اختصاص حدود 300 ميليارد تومان بودجه خاص براي گمرك به منظور خريد و نصب دستگاه‌هاي كنترل ورود و خروج كالا در مبادي گمركي در مقابل ميلياردها تومان خسارتي كه از ناحيه قاچاق كالا به كشور وارد مي‌شود، رقم چنداني نيست.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، اين مطلب بخشي از اظهارات «محمد سعيد اربابي» نماينده مردم ايرانشهر، سرباز و دلگان در استان سيستان و بلوچستان و عضو هيات رئيسه كميسيون اقتصادي مجلس است.

نقش و اهميت گمرك در عرصه تجارت خارجي و ماموريت اين اركان مهم اقتصادي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

گمرك طي دو سال اخير رويه‌هاي گمركي خوبي را با استفاده از ابزارهاي نوين به كار گرفته و كوشيده است با ساماندهي تعرفه‌هاي گمركي شرايطي را به وجود آورد تا صادركنندگان و واردكنندگان به عنوان يكي از بهترين عاملان اقتصادي در انجام امور تجاري و گمركي با مشكلات بوروكراسي اداري كمتري مواجه شوند.

از طرف ديگر كشور ما يك سرزمين بزرگ با هزاران كيلومتر مرز زميني، آبي و هوايي است كه در نقاط مختلف آن صادرات و واردات كالا انجام مي‌شود. با توجه به شرايط خاص اقتصادي و موضوع اقتصاد مقاومتي، كنترل مبادي گمركي و سوق دادن صادركنندگان و واردكنندگان به سمت اين مبادي يك كار اساسي و ملي است و دولت و گمرك با ساماندهي مبادي ورودي مي‌توانند زمينه كاهش قاچاق كالا را فراهم كنند.
در يك سال اخير گمرك ايران با كمبود بودجه و تخصيص امكانات لازم مواجه بوده است. آيا كميسيون اقتصادي در مجلس براي رفع اين معضل چاره‌اي انديشيده است؟

تمام اعضاي كمسيون اقتصادي و نمايندگان مجلس به خوبي مي‌دانند كه قاچاق كالا آسيب‌هاي جدي به اقتصاد و توليد كشور وارد مي‌سازد و به عقيده من در برابر وارد شدن هزاران ميليارد تومان خسارت ناشي از قاچاق كالا اختصاص يك رديف خاص بودجه براي گمرك ايران براي تهيه تجهيزات مدرن و نصب آن در مبادي گمركي انتظار زيادي نيست. به عنوان مثال تخصيص 200 يا 300 ميليارد تومان ارزش آن را خواهد داشت تا از ورود خسارت فوق جلوگيري كنيم.

در لايحه بودجه بايد براي خريد تجهيزات نوين توجه ويژه شود، كه اين كار به اقتصاد كشور كمك مي كند. كمسيون اقتصادي نيز رديف‌هاي بودجه مختص به اقتصاد كشور را مدنظر قرار مي‌دهد. ما تلاش مي‌كنيم تا اعضاي كميسيون تلفيق را نيز مجاب كنيم كه به اين موضوعات توجه كنند. هم در بحث كنترل ارز و ماليات و هم درخصوص گمرك و مناطق آزاد.
نظر شما درباره عملكرد گمرك در سال‌هاي اخير چيست؟

بنده به نوبه خودم عملكرد گمرك را نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار مطلوب ارزيابي مي‌كنم. در حال حاضر مديريت خوبي در راس گمرك قرار دارد./خ
برچسب ها: اختصاص ، گمرک ، نصب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار