با توجه به شروع سفرهاي نوروزي بسياري از هموطنان به دليل عدم آشنايي با مسائيل زيست محيطي ممكن است دچار گزيدگي با حشرات شوند لذا آشنايي با اقدامات درماني در اين باره ضروري است.

  شاهين شادنيا، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و رئيس بخش icu مسمومين بيمارستان لقمان حكيم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برخي از گزنده ها همچون پشه و زنبور عسل در اكثر موارد بي خطر هستند كه در صورت گزش با زنبور از تحريك كردن و خارش محل نيش خودداري كنيد و موضع را با محلول آب و صابون ضد عفوني كنيد.

وي در ادامه افزود: زنبور گزيدگي در افراد با سابقه حساسيت قبلي با كهير ، خارش شديد، اختلالات تنفسي همراه است كه در اين صورت مصدم را بايد هر چه سريعتر به نزديك ترين مركز درماني منتقل كنيدو به همين جهت افراد خود بايد با رعايت نكات ايمني از بروز چنين مواردي خودداري كنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در ادامه افزود: در مارگزيدگي حفظ آرامش اطرافيان و به ويژه مصدوم ضرروي است زيرا ناآرامي باعث توزيع سم در بدن مي شود و همچنين استرس درصد بالايي از كارايي اطرافيان را كاهش مي‌دهد.

وي در ادامه افزود: در مارگزيدگي هرگز اجازه حركت به مصدوم را ندهيد و عضو گزيده شده را بي حركت كنيد و دست بيمار را پائين تر از سطح قلب قرار دهيد و از تيغ زدن محل زخم، بستن كش و يا پارچه و استفاده از داروهاي موضعي به صورت خودسرانه جدا جلوگيري كنيدو در اسرع وقت بيمار را براي دريافت سرم ضد مار و ضد عقرب به اولين مركز درماني برسانيد.

وي با بيان اينكه عقرب گزيدگي بيشتر در مناطق جنوبي در فصول گرم رخ مي‌دهد تصريح كرد: در صورت عقرب گزيدگي از كمپرس يخ و پارچه سرد را در موضع گزيده شده قرار دهيد.

گفتني است مارگزيدگي از مواردي كه خيلي بايد در مورد آن هوشيارانه و با دقت عمل كرد چرا كه  هرگونه غفلت ممكن است منجر به عوارض جبران ناپذيري براي فرد شود زيرا سم بعضي از مارها بر روي سيستم عصبي اثر مي‌گذارد و با فلج كردن عضلات تنفسي باعث خفتگي و مرگ فرد مي‌گردد لذا ارائه كمك هاي اوليه مناسب به ويژه انجام تنفس مصنوعي احياي قلبي - ريوي در نجات زندگي اين افراد از اهميت خاصي برخوردار است./ح
برچسب ها: گزیدگی ، حشرات ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.