شمار زندانیانی که در بازداشتگاه خلیج گوانتانامو اعتصاب غذا کرده اند، تقریباً دو برابر شده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی ؛ مقامات آمریکا اذعان کردند دست کم دو نفر از زندانیان گوانتانامو به علت کاهش شدید میزان آب بدنشان در بیمارستان بستری شده اند. آنها می گویند آنگونه که وکلای زندانیان گوانتانامو می گویند اعتصاب گسترده ای در اعتراض به بدرفتاری در کار نیست. 

در همین حال، مسئولان حقوق بشر سازمان ملل سرانجام به پوشش رسانه ای اخبار مربوط به بحران گوانتانامو واکنش نشان داده اند. دفتر ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان، بیانیه ای را مستقیماً در ارتباط با اعتصاب غذا در گوانتانامو صادر کرده است. در این بیانیه آمده است:
به رغم اطلاع داشتن از برخی اتهامات بدرفتاری با زندانیان از جمله توقیف بدون علت وسایل شخصی زندانیان که گفته می شود منجر به اعتصاب شده است، تلاش ما برای تأیید جزئیات هنوز ادامه دارد. 

در ادامه این بیانیه آمده است پیلای بارها از خودداری دولت آمریکا در بستن زندان گوانتانامو ابراز تأسف کرده است. وی همچنین از موانعی که قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا در مسیر بستن زندان گوانتانامو و محاکمه افراد بازداشت شده ایجاد کرده، نگران است. حتی سازمان ملل نیز به بخش های مختلف گوانتانامو دسترسی کامل ندارد تا از نزدیک جزئیات مربوط به اعتصاب غذای زندانیان را بررسی کند. اعتصاب زندانیان گوانتانامو در اعتراض به مصادره لوازم شخصی خود و بی احترامی به قرآن، روز ششم فوریه آغاز شد. در آن زمان ارتش آمریکا اعلام کرد تنها شمار معدودی از زندانیان اعتصاب کرده اند.

در همین حال، برخی از مسئولان پزشکی و وکلای زندانیان می گویند با گذشت چهل و پنج روز از آغاز اعتصاب غذا، زندانیان با خطر نابینایی و ناشنوایی روبرو هستند. بر اساس ادعا و گزارش وکلا نیز برخی اعتصاب کنندگان حدود پانزده کیلوگرم از وزن بدنشان را از دست داده اند و هنگام سرفه کردن خون از دهانشان خارج می شود، برخی نیز بیهوش و در بیمارستان بستری شده اند. مشکل در اینجا است که خبرنگاران، دسترسی مستقیم به زندان گوانتانامو ندارند و اطلاعات آنها درباره این بازداشتگاه از سوی ارتش آمریکا سانسور می شود. لذا بیشتر این اطلاعات مبتنی بر گفته وکلای زندانیان است.

                             آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار