دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: آنهایی که با حاکمیت ولایت فقیه مشکل دارند، در اصل با حکومت عالم و عادل مخالف هستند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله محسن اراکی، شب گذشته در سومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع "حکومت حوزوی، حوزه حکومتی" که از سوی معاونت تهذیب حوزه های علمیه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، به بررسی جایگاه حکومت دینی و ورود حوزویان در امور حکومتی پرداخت.
 
وی با اشاره به تعاریف متفاوت از حکومت دینی، اظهار داشت: دیدگاه شیعه نسبت به حکومت، با تفکر سکولار غربی کاملا متفاوت است؛ در دیدگاه ما، حکومت اسلامی، حکومت عالم عادل بر جامعه است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما معتقدیم که حاکم باید عالم عادل باشد، در حالی که مخالفان این عقیده، بر این تأکید دارند که حاکم می تواند غیر عالم و غیر عادل باشد.
 
 
* حاکمیت ولی فقیه؛ مصداق واقعی حاکم عالم عادل
 
استاد حوزه علمیه قم، حاکمیت ولی فقیه را مصداق واقعی حاکم عالم عادل دانسته و ابراز داشت: آنهایی که با حاکمیت ولایت فقیه مشکل دارند، در اصل با حکومت عالم و عادل مخالف هستند.
 
آیت‌الله اراکی با بیان این که وظیفه حاکم اقامه عدل در جامعه است  و کسی که اجرا کننده عدالت است, باید عالم به عدل باشد  و در کنار آن عاملیت در حد بالایی داشته باشد، گفت: کجای این مسئله دیکتاتوری و استبداد است؟
 
وی خاطرنشان کرد: دیکتاتوری و استبداد در شرایطی ایجاد می گردد که گفته شود که لازم نیست حاکم جامعه عالم و عادل باشد!
 
 
* حکومت ولایت فقیه، بهترین حکومت است
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که بر اساس عقلانیت حکومت ولایت فقیه بهترین حکومت است، افزود: این که جمعی از خبرگان علمی و عادل دور هم جمع شده و فردی که دارای ویژگی های لازم باشد را برای رهبری جامعه انتخاب کنند، این مسئله نشان دهنده عقلانیت این حکومت است.
 
وی، اساس نظام اسلامی  و ماهیت حکومت دینی را ضد دیکتاتوری و ضد استبدادی معرفی کرد و گفت: در تاریخ اسلام، در میان علمای شیعه و سنی، هیچ کسی نگفته که حاکم عالم و عادل نمی تواند بر جامعه رهبری داشته باشد؛ تنها مسائلی که در این عرصه موجب اختلاف میان شیعیان و اهل سنت است، نپذیرفتن حاکمیت ظالم در جامعه از سوی شیعیان می باشد.
 
 
* ماهیت حوزه تربیت فقهای عادل است
 
آیت‌الله اراکی با بیان این که ماهیت حوزه علمیه تربیت فقهای عادل که آشنا و عامل به عدل باشند، است، تصریح کرد: حوزه امروز ما، همان رویکرد و ماهیت حوزه امیر المومنین(ع) را بر عهده دارد، حال اگر نتواند این رسالت را به خوبی انجام دهد، باید آن را آسیب شناسی کرد.
 
استاد حوزه علمیه قم در ادامه با انتقاد از جداسازی حوزه و دانشگاه، گفت: این جداسازی، ارمغان تفکر سکولار غربی است که در کشور ما حاکم شد و امروز نیز وجود دارد؛ این مسئله مشکلات زیادی را برای ما به همراه داشته است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: هرآنچه که از علم در عرصه های مختلف وجود دارد، به حوزه بزرگ امیرمومنان(ع) که برگرفته از آموزه های نبی مکرم اسلام(ص) است، باز می گردد و حوزه علمیه نیز همان راه را ادامه می دهد.
 
وی با اشاره به این که حوزه های علمیه مراکز تعلیم و تعلم و تربیت نظم رفتاری در جامعه هستند، ابراز داشت: معیار و ملاک، عالم بودن به حیطه مسئولیت و عادل بودن است، حال فرقی نمی کند که حوزوی باشد یا غیر حوزوی.
 
 
* حوزویان ملاک های دانایی، توانایی و عدالت راتبیین کنند
 
آیت‌الله اراکی با تأکید بر این که البته این مسئله به معنی فراخوان گسترده از روحانیت برای متصدی شدن مسئولیت ها نیست،  منتها باید در مباحث نظری و سیستم مدیریتی کشور  ورود یابند تا به این وسیله ملاک های دانایی و توانایی و عدالت را تبیین کنند.
 
وی با تکید بر لزوم آسیب شناسی سیستم حکومتی، افزود: باید بدانیم که هر وقت از دو اصل "حاکم بودن عالم  عادل" و "عمل به اصول دینی و اسلامی" دور شویم، با آسیب هایی روبرو خواهیم شد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب نسبت دادن آفت به نظام اسلامی را نادرست خواند و گفت: از مهم ترین خدماتی که روحانیت می تواند و باید به نظام ارائه کند، نخست نقد دینی سیستم و بررسی آن با معیارهای اسلامی است.
 
 
* رسالت حوزه در برابر نظام
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به این که رسالت دیگر حوزه در برابر حکومت، نظریه پردازی است، ادامه داد: حوزه باید در عرصه هایی چون اصلاح نظام بانکی وارد شود و نظام نامه آن را بر اساس فقه و تعالیم اسلامی تدوین کند؛ کارشناسان و متخصصان نیز باید بر اساس این نظام نامه حرکت کنند.
 
برپایه این گزارش، در ابتدای این نشست، ححج اسلام والمسلمین غفاری قمی، استاد حوزه و دانشگاه، بهرامی، استاد خارج حوزه، باقری، مدیر مسئول موسسه فرهنگی ولایت و محمد غفرانی، استاد حوزه و همچنین دکتر عیسی نیا و فراتی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نظریات خود را ارائه دادند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: حکمت ، حوزوی ، مجمع ، سکولار ، غربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار