سهم ما از بيان درد هاي جامعه و نقد دروغگويي حذف سريال به مدت 164 دقيقه بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ نشست نقد و بررسي سريال "راستش را بگو" با حضور محمدرضا آهنج(كارگردان)، مصطفي‌رستگاري(نويسنده)، فاطمه ثمرقندي(تهيه كننده)، نيوشا ضيغمي، دانيال عبادي، اميرحسين مدرس، النازبهمن زاده(بازيگران)  و محمدرضا لطفي(مجري و منتقد) شب گذشته در فرهنگسرا فردوس برگزار شد.
محمد رضا آهنج (کارگردان)، در خصوص سفارشي بودن سريال "راستش را بگو" گفت: خارج از فرم سفارشي سعي در ساخت مجموعه اي با بيان دردها بوديم و باشرايطي که فراهم کردند اين سريال هيچ تفاوتي با کارهاي غيرمشاركتي نداشت.
وي ادامه داد: اما بحث اصلي اينکه در طول پخش اين مجموعه عده‌اي ما را در حد فيلم موهن‌ساز و خائن پايين كشيدند و عده اي هم ما را اندازه يك قديس بالا بردند كه البته هيچ كدام از اين دو خوب نيست.
آهنج در خصوص انتقادات به اين سريال عنوان کرد: زماني که به گروه ما مي تازند، آن هم تنها به جرم بيان درد جامعه و نقد دروغگويي  و همچنين به جرم اينكه در اين مجموعه گروههاي فشار مورد نقد هستند و درباره آرمان هايي كه به آن نرسيديم حرف مي زنيم و به همين گناه بايد هم فحش بشنويم و هم 164 دقيقه سانسور شويم.

*قصد به تصوير كشيدن چهره حضرت علي(ع) را نداشتيم

وي در خصوص شخصيت "علي مولا" و ايجاد شائبه براي مخاطبان با استعاري بودن نام اين شخصيت اظهار داشت: بله متاسفانه اين تفكر غلط به وجود آمده است كه ما با اين كار قصد داشتيم تا تصويري از اميرالمومنين نشان دهيم كه چنين چيزي از اساس غلط است.
آهنج خاطر نشان کرد: ما به هيچ عنوان قصد نداشتيم خداي ناكرده تصوير حضرت علي(ع) را به تصوير بكشيم، ولي مي‌خواستيم قطره‌اي از دريا را نشان دهيم و اين به خاطر انديشه ها و علايق دكتر رستگاري است.

*اين خوب است كه ارگان ها وارد كارهاي فرهنگي شوند

فاطمه ثمرقندي در پاسخ به همکاري‌هاي مشارکتي در توليد سريال گفت: به شدت دوست دارم كه درباره مصاديق انساني و درعين حال موضوعات اقتصادي كار توليد كنم همچنين در گذشته تجربه "سريال مار و پله" را داشتم كه درباره ماليات بود و مرا راضي نكرد.
وي ادامه داد: به زعم من اين خيلي خوب است كه ارگانها وارد مشاركت و توليد يك اثر هنري بشوند، هركاري كه فرهنگ سازي كند اتفاق خوبي است، اما همان طور كه شما گفتيد بايد اين ظرافت را بكار برد كه در عين حال به ورطه تبليغ كشيده نشود.
ثمر قندي عنوان کرد: "راستش رو بگو" كاري بود كه ما مي خواستيم درباره دروغگويي حرف بزنيم و در گام نخست با آهنج به توافق رسيديم و ايشان هم "مصطفي رستگاري" را براي نگارش معرفي كردند، رستگاري وقتي فهميد كه كار مشاركتي است در ابتدا چندان استقبال نكردند،اما رفته رفته علاقه مند شدند و استارت كار زده شد.

*درباره دكتر چمران بايد مستقل سريال ساخت

مصطفي رستگاري ،نويسنده در خصوص شعاري بودن برخي از سکانس هاي سريال  گفت: به اعتقاد من در يک کار جمعي سينما و فيلم، نويسنده راوي كار است. چرا نبايد براي جذب مخاطب ريسک کنيم و از فرم جديدي در کار استفاده کنيم
وي ادامه داد: در مورد شعار زدگي هم بايد بگويم اساس چنين كارهايي ديالوگ است و با حرف و ديالوگ است كه جلو مي رود.
رستگاري در خصوص پرداخت شخصيت "دکتر چمران" نيز عنوان کرد : دكتر چمران نابغه زمان خود که هميشه به دنبال حقيقت بود، اصرار اين مجموعه در بيان پيام در بزرگياين مرد و اوج تمكن مالي دست از همه چيز شست و به مبارزه پرداخت.
وي اظهار داشت : ما قصد نداشتيم تا بيوگرافي و سريالي در مورد اين آدم بسازيم و تنها قصد داشتيم در راستاي پيام مجموعه اداي ديني به اين شخصيت داشته باشيم و اگر مي خواستيم وارد زواياي زندگي اين آدم مي شديم بايد درباره وي يك مجموعه مستقل مي ساختيم.

*باورم نمي شد چنين كاري در تلويزيون ساخته شود

در ادامه این نشست نيوشا ضيغمي در خصوص حضور خود در مديوم تلويزيون گفت: من بعد از ده سال فعاليت در سينما به تلويزيون آمدم و در طول اين سالها هم پيشنهادات زيادي از اين رسانه داشتم،اما چندان تمايل نداشتم.
وي ادامه داد: زماني که فيلمنامه اين سريال به دست من رسيد، باورم نمي شد كه سريالي جدا از عشق و عاشقي به شكل چالش انگيز در تلويزيون ساخته شود و به همين جهت پذيرفتم كه وارد اين مديوم شوم.
ضيغمي عنوان کرد : اكنون هم با وجود نقدهاي تندي كه به كار مي شود من آن را دوست دارم چون مصداق عيني دارد،خاطره آرامي از گذشته اش مي ترسد و آدم خوبي نيست،خودش هم مي داند و توان مورد نقد قرار گرفتن را ندارد و زماني كه آيينه مقابلش مي گيرند حالش بد مي شود.

*"علي مولا" يك شخصيت آرمان گراست

دانيال عبادي ، بازيگر علي مولادر خصوص حضور خود  گفت: من 9 فيلم سينمايي بازي كرده بودم و اصلا بازي در سريال در برنامه كاري من نبود،تا اينكه براي اين كار يك جلسه يك ساعته با آهنج داشتيم كه من انرژي فوق العاده خوبي از ايشان گرفتم.همين انرژي باعث شد تا من فيلمنامه را بگيرم و بعد از خواندن كار به آن علاقه مند شدم و بازي درآن را قبول كردم.
وي ادامه داد: به نظر من "علي مولا" سمبليك نيست، بلكه آرمان گراست، زيرا نمونه عيني در جامعه دارد، بايد دقت داشته باشيم كه هر فردي در درون خود يك" علي مولا" دارد،ما يك وجه راستگو،يك وجه مهربان داريم و يك وجه شيطاني يا بد و اينكه كدام را بالفعل كنيم به خود ما برمي گردد اما با اين حال اگر مجموعه تا اين حد سانسور نمي شد شما الان جواب خيلي از ابهامات اين شخصيت را مي گرفتيد.

*در ابتداي سريال به شدت استرس داشتم

الناز بهمن زاده بازيگر، در خصوص بازي در اين نقش عنوان کرد: در ابتدا به شدت اين استرس با من همراه بود فكر مي كردم كه از عهده اين نقش و كار برنخواهم آمد،چراكه همان طور كه خودتان هم اشاره كرديد تمام اين موارد كار مرا سخت و حساس مي كرد،
وي ادامه داد: در طول كار آهنج استرس را كاملا از من دور كرد و بزرگترها و خصوصا مدرس به من كمك كردند تا كار را به سرانجام برسانم و بايد از تمام اين عزيزان تشكر كنم، آهنج كارگردان صبور و با دانشي است و من به شخصه خيلي چيزها از وي آموختم.

*نقد يا نق؟

امير حسين مدرس، بازيگر "راستش را بگو " در خصوص حضور گسترده خود در تمام عرصه هنر پاسخ داد: تلويزيون به دليل گستردگي طيف مخاطبانش همواره در كارها  و خصوصا سريال ها موافقان و مخالفان خاص خودش را پيدا مي كند.
وي در خصوص نقد آثار نيز ادامه داد: موضوعي كه در نقد آثار ناديده گرفته مي شود اين است كه به هرحال هر اثري ماهها و سالها برايش زحمت كشيده شده است و قطعا اين وظيفه نقد است كه نقاط مثبتش را هم بيان كند تا سازندگان هم دچار حس بد نشوند،اما در بعضي كارها مثل همين "راستش رو بگو" نقد كنار مي رود و در آخر برداشته مي شود و تبديل به نق مي گردد.
مدرس اظهار داشت: انصافا در ميان نقدهايي كه درباره اين كار شد چند نوشته منصافه ديده شد؟چند نفر امدند و ايرادات مارا بصورت ريشه اي به ما گوشزد كردند؟نمي گويم نبوده،اما وقتي درصد بگيريم و جمع كنيم مي بينيم خيلي ناچيز بوده است و يك جريان نق زدن درباره اين كار به راه افتادآن هم تنها به جرم بيان درد جامعه است./ص



     
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.