اصلاح نظام ارزش گذاري كالا در گمرك يكي از پروژه هاي طرح تحول اقتصادي بود كه دراين خصوص چهار برنامه تعريف و در دستوراجرا قرار گرفت، كه در سال جاري اقدامات زيادي براي ارزشگذاري مطلوب كالا ها صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در خصوص اقدامات صورت گرفته در سال 91 و برنامه هاي دفتر بررسي و تعيين ارزش در سال 92 گفتگويي با رسول كوهستاني پزوه مدير كل اين دفتر انجام داديم، كه مشروح آن در زير مي آيد.

گمركاتي كه سيستم متمركز تعيين ارزش گمركي (ستاگ)در آنها ايجاد شده است چه تعداد است ؟
اصلاح نظام ارزش گذاري كالا در گمرك يكي از پروژه هاي طرح تحول اقتصادي بود كه دراين خصوص چهار برنامه تعريف و در دستوراجرا قرار گرفت يكي از اين اقدامات احياء و تقويت دواير ارزش است. يعني مجددا دواير ارزشي تخصصي در گمركات اجرايي احياء گرديد و مصاديق كم اظهاري هم احصاء شد . آموزشهاي تخصصي وبرگزاري سمينار هاي آموزشي تخصصي هم يكي از برنامه ها بوده كه در سال 1391 هفت كارگاه آموزشي منطقه اي ارزش در گمركات اجرايي گمرك اروميه ، بوشهر، گمرك مشهد، بندر انزلي ، گمرك شهيد رجايي بندر عباس، گمرك اصفهان، و تهران و چهار نشست تخصصي با موضوع امور خودرو و ماشين آلات ، پارچه و منسوجات،لاستيك و مواد پلاستيكي و لوازم خانگي بزرگ و كوچك برگزار گرديد .

بهره گيري از سيستم متمركز تعيين ارزش گمركي (ستاگ ) يكي ديگر از برنامه هاي ديگر در جهت اصلاح نظام ارزش گذاري بود كه پس از بهره برداري آزمايشي (ورود اطلاعات و رويت بانك اطلاعات ) در گمركات غرب تهران و اصفهان و قزوين و شهريار و برخي گمركات ديگر ، بهره برداري از بانك اطلاعات اين سيستم از سال 1389 در كل گمركات كشور آغاز شد.

در حال حاضر در كل گمركات كشور بانك اطلاعات ارزش يكسان قابل دسترسي و بهره برداري است و با بهره برداري در 9 گمرك نوشهر ، البرز ، چابهار ، آستارا ، امانات پستي تهران، خوي ، اردبيل و ذوب آهن و فولاد مباركه تعداد گمركاتي كه ورود اطلاعات انجام مي گيرد به 50 گمرك افزايش يافت .

با اجراي سيستم متمركز تعيين ارزش گمركي چه تاثيري در بهبود نظام ارزشگذاري كالا بوجود آمده است ؟
با توجه به طراحي سيستم به صورت آنلاين و نظارت مستمر دفتر بررسي و تعيين ارزش بر اطلاعات و سوابق ترخيص ، اهداف تعيين شده سيستم متمركز تعيين ارزش گمركي (ستاگ) و دستيابي به آنها از جمله ايجاد بانك جامع اطلاعات ارزش گمركي ، مقابله با كم اظهاري ، جلوگيري از تضييع حقوق دولت ، كاهش كسردريافتي هاي بلاوصول ، افزايش درآمدهاي گمركي و ايجاد رقابت سالم بين واردكنندگان و افزايش دقت و سرعت در تعيين ارزش كالا و تسهيل ترخيص كالا و كاهش قابل ملاحظه زمان رسيدگي به پرونده هاي اختلافي و كاهش اعمال سليقه هاي فردي در تعيين ارزش دور از انتظار نيست . همچين با بهره برداري ستاگ در 50 گمرك مهم كشور يك پايگاه داده اطلاعات ارزش مبتني بر سوابق ترخيص گمركات كشور با طيف وسيعي از كالاهاي وارداتي ايجاد شده است.
دفتر تعيين ارزش در سال جديد چه برنامه هايي را براي تسهيل و تسريع در امر ارزشگذاري دارد ؟

• برگزاري پنج كارگاه آموزشي منطقه اي به صورت فصلي با محوريت و برگزاري در گمركات اروميه – شهيد رجايي بندرعباس – مشهد – بندر انزلي و بوشهر با همكاري دفتر مطالعات ، تحقيقات و ظرفيت سازي
• برگزاري شش نشست هم انديشي تخصصي با محوريت ارزش و برگزاري در گمركات تهران – اصفهان – تبريز – شيراز - شهيد رجايي بندرعباس و خرمشهر با موضوع 1 – خودرو و ماشين آلات راهسازي 2 – لاستيك و پلاستيك و مواد شيميايي 3 –منسوجات و پوشاك كيف و كفش 4 – لوازم خانگي و صوتي و تصويري 5 – لوازم آرايشي و بهداشتي 6- كامپيوتر و لوازم و قطعات كامپيوتر با همكاري دفتر مطالعات ، تحقيقات و ظرفيت سازي
• بهره برداري سامانه ستاگ مرتبط با آسيكودا در ساير گمركات كشور
• تكميل سامانه ستاگ و ارتباط منطقي دو طرفه با سامانه آسيكودا با همكاري دفتر فنآوري اطلاعات و ارتباطات
• استمرار سيستم مديريت كيفيت

برچسب ها: نشست ، تخصصی ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار