مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران گفت:نظارت بر منابع سطحي و زيرزميني استان تهران در سال 92 به خصوص ايام نوروز افزايش مي يابد و با هرگونه ساخ تو سازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه ها به شدت برخورد مي شود .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، خسرو ارتقايي در نشست خبري خود که در محل شرکت آب منطقه اي تهران برگزار شد، گفت: ماه هاي پاياني امسال شاهد بارندگي هاي خوبي در سطح استان بوديم به طوري در سال آبي جاري به طور متوسط 217 ميليمتر بارش براي استان تهران به ثبت رسيده ولي در مقايسه با سال آبي گذشته 21 درصد كاهش يافته و در اين ميزان بارش نسبت به درازمدت تغييري نداشته است.

وي افزود : حجم کل ذخيره آب سدهاي استان تهران ا 627 ميليون متر مکعب است كه نسبت به مدت مشابه سال ابي گذشته 26 ميليون متر مكعب كاهش يافته است .

ارتقايي ادامه داد : 80 واحد مسکوني غيرمجاز در بستر رودخانه جاجرود، کن و اوشان و فشم تخريب شدند .


مدير عامل شرکت آب منطقه اي ا تهران با بيان اين كه برخي از تعطيلات دستگاه هاي دولتي سوء استفاده کرده و اقدام به ساخت وساز غير مجاز در حريم و بستر رودخانه ها طي ايام تعطيل مي کننداظهار داشت : در سال آينده نظارت بر بستر رودخانه ها افزايش يافته و با هر گونه تخلف و ساخت و ساز در ايام تعطيل نيز برخورد مي شود .


وي عنوان داشت : 30 کيلومتر از تونل انتقال آب سد کرج به تهران در سال 91 تمام شد و 56 کيلومتر از تونل انتقال آب سرشاخه دز به قمرود به اتمام رسيد.

ارتقايي با اشاره به اتمام مطالعات استفاده از پساب تصفيه خانه هاي استان تهران، گفت: در حال حاضر سالانه 150 ميليون متر مکعب پساب بوسيله تصفيه خانه هاي سطح تهران به بخش کشاورزي منتقل مي شود و در افق 1410 حجم پساب تصفيه شده به يک ميليارد و 300 ميليون متر مکعب مي رسد.

وي از پايان يافتن مطالعات خط دوم تونل انتقال آب طالقان به اميرکبير خبرداد و گفت: با اين خط، حجم پساب از پنج متر مکعب در ثانيه به 10 متر مکعب در ثانيه مي رسد. در حال حاضر دنبال سرمايه گذار براي اجراي خط هستيم.

مدير عامل شرکت آب منطقه اي استان تهران ادامه داد: پس از پروانه دار شدن چاه ها، بخشي از آب به مالکان چاه واگذار مي شود و بخشي از آن براي تغذيه آبخوان ها اختصاص خواهد يافت. باقيمانده آب نيز براي توسعه کشاورزي به کار برده مي شود.

ارتقايي در خصوص تعداد چاه هاي غير مجاز در سطح استان گفت :حدود 16 هزار حلقه چاه مجاز با حجم برداشت دو ميليارد و 100 ميليون متر مکعب در سال و21 هزار حلقه چاه غيرمجاز با حجم برداشت 280 ميليون متر مکعب در سال وجود دارد .

همچنين وي در حصوص ميزان برداشت آب به وسيله شهرداري گفت : شهرداری ر برخی مناطق اقدام به برداشت های غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی می کند که با پیگیری های انجام شده، قرار است از پسآب های تصفیه شده در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

وي با بيان اين كه میزان برداشت های غیر مجاز شهرداری تهران از منابع آب زیرزمینی شهر ، معادل یک سوم آب شرب شهر تهران است عنوان داشت : برای آنکه سفره های آب زیر زمینی تهران  ترمیم شود، اقدام به بستن چاه های غیر مجاز شهرداری تهران می کنیم اما شهرداری بايد برای تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز به شركت آب منطقه اي مراجعه کند .


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار