آسمان آمريکا به زودي در اختيار هواپيماهاي بدون سرنشين قرار مي گيرد که در عمليات نظارتي بر شهروندان اين کشور شرکت دارند؛ اين تصميم کنگره آمريکا هم اکنون با مخالفت شديد ايالت ها رو به رو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي، 27 ايالت آمريکا خواهان محدود شدن عمليات نظارتي هواپيماهاي بدون سرنشين در اين کشور هستند.

در مستندي که درباره اين عمليات تهيه و از تلويزيون آمريکا پخش شده است، مي توان دامنه عمليات اين هواپيماها و حسگرهاي جديد آنها را مشاهده کرد.  

اين مستند تصويري را نشان مي دهد که از ارتفاعي هفده هزار پايي بر فراز ويرجينيا گرفته شده و پانزده مايل مربع را در بر مي گيرد.

کارشناس اين عمليات توضيح مي دهد که اين تصوير به راحتي قابليت بزرگتر شدن دارد؛ در حدي که به سادگي مي توان جزئياتي را که در اين ناحيه مي گذرد، زير نظر گرفت.

ايالت ويرجينيا اولين ايالتي بوده که با اين نوع نظارت مخالفت خود را اعلام کرده است. در اوايل فوريه شوراي قانونگذاري اين ايالت طرحي را درباره استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان تدوين کرد که هنوز به امضاي فرماندار اين ايالت نرسيده است.

ديويد نوريس عضو شوراي يکي از شهرهاي ويرجينيا مي گويد: ما مي دانيم که اين هواپيماها به آسمان ويرجينيا مي آيند. ما همه تلاش خود را براي مقابله با اين عمليات به کار مي گيريم.

دست کم بيست و هفت ايالت سرگرم بررسي قوانيني هستند که حد و حدود استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان را تعريف مي کند. اين در حالي است که بسياري معتقدند اين تلاش ايالت ها نمي تواند مانع عمليات هواپيماهاي بدون خلبان شود. به اين علت شرکت هايي دست به کار شده اند تا محصولاتي را ارائه کنند که مي تواند دامنه اين نظارت را محدود کند. اين محصولات در سايت هايي نظير معرفي شده است.

طراحي در نيويورک لباس هايي عرضه کرده است که افراد با پوشيدن آنها از چشم دوربين هاي هواپيماهاي بدون خلبان به دور مي مانند.

در عين حال درباره اينکه اين شرکت ها بتوانند همگام با توسعه فناوري هاي جاسوسي به عرضه محصولاتي براي مقابله با آن بپردازند، ترديد وجود دارد.

در اين برنامه جاسوسي يک ميليون ترابايت تصوير در روز ضبط مي شود که برابر با پنج هزار تصوير با دقت بسيار بالا در ساعت است.

کارشناس اين عمليات مي گويد به راحتي مي توان تصاوير ضبط شده را جستجو کرد و دقت اين تصاوير به حدي است که مي توان حرکت هاي جزئي افراد را نيز مشاهده کرد.

به رغم مخالفت برخي ايالت ها با اين عمليات جاسوسي، در سطح فدرال فشار زيادي براي اجراي آن وجود دارد. وزارت هوانوردي فدرال آمريکا اعلام کرد در هفت سال آينده 30 هزار هواپيماي بدون خلبان بر فراز اين کشور در پرواز خواهند بود.


برچسب ها: آمریکا ، جاسوسی ، پهپاد ، ایالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار