نشریات تخصصی در روندی رو به رشد و رضایت بخش هستند و وضعیت آنها خرسندکننده است.

 

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی ، غلامحسین الهام، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور در اختتامیه این نمایشگاه که در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان این مطلب گفت:‌ وجود بالنده نشریات علمی پژوهشی در کشوری که اصل دوی قانون اساسی آن، اعتقاد به توحید است و اساس نظام و روش‌های رسیدن به اهداف بلندمدت آرمان‌های نظام را بر استفاده از علوم معرفی می‌کند، طبیعی است.

سخنگوی دولت، اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: نظام ما نظامی است که مشروعیت قدرت آن هم مبتنی بر علم است و علم، لازمه مشروعیت قدرت است به علاوه، تاریخ ما نیز آمیخته با علم است و عالمان و اندیشمندان کشور را در برهه‌های سخت تاریخی با استفاده از دانش‌شان، نجات داده‌اند بنابراین ما این ظرفیت علمی را به ارث گرفته‌ایم و امروز، باید این میراث را ارج نهیم و از آن استفاده کنیم.

وی با انتقاد از فاصله زمانی ارائه مقالات پژوهشی به مجلات تخصصی و زمان انتشار این نشریات گفت: این فاصله زمانی نشان می‌دهد که ظرفیت علمی کشور بیش از انتشار و انتقال آن است و باید این مجلات، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت علوم مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

الهام ادامه داد: بسیاری از دانشجویان دوره دکترا برای چاپ و انتشار مقالات و ایده‌های علمی‌شان به نشریات علمی پژوهشی و تخصصی نیاز دارند و من امیدوارم نتیجه کار این نشریات به گونه‌ای باشد که همت کسانی که تلاش علمی می‌کنند، نادیده گرفته نشود و حمایت شود.

وی در ادامه، بر پیوند علم و عمل در کشور تاکید کرد و گفت: در حالی که جامعه ما به استفاده از ظرفیت‌های عملی دارد، علوم مختلف، جنبه انتزاعی پیدا کرده است بدین معنا که بخش اجرایی کشور به راه خود می‌رود و بخش دانشگاهی و علمی کشور نیز، مسیر خود را می‌پیماید اما ما به تولیدات علمی جدیدی نیاز داریم که به حوزه اجرایی کشور کمک کنند.

الهام افزود: اگر دولت می‌خواهدبه الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی دست پیدا کند، پیوند دانشگاه و بخش‌های اجرایی را باید عملی کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگرچه روند صدور مجوز به نشریات تخصصی و علمی پژوهشی بسیار امیدوارکننده است اما بخش دولتی در این میان حضور فعال‌تری دارد که برای حل این مساله باید ریشه یابی کنیم که چرا بخش خصوصی، در حوزه علم و اندیشه کمتر به میدان آمده است و نهادهای خصوصی را بر حضور در این عرصه تشویق کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: به غیر از نشریات تخصصی و علمی، از نشریات عمومی هم انتظار می‌رود که تخصصی و عمیق به مسائل نگاه کند و از نگاه سطحی و عوام زدگی به دور باشد./س

برچسب ها: وضعیت ، نشریات ، رضایت بخش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.