دبيرخانه سازمان ملل توسط يک دبيرکل سرپرستي مي‌شود و بيش از 20 معاون وقائم مقام او را در انجام وظايفش ياري مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران دبيرخانه سازمان ملل متحد واحدي بين‌المللي است كه از نيروهاي اداري و غيرنظامي تشكيل شده که وظايفشان عبارت است از خدمات اداري، بودجه‌اي، زباني و دبيرخانه‌اي لذا افرادي که در دبيرخانه مشغول فعاليت هستند معمولا ازميان کشورهاي عضو، براساس فرمولي که متضمن ترکيبي از مفاهيم (نمايندگي کشور عضو) و (صلاحيت شخصي) است، به خدمت گرفته مي‌شوند. 


اگرچه کارکنان دبيرخانه تابعيت ملي خود را حفظ مي‌کنند، اما بايد ماموريت خود را بدون جانب‌داري به انجام برسانند. 


كليه سازمان‌هاي منطقه‌اي و اتحاديه‌هاي عمومي بين‌المللي از دبيرخانه بين‌المللي بهره مي‌برند اما بايد گفت وسيع‌ترين دبيرخانه به لحاظ تعداد کارکنان و تنوع عمليات متعلق به سازمان ملل متحد است.


دبيرخانه مذکور با حدود 20هزار نفري که درمقر سازمان ملل در نيويورک و ستادهاي ميداني آن در بسياري از کشورها در استخدام خود دارد، به‌عنوان يکي از ارگان‌هاي اصلي سازمان ملل متحد عمل مي‌کند.

گفتني است دبيرخانه توسط يک دبيرکل سرپرستي مي‌شود اما لازم به ذکر است که دبيرکل از سوي اعضا شوراي امنيت معرفي و توسط مجمع عمومي با اکثريت آرا منصوب مي‌شود و بيش از 20 معاون وقائم مقام، دبيرکل را درانجام وظايفش ياري مي‌کنند.


شايان ذکر است دبيرخانه‌ها، در تکاپو براي ايفاي نقش خود در چارچوب ساختار سازمان‌هاي بين‌المللي، با چالش‌هايي مواجه هستند لذا استانداردهاي استخدامي بايد ازطريق استخدام مبتني برشايستگي محفوظ بماند و همزمان با توجه به توزيع جغرافيايي كشورها، بايد به هر دولت عضو از بابت حضور مساوي، خصوصاً درمشاغل مهم‌تر، اطمينان خاطر بخشيد.


اشخاص با پيشينه‌ها، گرايش‌ها، ايدئولوژي‌ها، قابليت‌ها، و زبان‌هاي گوناگون بايستي در بطن يک بوروکراسي همگون و کارآمد، گردهم آورده شوند لذا فداکاري حرفه‌اي که نافي تعصب‌هاي ملي است بايد چنان پرورش داده شود که اعضا قادر به حمايت ازاهداف وعملکردهاي سازمان، با استقلال، بی‌طرفي و امانت‌داري باشند.

 مناقشات بر سر کوشش‌هاي ناظر برگسترش ويژگي‌هاي مذکور دردبيرخانه سازمان ملل، قدرت‌هاي بزرگ را با آشفتگي روبه‌رو کرده‌ است چرا که تقاضاها براي حضور بيشتر دردبيرخانه که درسرازير شدن کشورهاي جديد به درون سازمان ملل متحد ريشه دارد باعث شده استانداردهاي صلاحيت حرفه‌اي که براساس دیدگاه‌های غربی بنیان نهاده شده با خطر مواجه شود.

 اما در پايان بايد گفت دبيرخانه سازمان ملل ثابت کرده که براي مديران ناآزموده کشورهاي جهان ، عرصه‌اي ممتاز براي کارآموزي است. 

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: دبیرخانه ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار