی حوصله بیشتری به خرج بدهید کیس کامپیوترتون رو نزدیک تلویزیون می آورید و بعد از کلی کابل کشی کامپیوتر را مستقیم به تلویزیون وصل میکنید؟!

ولی آیا این همه زحمت لازمه؟ کافیه به دفترچه راهنمای تلویزیون خودتان مراجعه کنید و ببینید آیا تلویزیون شما از امکان DLNA پشتیبانی میکند یا نه؟

یکی از مزایای DLNA، پشتیبانی از ارتباط وایرلس یا همون ارتباط بدون سیم هست. یعنی شما به راحتی میتوانید بدون هیچ دردسری فرمان پخش روی تلویزیون را مستقیم از روی کامپیوترتان صادر کنیند. حتی کار میتواند راحت تر از این هم باشد ...

نیازی نیست که حتی به اتاق کامپیوتر برید و از آنجا فرمان پخش فیلم را صادر کنید، کافی هست به تلفن همراه یا تبلتی که در دستتان هست نگاه کنید، اگر آن هم از DLNA پشتیبانی میکرد، میتوانید به سادگی فرمان پخش فیلم یا موزیک مورد نظرتان را از تبلت به کامپیوتر صادر کنید و بعد از چند لحظه فایل مورد نظر خودتان را روی تلویزیون ببینید.

احتمالا از این به بعد به وجود آیکون dlna روی تجهیزات صوتی- تصویری و کامپیوترتان حساس شدین!

خوب این ارتباط نه تنها بین کامپیوتر و تلویزیون هست بلکه بین پرینتر و سایر تجهیزات منزل هم میتواند برقرار باشد.

در این روش، راه اندازی یک شبکه خانگی کار پیچیده ای نیست و کافی هست که تجهیزاتی که میخواهید از آنها استفاده کنید، مبتنی برipÂÂÂ باشند و بعد معرفی این تجهیزات به هم کار چندان سختی نیست.

البته شرکتهای دیگری سعی کردند استاندارد های دیگری معرفی کنند . اصطلاحی مثل allshare و air play ، که تقریبا کار مشابهی را انجام میدهند و علاوه بر طبعیت از استاندارهای dlna استاندارهای ویژه ی خودشان را هم تعریف کردند.

البته با اسم های مشابه دیگری هم ممکن هست برخورد کنید مثل : SmartShare یا Simple Share که تمام آنها کم و بیش کار مشابهی رو انجام میدهند.

خب گفتیم که قدم اول این هست که متوجه بشیم سیستم ما از dlna پشتیبانی میکند یا نه؟ قدم دوم راه اندازی یک شبکه ی خانگی هست. ////قدم سوم دانلود و نصب نرم افزارهایی هست که شرکت های تولید کننده ی کامپیوتر های خانگی یا تبلت ها به شما معرفی و پیشنهاد کردند. ////قدم چهارم جست و جو و اتصال به تلویزیون هست. اگر بعد از این مرحله موفق نشدید که به کامپیوترتان متصل بشوید بهتره از یک نرم افزار جایگزین دیگه روی کامپیوتر خودتان استفاده کنید.

خوب حالا زمانی هست که میتوانید از این تکنولوژی لذت ببرید و dlna را روی سیستم تلویزیونتان راه اندازی کنید.


برای دریافت فایل متنی اینجا را کلیک کنید


گـزارش از: سـالار واعـظی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
shayan asgare
۱۸:۴۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
خیلی علی بود ممنون از این به بعد خیلی راخت شدم
Iran (Islamic Republic of)
فاضل لشگری
۲۰:۱۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۳
عالی بود ممنون.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
خیلی خوب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۳۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۲
عاحا پص اظ این به بعد منم اینتوری می نویصم چون فرغی نداره که چتور بنویصیم فغط محم اینه که دیگران منزورطو بفهمن
Iran (Islamic Republic of)
رضاکماسی
۰۸:۵۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
عزیز دلم املای کلمه تبعیت رو چرا غلط(طبعیت) نوشتی؟؟؟ خیلی اشتباه تایپی توی سایت هست مثلا دارویی رو دارونی نوشتید وچندین اشتباه دیگه...لطفا دقت کنید..
Germany
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۲
باشه به نظر من اشکالی نداره وقتی که تو میفهمی طبعیت هست دیگه لوزومی نداره که ...
Netherlands
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
ممنون عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۲:۲۶ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
حالا باید از کجا بفهمم کامپیوترم dlnaداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
سلام از روی لوگو سبز رنگ DLNA
اگه روی تلویزیون بود متونی بفهمی که هست
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۹:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
از زحمات شما و همکاران تان مممنون و سپاسگزارم انشا الله سالی خوبی داشته باشید
Netherlands
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
ممنون استفاده کردیم
Iran (Islamic Republic of)
هوادار دريچه
۱۴:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
ايول، خوشم اومد
Netherlands
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
ماشا ا ... به خبرهای شما حال کردم اصلا
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
سلام در مورد وایمکس یا اینترنت بیسیم هم بذارید بهتره میشه باتشکر
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
از این گونه مطالب زیاد بذارید
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
ممنون حرف نداشت
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
بابا خیلی ممنون این کار رو کردم خیلی حال کردم دستتون درد نکنه ممنون از زحمات شما :)
آخرین اخبار