روزنامه واشنگتن پست شنبه به نقل از مقامهای ارشد «سه کشوری که در تحقیقات» در این باره حضور دارند، بیش از پیش به این اجماع رسیدهاند که قطع شدن کابلهای ارتباطی ناشی از حوادث دریایی بوده است، نه خرابکاری.
بازرسانی که در این باره تحقیق کردهاند، تاکنون به نشانهای درباره اینکه کشتیهای تجاری به دستور روسیه و عمدا لنگرهای خود را بر بسته دریا کشیده و باعث خسارت دیدن کابلهای زیر دریا شده باشند، نیافتهاند.
به گفته منابع آگاه، شواهد حاکی است که این خسارتها به دلیل اقدامات خدمه بیتجربهای در این کشتیها کار میکنند، ایجاد شده است.
کابل انتقال برق «استلینک ۲» ۲۵ دسامبر ۲۰۲۴ (پنجم دی ماه) قطع شد. این کابل شبکه انتقال برق میان فنلاند و استونی را برقرار میکند.
شرکت برق «فینگرید» فنلاند در آن هنگام اعلام کرد که تعمیر این کابل زیر دریایی ماهها به طول خواهد انجامید.
این در حالی است که پلیس و گارد مرزی فنلاند تانکر نفتی «ایگل اس» را که عامل قطعی این کابل است، توقیف کردهاند.
پس از این حادثه، رسانهها گزارش دادند که سه کابل زیر دریایی دیگر که فنلاند و استونی را به یکدیگر متصل میکند، قطع شدهاند.
به دنبال آن ناتو اعلام کرد که ماموریتی را در دریای بالتیک برای حفاظت از کابلهای زیر دریا آغاز کرده است.
منبع: ایرنا