هنوز ابهاماتی درباره آرایش و ساماندهی انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، برخی از ابهامات موجب پیچیده‌تر شدن ارزیابی‌های انتخاباتی شده است، یکی از ابهامات وجود قطب‌های انتخاباتی و وزن واقعی آنها در رقابت‌های انتخاباتی است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، انتخابات رياست جمهوري يازدهم طيف‌هاي متفاوت سياسي را با خود درگير كرده است. در حال حاضر با وجود اينكه جناح‌هاي مختلف اعم از اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها كانديداهاي متعددي را معرفي كرده‌اند ولي اين امر باعث شده است كه تحليل قطب‌هاي انتخاباتي و پيش بيني آن با ابهام مواجه كرده است.

از اين رو "رضا طلايي‌نيك"، كارشناس راهبردي و سياسي و نماينده ادوار مجلس طي يادداشتي که به صورت اختصاصي در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داده است،‌ اين شرايط را مورد تحليل و بررسي قرار داده است.

متن يادداشت به شرح زير است:

هنوز ابهاماتی درباره آرایش و ساماندهی انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد برخی از ابهامات موجب پیچیده‌تر شدن ارزیابی‌های انتخاباتی شده است، یکی از ابهامات میزان قطب‌های انتخاباتی و وزن واقعی آنها در رقابت‌های انتخاباتی است.

حداقل سه تا پنج قطب انتخاباتی برای ریاست جمهوری می‌توان متصور شد در واقع اینکه آیا جریان اصلاح طلب با جریان منصوب به آقای هاشمی گزینه مشترک داشته باشد یکی از ابهامات است. و یا اینکه حامیان دولت و جریان پایداری دارای نامزد مشترک و یا متفاوت باشند یکی از ابهامات است، همچنین اینکه جریانات اصولگرا به یک گزینه واحد یا حداقل دو گزینه برسند ابهام دیگری است که وجود دارد. این سه ابهام پیش‌بینی قطب‌های انتخاباتی را به سه تا پنج قطب رقم خواهد زد.  
 
تعدد کاندیداها یکی دیگر از مواردی است که در انتخابات پیش رو با آن مواجهیم، تعدد نامزدها و ناآرام‌سازی فضای سیاسی و نداشتن برنامه‌ امیدبخش برای مردم آسیب‌های جدی به رقابت اصولگرایان می‌زند.  
 
اصولگرایان زمینه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را دارند و برای تضمین پیروزی باید برای سه چالش تعدد نامزدها، ناآرام‌سازی فضای سیاسی و فقدان برنامه امیدبخش راهکار ارائه دهند.  
 
با تعدد نامزدها مردم در شناخت اصلح و اتکا به اصولگرایی دچار مشکل می‌شوند لذا تعدد نامزدها به هیچ وجه به نفع مردم و جریان اصولگرایی در انتخابات نیست.  
 
ائتلاف‌های اولیه مثل ائتلاف سه نفره و جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌تواند به ائتلاف بزرگتر تبدیل شود لذا با میدان دادن به عقلا و نیروهای تکلیف‌گرا ائتلاف‌های اولیه اصولگرایی را به ائتلاف بزرگتر و فراگیرتر توسعه دهیم البته در صورت غایب بودن اصلاح‌طلبان و جریان انحرافی در انتخابات تنوع نامزدها بین اصولگرایان پدیده‌ای طبیعی است اما با توجه به خیز اصلاح‌طلبان و جریان انحرافی برای ایجاد رقابت غیرطبیعی و حاکمیت گفتمان واکنشی به جای اثباتی در انتخابات، اصولگرایان راهی برای از بین بردن تعدد نامزدها پیدا کنند.  
 
یک یا دو نامزد اصلی برای اصولگرایان موفقیت در انتخابات را تضمین خواهد کرد؛ اصولگرایان همچنین می‌توانند با اتکا به ارزش‌ها و اصول انقلاب و نظام برای عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی برنامه کارآمد و امیدبخش ارائه دهند چرا که چالش اصلی دولت آینده در این سه بخش خواهد بود.  
 
کشور در سه بخش اقتصاد، فرهنگ  و سیاست خارجی فرصت و ظرفیت‌های بالقوه توام با آسیب‌پذیری‌های جدی دارد که برای عبور از آسیب‌ها و استفاده حداکثری از فرصت و ظرفیت‌ها باید گفتمان متناسب به طور ملموس ارائه شود؛ مردم باید برای پیشرفت و ساماندهی اقتصاد و تعالی جامعه و نیز استفاده بهینه از فرصت‌های منطقه‌ای فراملی از گفتمان نامزدها و اصولگرایان اغنا و امیدوار شوند.  
 
تحولات منطقه و روند داخلی نشان‌دهنده چالش و تداوم فرصت و ظرفیت در اقتصاد،‌ فرهنگ و سیاست خارجی است که دولت یازدهم باید با راهکار متناسب در مسیر مواجهه با این سه بخش حرکت کنند، بنابراین گفتمان اصولگرایی باید علاوه بر اتکا به ارزش‌ها، راهکاری برای رفع چالش‌های سه بخش گفته شده نسخه‌ای کارآمد و امیدبخش برای نخبگان و مردم ارائه دهد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار