چه کسی باور می کند دوربین دید در شب ، ماشین های زرهی ، و دیگر تجهیزات ارسالی آمریکا به شورشیان سوریه به مصارف انسان‌دوستانه(!) برسد؟ آمریکائی ها که اینگونه فکر می کنند!

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، مقامات رسمی آمریکا و اتحادیه اروپا می گویند: دولت اوباما در پی یک چرخش عظیم در سیاست خارجی خود است. چرخشی که آمریکا را به تامین کننده مستقیم تجهیزات برای شورشیان سوریه تبدیل می کند. تجهیزاتی مثل خودروهای زرهی، جلیقه ضد گلوله و در صورت امکان آموزش نظامی شورشیان. آمریکا قصد دارد کمک های انسان دوستانه خود را نیز مستقیماً به دست ائتلاف مخالفان دولت سوریه برسد. 

در طول دو سال جنگ شورشیان سوریه علیه دولت این کشور، دولت آمریکا تاکنون از کمک نظامی به آنان خودداری کرده است . آمریکا همچنین از حمایت مستقیم هر دو بخش سیاسی و نظامی مخالفان دولت سوریه نیز اجتناب کرده است. 

جزئیات طرح حمایت مستقیم آمریکا از شورشیان که هنوز نهایی نشده است قرار است این هفته و یا هفته آینده توسط وزیر جدید امور خارجه آمریکا جان کری در نشست متحدان اروپایی و خاورمیانه ای آمریکا مطرح خواهد شد. 

این گفتگوها به همراه نشست برلین در روز سه شنبه گذشته با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و همچنین کنفرانس روز پنج شنبه در رم با متحدان آمریکا و همینطور سران مخالف دولت سوریه قطعاً در تصمیم گیری دولت آمریکا تاثیر گذار بوده است.

جان کری بارها در این نشست ها به طور غیرمستقیم به تغییر در سیاست های آمریکا در قبال شورشیان اشاره کرد. او روز سه شنبه در جمع گروهی از دانشجویان آلمانی گفت که ایالات متحده آمریکا به دنبال یک راه حل در قضیه سوریه است، اما اگر رهبران سوریه از مذاکره سر باز بزنند ، آنوقت آمریکا مجبور است نوعی از کمک های حداقلی را برای کسانی که برای حقشان می جنگند فراهم کند.

او روز دوشنبه در لندن گفت: ما فقط برای گفتگو به رم نیامده ایم . ما آمده ایم که برای مراحل بعدی تصمیم گیری کنیم.

قبلاً رهبران سیاسی مخالف دولت اسد این نشست را تحریم کرده بودند . اما در نهایت پس از تماس تلفنی جان کری و جو بایدن معاون اوباما مبنی بر وجود پیشنهادهای جایگزین روز میز متقاعد شدند دراین نشست شرکت کنند.

این تغییر سیاست مبنی بر ایفای نقش فعال تر آمریکا و همپیمانانی چون انگليس، فرانسه و کشورهای عرب منطقه پس از آن اتفاق افتاد.

مقامات غربی همچنین اعتراف کرده اند که ائتلاف مخالفان دولت سوریه توانایی لازم برای توسعه زیرساخت های اداره دولت جدیدو یا جذب حمایت فعال حمایت کنندگان اسد و یا اقلیت های حاشیه ای سوریه را ندارند .

دولت اوباما که برای کمک مستقیم به مخالفان دولت سوریه با مشکلات قانونی مواجه است ، 385 میلیون دلار کمک از کانال نهادهای بین المللی و سازمانهای غیردولتی به سوریه فرستاده است.

در بخش نظامی، دولت آمریکا تماس های مستقیمی با رهبران شورشیان برقرار کرده است اما برای فرستادن مستقیم تجهیزات ارتباطی با محدودیت شدیدی روبرو است . تلاش تابستان گذشته که مورد حمایت هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق، دیوید پترائوس رئیس سابق سیا و لئون پانتا وزیرسابق دفاع بود ، به دلیل ادامه تلاش ها برای بازسازی راه حل سیاسی متوقف شد.

اوایل امسال عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه که به طور مستقیم اقدام به مسلح کردن شورشیان می کردند ارسال اسلحه به شورشیان را بنا به توصیه واشنگتن افزایش دادند. يک مقام ارشد عربی در منطقه می گوید این تجیهزات نظامی شامل موشک های ضدتانک و سلاح های خودکار است که به سمت سوریه سرازیر شده است. نیویورک تایمز سه شنبه فاش کرد که بسیاری از این سلاح ها از کرواسی خریداری شده است.

انگلستان و فرانسه نیز برای برداشتن تحریم سلاح برای شورشیان سوریه تحت فشارند.

اما نکته مهم این است که براساس گزارش برخی از مقامات اتحادیه اروپائی، بندی به این بیانیه اضافه شده است که بر تامین حمایت های بیشتر غیرکشنده تاکید شده است. 

یک مقام اتحادیه اروپایی که خواست نامش فاش نشود می گوید اگرچه بعضی از کشورها با این رویکرد مخالفند اما این موضوع مورد توافق بریتانیا ، فرانسه ، آلمان و ایتالیا است.

هرکشوری که می خواهد در این کمک شرکت داشته باشد خود تصمیم میگیرد که چه تجهیزاتی بدهد. این را یکی از مقامات اتحادیه اروپائی می گوید و اضافه میکند که آنها در تماس نزدیک با دولت اوباما هستند و در جریان کامل مقاصد آنهایند.

کری در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی ارسال سلاح به شورشیان توسط آمریکا گفت که نمی تواند در مورد نتیجه نشست با رهبران مخالف نظری بدهد.



برچسب ها: کمک ، آمریکا ، سوریه ، شورشیان ، syria ، us
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار