اگر مجموعه ای در یک کار سیستماتیک، بتواند خط قرمزهای آلودگی های محیط زیست را مشخص کند و تعیین کند که رسانه ها تا چه اندازه می توانند وارد این مقوله شوند و در چه شرایطی باید سکوت کنند، بخش عمده ای از اطلاع رسانی در حوزه محیط زیست برطرف می شود.

 

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، دکتر علی اصغر محمدی فاضل، معاون سازمان محیط زیست در نشست بررسی راهکارهای مقابله با آلودگی های زیست محیطی با بیان این مطلب گفت: در پاسخ به این گفته افراد که برخی از اخبار آلودگی و زیست محیطی، مصداق تشویش اذهان عمومی است، باید گفت که گاهی خود مسئولان و مدیران، اظهار نظرهایی می کنند که به خودی خود می تواند تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشته باشد، مثل اعلام میزان آلودگی آب و هوا.

وی ادامه داد: اتفاقا اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم درباره آلودگی های زیست محیطی و مسائل مربوط به آن می تواند به مشارکت عمومی مردم منجر شود. جالب است بدانید ما در سازمان حفاظت از محیط زیست، چهار راهبرد اصلی را برای حفاظت از تنوع زیست محیطی تدوین کرده ایم که نقش این سازمان، آخرین راهبرد است.

سردبیر فصل نامه تخصصی محیط زیست همچنین گفت: چهار راهبردی که درخصوص حفاظت از تنوع زیست محیطی تدوین شده، عبارت است از تنویر افکار عمومی و توسعه دانش، تولید، اشاعه و گسترش داده های تنوع زیستی، بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی و حفاظت از تنوع زیستی که در سایه اینها 125 فعالیت دیگر نیز تعریف شده که با انجام و رعایت آنها، وضعیت محیط زیست بهبود می یابد یا دست کم بدتر نمی شود.

دکتر امیرعباس فتاح زاده، مدیر مسئول نشریه سلامت نیز در این نشست گفت: کارشناسان و بسیاری از چهره های علمی از رسانه های عمومی و تخصصی، این شکایت را دارند که چرا رسانه ها در جهت تنویر افکار عمومی در موضوع محیط زیست و آلودگی های تغذیه ای و محیطی گام برنمی دارند و به درستی اطلاع رسانی نمی کنند، این در حالی است که وقتی رسانه ها اقدام به بیان آلودگی های موجود در کشور می کنند، با موج انتقادات مختلف روبرو می شوند.

وی ادامه داد: رسانه ها و خبرنگاران حوزه محیط زیست، با شکایت و تهدیدهایی هم از سوی بخش های خصوصی و تولیدکنندگان هم روبرو هستند چون هیچ نظارتی بر رعایت استانداردهای تولید مواد غذایی وجود ندارد.

فتاح زاده همچنین گفت: پنج سال قبل، وقتی که نشریه سلامت درباره اسیدهای چرب ترانس تحقیق می کرد، مجموعه ما دو بار تهدید به مرگ شد در حالی که نه تنها کار ما مشکلی نداشت بلکه وزیر بهداشت وقت، هم از ما طرفداری و با ما همکاری می کرد.

نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی از 14 اسفند ماه با حضور بیش از 300 نشریه علمی و تخصصی گشایش یافته و تا 20 اسفندماه در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است./س

برچسب ها: خط قرمز ، رسانه ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.