اعترافات مقامات سیاسی به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، آغاز استعمار «مراکش» توسط استعمارگران فرانسوی، آزمایش موشک ساخت مشترک روسیه و هند و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 17 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 24 ربیع الثانی 1434 هجری و 7 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعترافات مقامات سیاسی به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی (1362 ش)
پیروزی‌های متوالی نیروهای اسلام در جبهه‌های جنگ در طی عملیات‌های والفجر 5 و 6 و عملیات خیبر، باعث شد تا به دستور شیطان بزرگ، آمریکا و همکاری دولت‌های اروپایی همچون انگلستان و آلمان، نظامیانِ شکست خورده رژیم بعث عراق، آخرین امید خود را که سلاح شیمیایی بود به کار گیرند و با فرو ریختن بمب‌های شیمیایی و سمی در میدان‌های نبرد حق علیه باطل، بخت خود را بیازمایند.

رژیم بعث عراق و هم‌پیمانان خارجی آنان، همیشه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را انکار می‌کردند اما به دنبال اعزام مجروحان بمباران‌های اخیر شیمیایی به کشورهای اتریش و سوئد برای معالجه و تایید پزشکانِ این کشورها مبنی بر استفاده عراق از این سلاح‌ها و نیز دیدار سفرا و کارداران کشورهای جهان در ایران با مجروحین این بمباران‌ها، مقامات سیاسی و رسانه‌های گروهی جهان، علی‌رغم سانسور زیاد، مجبور به اعتراف به استفاده رژیم عراق از سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران اسلامی شدند.
 
استعفای «اسداللَّه علم» از نخست‌وزیری و انتخاب «حسنعلی منصور» به این مقام (1342 ش)
اسداللَّه علم که پس از توافق آمریکا و شاه ایران در 28 تیرماه 1341 به نخست‌وزیری رسیده بود، سرانجام پس از بیست ماه صدارت به اراده شاه و بدون اعتنا به قوه مقننه استعفا کرد و جای خود را به حسنعلی منصور داد. این استعفا و سپس انتصاب منصور، از نظر سرعت عمل در مشروطیت ایران بی‌سابقه بوده است زیرا در همان روز که علم از کار بر کنار شد، منصور به این مقام انتخاب گردید و او که از ماه‌ها قبل مهیای این منصب بود، در همان روز، وزرای خود را معرفی کرد. از نظر ملت ایران دوران حکومت اسداللَّه علم، یکی از تاریک‌ترین ایام در روزگار سیاه سلطنت محمدرضا پهلوی است.
برگزاری رفراندوم فرمایشی شاه و ملت، حمله به مدرسه فیضیه و بالاخره قیام خونین پانزدهم خرداد 42، از جمله وقایع مهم این دوران می‌باشند. پس از علم، منصور که مورد حمایت انگلیس و آمریکا بود، بر سر کار آمد و شاه بار دیگر خوش خدمتی خود را به اربابانش نشان داد. منصور نیز طی دوران صدارتش، زمینه‌های قانون ننگین کاپیتولاسیون را فراهم آورد و پس از اعتراض امام خمینی (ره) به این مصوبه، آن حضرت را به ترکیه تبعید نمود. سرانجام حسنعلی منصور در بهمن سال بعد، توسط جوانان مؤمن هیئت مؤتلفه اسلامی اعدام انقلابی شد و بر کارنامه ننگین او، مهر ابطال خورد.

درگذشت آیت اللَّه «عبدالرحیم ربانی شیرازی» عضو فقهای شورای نگهبان (1360 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی در سال 1301 شمسی در شیراز دیده به جهان گشود و از سال 1318 به تحصیلات علوم دینی مشغول گردید. وی از سال 1327 در محضر آیت‌اللَّه بروجردی، در حوزه علمیه قم به شاگردی مشغول بود و پس از فوت آیت‌اللَّه بروجردی مبارزات سیاسی خویش را علیه رژیم پهلوی آغاز کرد و نخستین فردی بود که مرجعیت امام خمینی (ره) را مطرح نمود. ایشان از سال 1342 تا 1357 بیش از 15 بار به زندان افتاد و شکنجه‌های فراوانی را متحمل شد و حدود 10 سال از عمرش را در زندان‌های رژیم طاغوت سپری کرد. آیت‌اللَّه شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نماینده امام خمینی در استان فارس و نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان شد.
سپس از سوی امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد. این مبارز نستوه در نهم فروردین سال 1360 به دست گروهک فرقان ترور شد ولی این ترور به مجروحیت ایشان انجامید و پس از مدتی در بیمارستان بهبود یافت. این عالم ربانی سرانجام در 17 اسفند 1360 در حالی که برای شرکت در جلسه شورای نگهبان عازم تهران بود، بین راه اصفهان و قم در سانحه‌ای مشکوک به لقاءاللَّه پیوست و در حرم حضرت معصومه (س) دفن شد.

درگذشت «احمد عبادی» استاد معاصر موسیقی ایرانی (1371 ش)
استاد احمد عبادی، هنرمند و استاد برجسته سه تار و موسیقی اصیل ایرانی، در سال 1283 ش در تهران به دنیا آمد. وی در کودکی پدر را از دست داد و تحت تکفل برادرش قرار گرفت. احمد عبادی از نوجوانی به فراگیری موسیقی ایران پرداخت و پس از سال‌ها نواختن سه‌تار، شیوه جدیدی را در نواختن این ساز ارایه و این شیوه را متداول کرد. استاد عبادی در تعلیم موسیقی به دیگران بسیار کوشا بود و از طریق آموزش پیگیر و تشویق شاگردانش به تمرین و ممارست، موسیقی اصیل ایرانی را رشد و توسعه داد.
احمد عبادی معلمی دلسوز و مهربان بود و با سخاوت فراوان، آنچه را در سینه داشت برای هنرجو در کف قرار می‌داد. او ردیف‌های موسیقی ایران را گردآوری کرد و آن‌ها را به شاگردانش آموخت. از استاد عبادی، آثار بسیاری در موسیقی به جای مانده که برای دوستداران موسیقی سنتی ایران، گنجینه‌ای گران‌بهاست. از جمله این آثار، اجرای کوک‌های مختلف سه تار است که حاصل هشتاد سال تجربه اوست. استاد احمد عبادی سرانجام در هفدهم اسفند 1371 ش در 88 سالگی درگذشت.

تأسیس «حزب دموکرات» تبریز توسط روحانی مجاهد شیخ «محمد خیابانی» (1295 ش)
در زمان شیخ محمد خیابانی، اوضاع جهان اسلام و بالاخص ایران به خاطر دخالت‌های بیگانگان از جمله روسیه، انگلیس و آلمان بسیار آشفته و تأسف‌انگیز بود. در این حال، شیخ محمد خیابانی، روحانی دلاور و آذربایجانی برای قطع ایادی استعمار و مبارزه با بیگانگان و ستمکاران داخلی، در هفدهم اسفند 1295 ش حزب دموکرات تبریز را به وجود آورد. خیابانی، سازمان سیاسی خود را دموکرات ملی و آذربایجان را آزادستان نامید. با وجود اینکه قیام خیابانی، شوروی‌ها را به وسوسه انداخته بود، ولی طولی نکشید که دریافتند رهبر نهضت نه تنها روی خوش به آن‌ها نشان نمی‌دهد بلکه نسبت به پیاده شدن قوای شوروی در بندر انزلی سخت معترض است.

شیخ محمد خیابانی در حالی دست به این اقدام زد که مردم به خاطر فروپاشی حکومت تزاری روس، غرق شادی بودند و خروج نظامیان روسیه از تبریز را آرزو می‌کردند. خیابانی در این هنگام دوستان آزادی‌خواه و مبارز خود را که اغلب دموکرات نامیده می‌شدند گرد آورد و کمیته‌ای تشکیل داد و درباره وضع پیش آمده، به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری پرداخت. شیخ محمد خیابانی، نمایندگان فرقه دموکرات و دیگر آزادی‌خواهان را از سراسر آذربایجان به تبریز دعوت کرد و تشکیلات فرقه دموکرات که از پنج سال قبل تعطیل شده بود، دوباره تاسیس شد.

شهادت آیت اللَّه «سید محمد صدر» در نجف اشرف توسط دژخیمان بعثی (1377 ش)
آیت‌اللَّه شهید سید محمد صدر در حدود سال 1321 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. آیت‌اللَّه صدر در 17 سالگی وارد دانشکده فقه شد و همزمان دروس انگلیسی، زبان‌شناسی، تاریخ و جامعه‌شناسی را فراگرفت. ایشان پس از مدتی در درس خارج حضرات آیات سید ابوالقاسم خویی، سید محمد باقر صدر، سید محسن حکیم و حضرت امام خمینی در نجف شرکت کرد تا این که از حضرات آیات شیخ آقا بزرگ تهرانی، شیخ مرتضی آل‌یاسین، سید عبدالاعلی سبزواری و حاج آقاحسین خادمی اجازه نقل روایت گرفت. سپس از سال 1369 ش به تدریس خارج فقه و اصول و تفسیر دست یازید و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. تواضع و فروتنی در حیاتش مشهود بود و به مردم عشق می‌ورزید.
 آن مرد بزرگ نخستین کسی بود که در زمان دیکتاتوری خفقان بار حزب بعث عراق، در مسجد بزرگ کوفه، نماز جمعه را اقامه کرد و در خطبه‌هایش، به انتقاد از رژیم بعثی پرداخت. از همین رو 9 بار به زندان افکنده شد. اقدامات ضد بعثی او بر حکومت عفلقی گران آمد و سرانجام این فقیه بزرگ را در هفدهم اسفند 1377 برابر با دهم ذی‌قعده 1419 ق در 56 سالگی پس از بازگشت از نماز مغرب و عشاء همراه با دو فرزندش به شهادت رساندند. آیت‌اللَّه سیدمحمد صدر پس از حضرات آیات میرزا علی غروی تبریزی و شیخ مرتضی بروجردی، سومین شخصیت بزرگ علمی بود که طی یک و نیم سال به دست دژخیمان حزب بعث به شهادت رسیده‌اند.

شهادت سردار بزرگ خیبر سرلشکر پاسدار «حاج محمد ابراهیم همت» (1362 ش)
شهید محمد ابراهیم همت در دوازدهم فروردین سال 1333 ش در شهر قمشه (شهرضا) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از اخذ دیپلم، به دانشسرای تربیت معلم اصفهان وارد شد و با اتمام تحصیل و خدمت سربازی، تدریس در مدارس شهرضا را آغاز کرد. محمد ابراهیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عضویت این نهاد انقلابی درآمد و در اوایل سال 1359 برای دفع ناآرامی‌های پاوه راهی این شهر گردید. حاج همت، حدود دو سال در کردستان بود و در این مدت، بیش از بیست عملیات کوچک و بزرگ را فرماندهی کرد. وی از آن پس راهی جبهه‌های جنوب گردید و به فرماندهی تیپ محمد رسول اللَّه (ص) رسید. حضور در عملیات بزرگ بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر و فرماندهی عملیات‌های رمضان و مسلم بن عقیل نیز در این دوران روی داد. سرانجام سردار نامدار لشکر 27 محمد رسول اللّه (ص) در جریان عملیات بزرگ خیبر، در حالی که کمتر از سی سال داشت به معشوق حقیقی رسید و به لقاءاللَّه پیوست. پیکر پاک این رادمرد بزرگ جبهه‌های حق علیه باطل پس از تشییعی با شکوه، در گلزار شهدای شهرستان شهرضا به خاک سپرده شد.

درگذشت «سیدقاسم الانوار» شاعر عهد تیموری (837 ق)
سیدقاسم الانوار از شعرای معروف عهد تیموریان اهل تبریز بود و از بزرگان علم و دانش کسب فیض کرد. وی بعد از مدتی در هرات در افغانستان اقامت گزید و تدریس را آغاز کرد. سیدقاسم به تدریج به شهرت رسید به طوری که شاگردان و مریدان وی از نواحی و شهرهای مختلف به حضورش می‌شتافتند. این ایام، مقارن با سلطنت تیمور و فرزندش شاهرخ بود. سیدقاسم پس از این که مورد سوءظن شاهرخ قرار گرفت به ناچار هرات را ترک گفت و به سمرقند در ازبکستان امروزی رفت. آثار ادبی سیدقاسم الانوار شامل یک دیوان غزل و چندین مثنوی است که نُسَخ خطی آن‌ها موجود است. هم‌چنین رساله‌های انیس العارفین و انیس العاشقین از جمله آثار این شاعر ایرانی است.

آغاز استعمار «مراکش» توسط استعمارگران فرانسوی (1912 م)
با آغاز قرن بیستم دولت‌های انگلستان، فرانسه، آلمان و اسپانیا به صورت رسمی‌تر و آشکاری وارد صحنه جغرافیایی این کشور شدند. این امر در حالی صورت می‌گرفت که بر سر تسلط کامل بر کشور مراکش میان دول اروپایی اختلافاتی برپا شده بود. در نهایت در 7 مارس 1912 م میان سلطان وقت مراکش و دولت فرانسه توافقنامه‌ای امضا شد که به موجب آن، تحت الحمایگی مراکش توسط فرانسه رسمیت می‌یافت و فرانسه نیز متعهد می‌شد منافع اسپانیا در این منطقه را تامین نماید و متصرفات اسپانیا در مراکش را محترم بشمارد. در این میان، با وجود اینکه دولت‌های سرسپرده استعمار، در مراکش به حکومت رسیدند، اما مبارزات مردم و از جمله قیام عبدالکریم ریفی و حوادث پس از جنگ جهانی دوم باعث شد تا کشور مراکش (مغرب) پس از حدود نیم قرن از سلطه فرانسه آزاد شده و در سال 1956 م اعلام استقلال نماید.

آزمایش موشک ساخت مشترک روسیه و هند (2008 م)
پنجم مارس 2008 موشک کروز «برهموس BrahMos» ساخت مشترک روسیه و هند باردیگر آزمایش شد. این موشک که سرعت آن سه برابر موشک‌های توماهاک Tomahawk آمریکا اعلام شده بود هدف تعیین شده را در فاصله 350 کیلومتری نابود کرد. حداکثر بُرد این نوع موشک پانصد کیلومتر گزارش شده است و می‌تواند از زمین، دریا و هوا شلیک شود. آزمایش این موشک پنجم مارس از ناوشکن هندی، راجپوت Rajput صورت گرفت.

درگذشت استاد «حسین قوامی» موسیقی‌دان ایرانی (1368 ش)
استاد حسین قوامی معروف به فاخته، از استادان نامدار موسیقی اصیل ایرانی، در سال 1286 ش در تهران به دنیا آمد. او آواز را نزد استادان مشهور آموخت و طی چند سال، ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی را به خوبی فرا گرفت. استاد قوامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، هنر و دانش خود را در اختیار علاقه‌مندان موسیقی سنتی ایران قرار داد.

از وی آثاری به همراه پیانوی محجوبی و دیگر نوازندگان در دست است. وی در سال 1367 ش، موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. استاد قوامی در 17 اسفند 1368 در هشتاد سالگی درتهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج مدفون شد.

برخی از رخدادهای امروز
1530: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان پس از این که شنید پاپ با طلاق گفتن زن او مخالفت کرده اعلام داشت که از این پس او خودش رئیس کلیسای انگلستان خواهد بود، نه پاپ؛ و به این ترتیب کلیسای انگلستان استقلال یافت.
1814: لشکریان ناپلئون بناپارت مرکب از سربازان وظیفه 19 تا 21 ساله در یک منطقه مرز شمالی فرانسه امروز نیروهای نظامی مشترک اتریش و پروس [بیشتر پروس را قدرت‌های وقت پس از جنگ جهانی اول ضمیمه لهستان ساختند که انگیزه اصلی جنگ جهانی دوم قرار گرفت و چون مسئله باقی مانده است معلوم نیست که عامل چه مسائل دیگر در آینده باشد] به فرماندهی مارشال بلوخر Blucher را شکست دادند. در این نبرد، شمار نیروهای بلوخر دو برابر نظامیان ناپلئون بود ولی روحیه «سرباز وظیفه» را که بدون دریافت دستمزد و تنها به خاطر وطنش می‌جنگید نداشتند. علاوه بر آموزش نظامی، به سرباز وظیفه «میهن شناسی = تاریخ وطن» تدریس می‌شود.
1876: گراهام بل آمریکایی متولد 1847 و متوفا در 1922 اختراع خود، تلفن را در آن کشور به ثبت داد.
1902: بوئرها (مهاجران هلندی آفریقای جنوبی) در ناحیه «توین بوش» واقع در ترانسوال نیروهای انگلیسی را شکست دادند.
1936: نظامیان اعزامی هیتلر اخراج نظامیان خارجی از «راینلند Rhineland» را تکمیل کردند. این منطقه صنعتی آلمان طبق قرارداد Locarno و سازشنامه های ورسای (پایان جنگ جهانی اول) در کنترل نظامیان فاتحان قرار گرفته بود که هیتلر این قراردادها را پاره کرد و نیرو به راینلند Rhineland فرستاد و نظامیان خارجی را اخراج و پس از این رویداد بود که نظامی گری آلمان احیاء شد و دست به مسلح کردن خود زد.
1945: «تیتو» تا تدوین یک قانون اساسی و تعیین نظام یوگوسلاوی قدرت را در این سرزمین که در دوران جنگ جهانی دوم به اشغال آلمان در آمده بود به دست گرفت.
1989: بر سر ماجرای «سلمان رشدی»، روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلستان تیره شد و به حالت تعلیق درآمد.
2007: اعضای مجلس لُردان انگلستان (= سنا) تماما انتخابی شدند. قبلا تعیین آنان برحسب اشرافیت و القاب بود.
2008: بهای نفت خام به بالاترین حد خود تا این روز رسید و هر بشکه نفت خام سبک و شیرین برای تحویل در ماه اپریل 2008، در بازار نیویورک 105 دلار و 45 سنت معامله شد. معمولا کمپانی های بزرگ نفتی با استفاده از بحران‌های ناشی از بازی‌های سیاسی بهای نفت خام را بالا می‌برند و این افزایش تقریبا بلافاصله به جایگاه‌های بنزین در کشورهایی که این کالا در کنترل دولت نیست منتقل می‌شود. دولت‌هایی که از فروش بنزین مالیات می‌گیرند از این افزایش بها سود می‌برند.
2008: در یک انفجار انتحاری در خیابان عطّار بغداد که متعاقب یک انفجار عادی روی داد 54 تن کشته و 123 نفر مجروح شدند. انفجار نخست باعث جمع شدن مردم جهت کمک به مجروحین شده بود که دراین لحظه فردی در میان این جمع خودرا منفجر کرد که تاکتیک نسبتا تازه ای بشمار آورده شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار