مدیركل منابع طبیعی استان كردستان، با اشاره به اینکه آتش سوزی یکی از عوامل تاثیر گذار برتخریب جنگل است، گفت: در سال جاری با تلاش مردم و واگذاری نگهداری و حفاظت از جنگل ها به مردم، میزان آتش سوزی در جنگل های استان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، باباپیری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه در سال جاری در کل فقط 8 درصد آتش سوزی آن هم به صورت سطحی در جنگل های استان روی داده است، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 168 فقره آتش سوزی در جنگل های استان کردستان اتفاق افتاده که 680 هکتار از جنگل های استان دچار حریق شدند.
وی با اشاره به اینکه در راستای حفاظت از جنگل‌ها باید مردم پای کار باشند، افزود: بر این اساس اداره کل منابع طبیعی استان کردستان حفاظت و مراقبت از جنگل ها را به مردم واگذار کرده و با اجرای طرح دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌بان محلی در نقاط بحرانی از نیروهای مردمی کمک گرفته است.
باباپیری اعلام کرد: سرشاخه زنی و وجود گرد و غبار و ریزگردها به عنوان دومین و سومین عامل تخریب جنگل های استان بوده است، که گرد و غبار با جلوگیری از عمل فتوسنتز در درختان آن ها را در برابر امراض ضعیف می کند.
وی با اشاره به اینکه استان کردستان از لحاظ جنگل های طبیعی جزء 18 استان کشور محسوب شده و در شرایط خوبی بسر می برد، بیان کرد: سرانه جنگل در استان کردستان 2500 متر مربع است.
مدیركل منابع طبیعی استان كردستان، سطح جنگل های استان 373 هزار و 328هکتار معادل 2.5 درصد از جنگل های کشور را شامل می شود، افزود: این درحالی است، که رویشگاه های جنگلی استان بالغ بر 500 هزار هکتار است، که مهم ترین رویشگاه بلوط در استان کردستان واقع شده است.
وی عنوان کرد: 83 درصد جنگل های استان بلوط، 7 درصد بنه، چهار درصد گلابی جنگلی، سه درصد افرا و مابقی سایر درخت ها بوده است.
مدیركل منابع طبیعی استان كردستان، با اشاره به اینکه در حال حاضر دو نهالستان در شهرهای مریوان و سنندج فعال است، بیان کرد: در این نهالستان ها سالانه یک میلیون و 600 هزار اصله نهال تولید می شود که این نهال ها هم در داخل استان و هم به استان های همجوار ارسال می شود.
وی ادامه داد: نهال های این نهالستان جوابگوی نیازهای استان در بخش پروژه های منابع طبیعی، فضای سبز و محیط زیست است.
باباپیری در ادامه به تشریح برنامه های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری پرداخت و گفت: برنامه های هفته منابع طبیعی امسال با محوریت مردم و به صورت برنامه های اجرایی در سطح عرصه های استان برگزار می شود.
 وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این هفته در سطح روستاهای استان با حضور مسوولان و مردم برگزار می شود، عنوان کرد: در هفته منابع طبیعی 350 هزار اصله نهال رایگان در میان ادارات، سازمان های مردم نهاد و مردم توزیع می شود.
مدیركل منابع طبیعی كردستان، با اعلام اینکه متقاضیان 50 اصله نهال برای دریافت نهال می توانند به نهالستان مراجعه كنند، عنوان کرد: متقاضیان بیشتر از 50 اصله نهال می توانند با مجوز منابع طبیعی نسبت به دریافت نهال از نهالستان ها اقدام کنند.
وی تعداد نهالستان های فعال استان را دو مورد اعلام كرد و افزود: این تعداد نهالستان در سنندج و مریوان فعال است كه متقاضیان برای دریافت نهال تا سقف 50 اصله بدون حواله و از این تعداد بالاتر با اخذ حواله از اداره كل منابع طبیعی استان می توانند نهال دریافت كنند.
باباپیری با اشاره به اینكه از 15 تا 21 اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده است، یادآور شد: حدود 13 برنامه كلی در این هفته تدارك یافته است كه در مركز استان و شهرستان ها اجرا می شود./ع
برچسب ها: کاهش ، آتش سوزی ، جنگل ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.