گیلانغرب با دو هزار و 367 کیلومتر مساحت از نظر تاریخی یکی از شهرستان های با قدمت بسیار زیاد است که وجود تنوع آب و هوایی و طبیعت دل نوازش هر ساله مهمانان و مسافران زیادی را روانه این دیار می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

وجود تپه باستانی قلعه (قلا) در مرکز شهر، آثار باستانی تازه کشف شده پشت کاسه سد مخزنی، قلعه تازه حفاری شده چشمه سراب و در نهایت مرکزیت ایل قدرتمند کلهر از ویژگی ها و برجستگی های این شهرستان است که نشان از قدمت و نقش موثر مردمان این دیار در تحرکات منطقه ای و فرا منطقه ای دارد.
این شهرستان با دارا بودن 40 هزار و 169 هکتار زمین مزروعی شامل 32 هزار و 939 هکتار اراضی دیم و شش هزار و 400 هکتار اراضی آبی و 420 هکتار باغات و 216 هزار هکتار مرتع است و یکی از قطب های اقتصادی بویژه در بخش کشاورزی استان کرمانشاه محسوب می شود.
در بخش دام به علت وجود مراتع غنی و فرهنگ عشایری منطقه بصورت سنتی، بیش از 450 هزار راس دام وجود دارد که بخش عمده ای از فرآورده های دامی استان کرمانشاه را تامین می کند علاوه بر این دارای معادن غنی گچ و زغال سنگ هم می باشد.
از لحاظ ابنیه تاریخی شهر گیلانغرب آثاری همچون تپه قلعه در مرکز شهر و دخمه فرهاد یا همان فرای کن در دشت دیره قلعه، مهره نگار که متعلق به دوران ساسانی است و آثار حاشیه ارتفاع عمله قویت که منتظر حضور مسافران و گردشگران نوروزی است.
از ویژگی های عمده استراتژیکی این شهرستان داشتن کوهستان های سخت و صعب العبور از جمله ارتفاعات بازی دراز، سرکش و سراوان است.
با توجه به وجود سد مخزنی کله شک، دریاچه سراب، سد زاگرس و روستای زیبای گلین و همچنین بوستان طبیعی میاندار، منطقه طبیعی و زیبای ویژه نان، گردنه قلاجه و چشم انداز آتیه آن، گیلانغرب یکی از شهرهای توریستی استان کرمانشاه تلقی می شود.
10 مکان برای اسکان مسافران نوروزی و گردشگران و همچنین کاروان های راهیان نور تجهیز شده ضمن اینکه تعدادی کلاس درس و مهمانسراهای ادارات نیز برای این منظور در نظر گرفته شده اند.
دو اکیپ بسیج سلامت نوروزی و 12 اکیپ پزشکی، هلال احمر، نیروی انتظامی و دو کمپینگ گردشگری با راهنما نیز در مبادی ورودی و خروجی و نقاط مختلف شهرستان بصورت ثابت و سیار در ایام تعطیلات نوروزی مستقر خواهند شد.
کاخ اربابی، آتشکده زردشتی، قلعه مهرنگار، طاق فرهاد، مناطق طبیعی گلین، میاندار، قلاجه، دار بادام، ویژنان، سدهای مخزنی زاگرس و سراب از جمله جاذبه های گردشگری اسن شهرستان محسوب می شوند و آثاری همچون مناطق عملیاتی آوزین، یادمان عملیات مطلع الفجر، چغالوند، شیاکوه و پادگان حضرت رسول (ص) از جمله آثار فرهنگی این شهرستان بشمار می رود/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.