یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال سن، در ایران فشار خون تشخیص داده شده دارد، این در حالی است که 50 درصد مبتلایان به فشار خون شناسایی نمی‌شوند. از همین افراد مبتلا نیز حدود نیمی از آنها تحت درمانند و نیمی از این تعداد دارویشان را درست مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن اراک تنها شش میلیون نفر از جمعیت 75 میلیون نفری کشور به علت بیماری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و به درمان احتیاج دارند، جمعیت باقی مانده کشور سالم هستند و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی به علت بیماری ندارند. این در حالی است که وزارت بهداشت بیشتر بر روی همین جمعیت شش میلیون نفری تمرکز دارد.

توسعه برنامه‌های ملی واکسیناسیون، فرهنگ‌سازی برای گسترش سبک سالم زندگی و بازنگری در مراقبت‌های بهداشتی به ویژه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارت بهداشت در آینده قرار دارد.

درواقع مردم شریک اصلی وزارت بهداشت در حفظ سلامت خود هستند و بایستی بر روی آنها سرمایه‌گذاری شود تا بتوانیم سلامت آنها را به نحو احسن حفظ کنیم.

بایستی برای مقابله با تحریم‌ها بسیج مقابله با بیماری‌ها را آغاز کنیم و نگاه ویژه‌ای به مقوله پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشیم.

یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال سن در ایران فشار خون تشخیص داده شده دارد

یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال سن در ایران فشار خون تشخیص داده شده دارد. این بحث در دنیا نیز مطرح است که 50 درصد مبتلایان به فشار خون شناسایی نمی‌شوند. از همین افراد مبتلا نیز حدود نیمی از آنها تحت درمانند و نیمی از این تعداد دارویشان را درست مصرف می‌کنند.

در حال حاضر به علت شیوع بالای سکته‌های قلبی و مغزی به دنبال راه‌اندازی تخت‌های ویژه در بیمارستان‌ها هستیم، در حالی که می‌توان با آموزش و اطلاع‌رسانی، از بروز این سکته‌ها در کشور جلوگیری کرد.

مردم تصور می‌کنند "فشار خون" مشکل بزرگی نیست

مردم تصور می‌کنند "فشار خون" مشکل بزرگی نیست و اگر به عنوان مثال آبلیمو مصرف کنند، خوب می‌شوند. در صورتی که این تصور اشتباه است و کسی که به فشار خون مبتلا می‌شود، ‌بایستی تا آخر عمر دارو مصرف کند.

"فشار خون" سومین علت مرگ‌هاست

"فشار خون" سومین علت مرگ‌هاست، لازم است همه مردم از 18 سالگی به بعد، فشار خون خودشان را هر دو سال یک بار اندازه‌گیری کنند به ویژه اگر سابقه فشار خون در خانواده وجود داشته باشد، لازم است این مراجعه و سنجش فشار خون هر سال یک بار انجام شود.

با توجه به اینکه "استرس" نیز یکی از عوامل فشار خون است، هر فردی که علائمی را احساس می‌کند، حتما به پزشک مراجعه کند و در صورت ابتلا، تمام دستورالعمل‌ها را به خوبی اجرا کند. لازم است در این میان خانواده نیز از فرد مبتلا به فشار خون حمایت کند. در نظر گرفتن تمام این موارد پیشگیرانه به کاهش مرگ و میر و سکته‌ها در کشور کمک می‌کند.

مصرف نمک یکی از عوامل اصلی ابتلا به فشار خون در کشور است، ایرانیان دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند. اگر اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه‌ ساده‌ای چون اجتناب از قرار دادن نمک‌پاش در سر سفره را اجرا کنیم و برای طعم دادن به غذا نارنج، آبغوره، آبلیمو و مانند آن را جایگزین نمک کنیم، می‌توانیم تا حدود زیادی از ابتلا به فشار خون جلوگیری کنیم، متاسفانه به ذائقه پرنمک عادت کرده‌ایم.

60درصد زنان خانه‌دار ایرانی تحرک بدنی مناسبی ندارند

60 درصد زنان خانه‌دار ایرانی، تحرک بدنی مناسبی ندارند. همچنین دخانیات نیز اثر مستقیم در ابتلا به فشار خون دارد./ع

برچسب ها: فشار خون ، ابتلا ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.