الکس فرگوسن سر مربي منچستر يونايتد که در استانه بازنشستگي قرار دارد، از ماندگارترين مربيان فوتبال در جهان است که نام او با " شياطين سرخ " عجين شده. فرگوسن با 26 سال حضور روي نيمکت منچستريونايتد اين تيم را به افتخارات فراواني در انگليس و اروپا رساند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين نوشته تصميم داريم به معرفي بيشتر اين چهره خستگي ناپذير دنياي فوتبال بپردازيم.

نام کامل الکس فرگوسن، "الکساندر چپمن فرگوسن " است که در 31 دسامبر سال 1941 درگوان اسکاتلند متولد شد. پدر او در صنايع کشتي سازي کار مي‌کرد.


دوران بازي فوتبال 
فرگوسن فوتبال خود را در سن 16 سالگي از تيم کوئينز پارک شروع کرد و در پست مهاجم بازي مي‌کرد. با توجه به اين که کوئينز پارک تيمي آماتوري بود، فرگوسن فرصت داشت به عنوان شاگرد در يک کارخانه آچار سازي کار کند.


با وجود آن که فرگوسن در 31 بازي 20 گل براي کوئينز پارک به ثمر رساند، اما نتوانست جايگاه ثابتي براي خود به دست آورد و در نتيجه در سال 1960 به باشگاه جانستون پيوست، با وجود گل زني در اين تيم او نتوانست در جانستون هم جاي ثابتي پيدا کند، تا اين که در تابستان سال 1964 تيم دانفرملاين اسکاتلند با فرگوسن قرار داد رسمي امضاء کرد و او به فوتباليستي تمام وقت و حرفه‌اي تبديل شد.


فرگوسن در فصل 1965_66 در 51 مسابقه، 45 گل براي تيمش به ثمر رساند. در ليگ اسکاتلند نيز فرگوسن با 31 گل زده به همراه جوک مک برايد از سلتيک، آقاي گل ليگ شد.
سپس او با رقم 65 هزار پوند که رقمي نجومي و يک رکورد محسوب مي شد، به تيم مطرح گلاسکو رنجرز پيوست.
فرگوسن با اشتباهي که در فينال جام حذفي اسکاتلند در سال 1969 برابر سليتک انجام داد، باعث شکست رنجرز شد و همين مسئله باعث شد تا از شرايط بدني فاصله بگيرد و مجبور شود رنجرز را ترک کند.
اکتبر سال 1969، او مورد توجه ناتينگهام فارست انگليس قرار گرفت، اما همسرش از رفتن به انگلستان خودداري کرد و در نتيجه فرگوسن به فالکريک پيوست. در اين تيم او بازيکن-مربي بود. اما وقتي مربي جديد فالکريک منصوب  شد سمت مربيگري
را از فرگوسن گرفت و فرگوسن نيز در واکنش به اين کار، فالکريک را ترک کرد و راهي آير يونايتد شد و تا پايان دوران بازيگري خود در سال 1974 در اين تيم بازي کرد.

دوران مربيگري
در ژوئن سال 1974، فرگوسن 32 ساله به عنوان سرمربي تيم "ايست استرلينگ شاير" منصوب شد. شغل او پاره وقت بود و دستمزد هفتگي 40 پوندي دريافت مي‌کرد.



اکتبر سال بعد به دعوت باشگاه "ميرن" که باشگاهي بزرگتر بود فرگوسن به اين تيم پيوست.
او از سال 1974 تا 1978 هدايت ميرن را برعهده داشت و تغيير و تحولي چشمگير در اين تيم ايجاد کرد، به طوري که ميرن را از تيمي در ميانه جدول دسته دوم اسکاتلند که تنها هزار تماشاگر داشت، در سال 1977 به قهرمان دسته اول تبديل کرد.
با اين وجود، فرگوسن از اين تيم اخراج شد تا ميرن تنها باشگاهي باشد که تاکنون فرگوسن را اخراج کرده است. دليل اخراج او نقض موارد مندرج در قرار داد، از جمله پرداخت‌هاي بازيکنان بود.
فرگوسن مسئله اخراج خود را به يک دادگاه صنعتي کشاند، اما دادگاه راي به نفع ميرن صادر کرد. رئيس باشگاه ميرن در دادگاه عنوان کرد، فرگوسن توانايي مديريتي ندارد.
بعدها اعلام شد او قصد داشته به آبردين برود و نقض قرار داد کرده است.

آبردين، اواخر دهه 70
فرگوسن در سال 1978 به تيم آبردين پيوست. اگر چه آبردين يکي از باشگاه‌هاي اصلي و بزرگ اسکاتلند بود، اما فقط يک بار در سال 1955 قهرمان اسکاتلند شده بود.

فرگوسن در فصل 80-79 آبردين را به فينال ليگ اسکاتلند رساند اما نتوانست به عنولان قهرمان دست پيدا کند.

دهه 80 و افتخارات
در سال 80/81 فرگوسن موفق شد آبردين را به قهرماني در ليگ برساند. طي 15 سال اين اولين باري بود که تيمي بجز سلتيک يا رنجرز قهرمان ليگ اسکاتلند مي شد.


موفقيت آبردين ادامه يافت و در سال 1982 جام حذفي را نيز فتح کرد. فرگوسن با پيشنهاد ولوز روبرو شد، اما آن را رد کرد و اعلام کرد آبردين هنوز به نيمه راه موفقيت خود نيز نرسيده است.

موفقيت‌هاي اروپايي
در فصل 83/1982 فرگوسن آبردين را به موفقيت بزرگتري نيز رساند. آنها در پي فتح جام حذفي اسکاتلند به جام برندگان جام اروپا راه يافتند و در اولين ديدار اروپايي بايرن مونيخ را شکست دادند. 


اين پيروزي روحيه بخش اعتماد به نفس بازيکنان آبردين را بالا برد تا اين که آنها به فينال رسيدند و در فينال هم با پيروزي بر رئال مادريد، قهرمان "جام برندگان جام" در سال 1983 شدند. همان سال آبردين قهرمان جام حذفي اسکاتلند شد.
در فصل 83/84، آبردين فاتح دو جام حذفي و ليگ اسکاتلند شد. اين موفقيت‌ها باعث شد باشگاه‌هاي آرسنال، تاتنهام و رنجرز به فرگوسن پيشنهاد همکاري بدهند.
سال 1986 فرگوسن به مقامات باشگاه اعلام کرد قصد دارد تابستان آبردين را ترک کند.
در مقدماتي جام جهاني 1986 فرگوسن يکي از اعضاي کادر مربيان اسکاتلند بود، اما در سپتامبر سال 1985 در پايان ديدار اسکاتلند و استراليا جاک استين مربي وقت اسکاتلند دچار حمله قلبي شد و درگذشت. فرگوسن موافقت کرد که هدايت تيم ملي کشورش را در جام جهاني بر عهده بگيرد.
اما پس از ناکامي اسکاتلند در صعود از مرحله گروهي جام جهاني، فرگوسن در تابستان 1986  از کار بر کنار شد.

منچستر يونايتد
تابستان همان سال، پس از آن که فرگوسن پيشنهاد تاتنهام و آرسنال را رد کرد، شايعه شد که او قصد رفتن به منچستر يونايتد را دارد.
در نوامبر سال 1986 به دنبال برکناري اتکينسون از مربيگري منچستر يونايتد، فرگوسن جانشين او شد.
وقتي فرگوسن در روز 6 نوامبر سال 1986 منچستر يونايتد را از آتکينسون تحويل گرفت، اين تيم از آخر دوم ( بيست و يکم ) بود، اما فرگوسن توانست با ايجاد نظم و انضباط تيم را به رده يازدهم برساند.
اولين مربيگري او در يونايتد در برابر آکسفورد يونايتد بود که با شکست دو بر صفر شياطين سرخ به پايان رسيد.


سالهاي اول حضور فرگوسن در منچستر يونايتد، نتايج اين تيم خيلي درخشان نبود و حتي در فصل 90/1989اين تيم به زحمت توانست خود را از منطقه سقوط نجات دهد، به طوري که روزنامه‌نگاران خواستار برکناري فرگوسن شدند. فرگوسن دسامبر سال 1989 را "تيره ترين دوره" فوتبال خود توصيف کرده است.
اما مديران باشگاه فرگوسن را اخراج نکردند و قهرماني يونايتدها در جام حذفي سال 1990 باعث شد، جايگاه او در اين تيم مستحکم تر شود.
اين اولين جامي بود که فرگوسن با منچستر يونايتد به دست آورد.
سال 1991 يونايتدها با پيروزي بر بارسلونا در فينال جام برندگان جام قهرماني شد.

اولين قهرماني در ليگ برتر انگليس
فصل 92-1991 طبق انتظارات فرگوسن براي قهرماني در ليگ برتر پيش نرفت و يونايتدها با وجود آن که قهرمان سوپر جام و جام حذفي شدند، اما در ليگ برتر قهرماني را به ليدز يونايتد واگذار کردند.
اما فصل 92/93 همه چيز تغيير کرد و انتظار 26 ساله شياطين سرخ براي قهرماني پايان يافت و منچستر يونايتد اولين قهرماني خود را در ليگ برتر جشن گرفت و اتحاديه مربيان ليگ فرگوسن را به عنوان برترين سال انتخاب کرد.


در فصل 93/94، فرگوسن با خريد روي کين مهاجم 22 ساله ناتينگهام فارست، رکورد نقل و انتقالات انگليس را شکست. در همين فصل، او اولين جايزه برترين مربي ماه ليگ برتر را دريافت کرد.
در سال 1994، فرگوسن با منچستريونايتد در فينال جام حذفي چلسي را شکست داد و قهرمان شد و از طرف ديگر قهرمان ليگ برتر شد.
سال 1995، فرگوسن با خريد اندي کول مهاجم نيوکاسل به قيمت 7 ميليون پوند بار ديگر رکورد نقل و انتقالات انگليس را شکست. اما هيچ موفقيتي به دست نياورد. بلکبرن قهرمان ليگ برتر و اورتون هم در فينال جام حذفي با غلبه بر يونايتدها قهرمان جام حذفي شد.
در فصل 95/96، فرگوسن منچستريونايتد به قهرماني ليگ برتر و جام حذفي رساند و به اين ترتيب شياطين سرخ اولين تيمي در انگليس شد که توانست دوبار قهرمان دو جام شود.
فصل 96/97، فرگوسن يونايتدها را براي بار چهارم قهرمان ليگ برتر کرد، اما در سطح اروپا در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا، نتوانست از پس دورتموند برآيد و تيمش حذف شد.
فصل 97/98، فرگوسن هيچ موفقيتي را کسب نکرد. آرسنال قهرمان ليگ برتر و در جام حذفي هم توسط تيم دسته اولي بارنزلي حذف شدند، تا بازهم آرسنال قهرمان شود.
فصل 98/99، اوج کار فرگوسن در اولدترافورد بود. در اين فصل او موفق شد سه جام ليگ برتر، جام حذفي و ليگ قهرمانان اروپا را بدست آورد. او در جشن تولد اليزابت دوم، نشان شواليه را دريافت کرد.
منچستر فصل 1999/2000 را نيز با قهرماني قاطع در ليگ برتر و تنها سه شکست به پايان برد.
در آوريل سال 2000، فرگوسن با خريد رود فان نيستلروي مهاجم هلندي پي اس وي آيندهون به قيمت 18 ميليون پوند، بازهم رکورد نقل و انتقالات انگليس را شکست.
فرگوسن همچنين فابيان بارتز دروازه بان موناکو را نيز با 7.8 ميليون پوند خريد که گرانترين خريد باشگاه هاي انگليس در اين پست محسوب مي شد.
يونايتدها در اين فصل بازهم قهرمان شدند، اما در اروپا در مرحله يک چهارم نهايي در سال 2000 به رئال و در سال 2001 به بايرن مونيخ باختند.
در سال 2001، فرگوسن سباستين ورون هافبک تهاجمي لاتزيو را با 28 ميليون پوند به اولدترافورد آورد و بازهم رکوردشکني کرد.
فصل 2_2001، فرگوسن هيچ موفقيتي را در انگليس و اروپا به دست نياورد. او معتقد بود اعلام خبر بازنشستگي اش روي کار تيم تاثير گذاشته است.
در اين فصل هم فرگوسن رکورد نقل و انتقالات انگليس بازهم شکست و با 30 ميليون پوند ريو فرديناند را از ليدز خريد. تابستان همان سال کارلوس کيروش را براي دستياري خود به اولدترافورد آورد.
فصل 3_2002، منچستريونايتد براي هشتمين بار قهرمان ليگ برتر شد.
در فصل 4_2003، فرگوسن يونايتدها را به يازدهمين قهرماني شان در جام حذفي رساند، اما در ليگ برتر سوم شد و در اروپا هم ناکام ماند.
فصل 5_2004، در انگليس و اروپا، يونايتدها هيچ جامي نتوانستند بگيرند.

دومين قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا
6 نوامبر سال 2006، فرگوسن بيستمين سال حضور خود روي نيمکت مربيگري منچستريونايتد را جشن گرفت. منچستريونايتد نهمين قهرماني خود در ليگ برتر را به دست آورد، اما در جام حذفي برابر چلسي مغلوب شد.

در فصل 2008_2007
روز 11 مي سال 2008، فرگوسن يونايتدها را به دهمين قهرماني در ليگ برتر رساند و ده روز بعد شياطين سرخ را براي بار دوم قهرمان اروپا کرد.
پس از قهرماني اروپا در فصل 2008_2007 فرگوسن اعلام کرد؛ طي سه سال آينده باشگاه را ترک مي کند، اما مقامات يونايتد اين خبر را تکذيب کردند.
فصل 9_2008، فرگوسن يازدهمين قهرماني را براي يونايتدها در ليگ برتر کسب کرد و مجموع قهرماني هاي اين تيم را به 18 رساند تا از اين نظر با ليورپول برابري کند. در اين فصل آنها همچنين جام حذفي را نيز فتح کردند، اما در فينال ليگ  قهرمانان اروپا مغلوب بارسلونا شد.


در فصل 2010_2009، يونايتدها فقط يک جام اتحاديه را تصاحب کردند و فرگوسن در ليگ برتر و اروپا موفقيتي نداشت.
فصل 2011_2010، منچستريونايتد نوزدهمين قهرماني را در ليگ برتر به دست آورد و به اين ترتيب فرگوسن رکورد بيشترين قهرماني در ليگ جزيره را براي يونايتدها به ثبت رساند، اما در فينال ليگ قهرمانان اروپا يکبار ديگر در برابر بارسلونا تسليم شد.
19 دسامبر سال 2010، فرگوسن به ماندگارترين مربي تاريخ منچستريونايتد تبديل شد.
سپتامبر سال 2012، فرگوسن براي هزارمين بار روي نيمکت مربيگري منچستريونايتد نشست و در روز بعد صدمين بازي خود در ليگ قهرمانان اروپا را با پيروزي پشت سر گذاشت.


آخرين قهرماني فرگوسن
فرگوسن امسال توانست بار ديگر منچستر يونايتد را به قهرماني ليگ جزيره برساند تا در اخرين سال حضور خود هم دست خالي دنياي فوتبال را ترک نکرده باشد.





 





 












اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار