سرطان مری پس از سرطان‌های پوست و معده سومین سرطان شایع در میان کردستانی‌هاست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، بر اساس آخرین آمار ثبت شده در سال گذشته، 119 مورد ابتلا به سرطان مری در هر دو جنس مرد و زن گزارش شده است.

فوق تخصص کبد و گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این باره گفت: با توجه به شیوع بالای این سرطان و کشندگی آن مراجعه زود هنگام به پزشک و تشخیص زودرس در پیشگیری و درمان این عارضه موثر است.

دکتر فرشاد شیخ‌اسماعیلی، اختلال در بلع غذا و گیرکردن لقمه و موادغذایی جامد را از علائم بالینی این سرطان در افراد برشمرد و اظهار کرد: هر بار گیر کردن لقمه به معنی ایجاد سرطان مری نیست و با توجه به اینکه گیر کردن لقمه غذا در این سرطان پیش رونده است بنابراین فرد مبتلا ابتدا در بلع مواد غذایی جامد، نیمه جامد و مایعات دچار اختلال می‌شود و در موارد وخیم بیمار حتی در بلع آب دهان هم دچار مشکل می‌شود.

به گفته وی، در این عارضه اختلال در بلع با درد زیر جناغ، کم اشتهایی، کاهش وزن و گرفتگی و خشونت صدا همراه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه نوشیدن مایعات بویژه چای داغ، مشروبات الکلی، استعمال دخانیات، مصرف غذاهای کپک زده و حاوی نیترات، خوردن مایعات قلیایی، چاقی، مصرف اغذیه نمک سود، و کمبود ویتامین‌های A وE ، روی، سلنیم در درازمدت را از عوامل خطر در ابتلا به سرطان مری برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: خودداری از مصرف مواد غذایی فوق، عدم نوشیدن مایعات داغ و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت مشاهده هر نوع اختلال در بلع غذا در پیشگیری و کنترل این سرطان موثر است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سرطان ، مری ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.