باز پس گیری زمینهای منابع طبیعی از متخلفان در مازندران امسال 68 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران ،رئیس کل دادگستری استان امروز در جلسه "حقوق بیت المال در اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت:آزادسازی قطعات 10هزار هکتاری زمین درمنطقه نوشهر که به صورت غیر مجاز تصرف ،سند سازی واگذار شده بود بخشی از این باز پس گیری هاست.

حجت الاسلام طالبی با اشاره به اینکه درچندسال اخیر 836فقره از زمین ها واگذار شده که 177فقره آن باید اجرای طرح وبقیه خلع ید شودافزود: سال آینده هم این روش همچنان باید ادامه پیداکند ومستندسازی از سوی دستگاه های دولتی اجرا شود وبتوانیم اموال بیت المال را که غیر قانونی پیش می روند برخورد جدی شود.

وی تصریح کرد:همه سازمان های اداری ودولتی ،برنامه ها واقداماتی که در این زمینه دارند وبررسی تیم های کشیک به خصوص سازمان همیاری در تعطیلات نوروز ،رابه دبیرخانه دادگستری استان ارسال کنند.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیز داری مازندران منطقه ساری گفت: بر اساس مطالعات آمایشی که در استان انجام شده است 76درصد مساحت حوزه ما دارای شیب بالای 10درصدو39درصد شیب بالای 50درصد و23درصد شیب زیر 10درصد هستند.

نوبخت افزود:از2میلیون و397هزار و440هکتار مساحت استان ،1میلیون و691هزار و 966هکتار آن سطح جنگل ها ومراتع استان است که از این سطح ،1میلیون و81هزار و573هکتار به وسیله حوزه ی اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری و51هزار و39هکتار در حوزه ی اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهرمحافظت می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 100مورد معادن استان در این زمینه بلا تکلیف هستند تصریح کرد:افرادی که هم در حوزه کشاورزی وغیر کشاورزی ،وهم در حوزه معادن به ظاهر برای توسعه، اما استفاده ی نادرست می کنند تاکنون 600میلیون تا2میلیارد تومان خرید وفروش غیر مجاز انجام شده است.

وی با بیان اینکه ،در حوزه اداره کل منابع طبیعی استان ،12مکان در مساحت 5هزار و580هکتار در قالب پارک های جنگلی و794هزار و14هکتار در حوزه اداره کل، جنگل داریم گفت:به دلیل خدمات دهی بهتر 12پارک درشرق و12پارک در غرب استان ساخته شده است.

وی تصریح کرد:در حوزه این اداره ،387هزار و559هکتار مرتع که از این مساحت 66درصد را مراتع خوب،31درصد مراتع متوسط و 3درصد مراتع فقیر شامل می شود.

به گفته ی وی ،امسال در 122عرصه خلع ید انجام شد که در مقایسه با سال گذشته رشد 68درصدی داشته است.

نوبخت گفت:2هزار نقطه در استان شناسایی شده است که در معرض لغزش وتخریب هستند ودر این زمینه حوزه اداره کل منابع طبیعی ساری به 4میلیارد تومان و منابع طبیعی نوشهر به 2میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه در استان 3هزار و750کیلومتر جاده های جنگلی وجود دارند و1میلیون و600هزار اصله دام دراستان هستند که سالانه 300میلیون اصله نهال را می خورند واز بین می برند افزود: در همین راستا ،400هزار اصله دام به وسیله این اداره خارج شدند.

به گفته ی وی ،اگر برای پیشگیری از دخول دام ها به جنگل پیشگیری جدی انجام شود،سالانه 6میلیون اصله نهال در استان خواهیم داشت.

معاون عمرانی استانداری مازندران نیز ،در این جلسه گفت:منابع طبیعی یک پدیده خدادادی است و باید استفاده خوب در این زمینه شود و جلوی تخریب حقوق بیت المال گرفته شود.

به گفته ی هاشمی،چنانچه حکم تخریب از سوی دادگستری استان صادر شود وهر مسئولی اعم از فرماندار ،بخشدار،و...مقاومت کند شدیداً برخورد خواهد شد./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.