نشست علمی «مرجعیت روش تفسیر قرآن کریم» از سوی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم و با همکاری مرکز تخصصی شیعه‌شناسی با حضوراساتید وطلاب در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام سید منظر حکیم از فضلای حوزه در این نشست با طرح بحث خود با عنوان «اهمیت روش‌شناسی در تفسیر قرآن کریم» گفت: در بحث روش‌شناسی قرآن کریم مباحث مختلفی از سوی علما و بزرگان حوزه علمیه در گذشته تاکنون مطرح شده است که بیانگر اهمیت جایگاه روش‌شناسی در تفسیر است.

وی خاطرنشان کرد: سئوال در جایی مطرح می‌‌شود که آیا این روش به ابداع است یا کشف و در این زمینه باید گفت که ما نمی‌‌توانیم چیزی را ابداع کنیم بلکه برای رسیدن به فهم قرآن باید آن را کشف کرد همان گونه که در قرآن تبیان برای همه چیزهاست و خود در اینجا استثنا نمی‌شود.

در ادامه این نشست علمی حجت‌الاسلام رستم‌نژاد با بیان اینکه بحث روش‌شناسی مبحثی بدیعی در علم تفسیر است افزود: امروز روش‌شناسی یکی از علوم استاندارد و پرکاربرد در قلمرو علم محسوب می‌شود قطعاً علمای ما از دیرباز در حوزه تفسیر، روش‌های خود را اعمال کرده‌اند ولی برخی از اینها به دنبال تعریف این روش ها نبوده‌اند.

وی ادامه داد: اهمیت بحث روش‌شناسی از آنجا بیشتر می‌شود که نباید در فهم قرآن به هر شکلی ذهنیات خود را تاثیر داده و بدون روش، مطالبی را از قرآن استخراج کنیم زیرا وقتی علامه طباطبایی قرآن را به این شکل زیبا تفسیر کرده‌اند برای تاکید بر این مسئله، به تعریف نحوه روش تفسیر قرآن به قرآن پرداختند./س

برچسب ها: قم ، بررسی ، مرجعیت ، قرآن ، تفسیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.