برای مقابله با وضعیت ها ناخوشایند زندگی باید فرد مهارت های مداخله در بحران را داشته باشد.

دکتر فربد فدایی مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  اصولاً هر گونه تغییر و تحول چه خوشایند و چه ناخوشایند به عنوان یک عامل استرس آور می تواند سبب فشار روانی شود که به صورت های اضطراب و یا افسردگی و یا تحریک پذیری و پرخاشگری تظاهر می کند.

وی گفت: هر چه این رویداد پیش بينی ناپذیر تر و شدیدتر باشد طبعاً فشار روانی ایجاد شده بیشتر است.

دکتر فدایی متذکر شد: این وضعیت ها در روانپزشکی به عنوان ترومال ( ضربه شدید روانی) و بحران طبقه بندی می شود که البته با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

این متخصص خاطر نشان کرد: برای مقابله با این وضعیت ها باید فرد مهارت های مداخله در بحران را داشته باشد و در عین حال از حمایت محیطی و اجتماعی نیز برخوردار شود ارزیابی دقیق از مشکل به وجود آمده به بررسی توان فرد و بررسی امکانات پشتیبانی اجتماعی و به کار گرفتن آن ها جزء مهارت های مداخله در بحران است.

این متخصص تاکید کرد: به طور کلی دو نوع واکنش نسبت به رویدادهای ناخوشایند و شدید ناگهانی وجود دارد که یکی از آن ها، واکنش هیجان مدار است یعنی فرد در برابر رویدادها با عصبانیت ، افسردگی یا اضطراب واکنش نشان می دهد و تقصیر را به گردن دیگران و يا تقدیر می اندازد اما در رویکرد منطقی مدار فرد با ارزیابی خود در رویداد و محیط بهترین تصمیم را می گیرد و بالطبع به بهترین نتیجه می رسد.

برچسب ها: بحران ، اضطراب ، روانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار