اعتصاب کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، آغاز سلطنت صد روزه «ناپلئون بُناپارت»، تصرف جزیره «پورتوریکو» توسط مهاجمان امریکایی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 18 ربیع الثانی 1434 هجری و 1 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعتصاب کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه (۱۳۴۹ش)

از حرکت دادن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها خودداری نمودند. هیچده هزار کارگر شرکت مزبور در اجتماعی شکستن اعتصاب خود را موکول به اجرای سخنان شاه کردند که گفته بود کارگرانی که سود سهام ندارند باید سه ماه پاداش بگیرند.

رحلت فقیه و عالم وارسته آیت ‏اللَّه «حسن نوری همدانی» (۱۳۶۹ ش)
آیت ‏اللَّه میرزا حسن نوری همدانی در سال ۱۳۰۲ ش در همدان به دنیا آمد. سطوح عالیه را در محضر آخوند ملاعلی همدانی آموخت. سپس در بیست سالگی برای فراگیری مدارج عالی علوم اسلامی، در حلقه درس خارج استادان نامداری همچون آیات عظام: سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، امام خمینی و علامه طباطبایی قرار گرفت و علم اصول، فقه، تهذیب نفس و فلسفه را آموخت. آیت ‏اللَّه نوری همدانی در سال ۱۳۳۷، در حالی که سلطه ننگین استبداد پهلوی بر جامعه اسلامی ایران حکمفرما بود و مبارزه همه جانبه اسلام خواهان روز به روز گسترش می‌‏یافت، اقدام به تاسیس انجمن‏های اسلامی قم، با نام مکتب ولی عصر (عج) نمود و تشکّلی ارزشمند از جوانان مسلمان، برای آشنا ساختن آنان با مبانی دین به وجود آورد. در واقع، آن مجموعه، کانون مبارزه علیه التقاط، کفر و محل تحقیق و تبیین مفاهیم دینی بود.
پس از مدتی آیت ‏اللَّه نوری از طرف ساواک باز داشت شد و این مرکز پس از هجده سال فعالیت، در سال ۱۳۵۵ توسط رژیم تعطیل شد. این روحانی مجاهد، پس از انقلاب از طرف امام خمینی برای تبلیغ و هدایت نیروهای مسلمان ساکن انگلستان به آنجا اعزام شد و به وظایف دینی و انقلابی خود عمل نمود. آیت ‏اللَّه نوری علاوه بر توانایی در فن خطابه و هنر شعر و خوشنویسی، آثاری را به رشته تحریر درآورد که: پیروزی در سایه شکست، توضیح المسائل و مجموعه آثار از آن جمله ‏اند. سرانجام این یار وفادار امام و انقلاب در یازدهم اسفند ۱۳۶۹ ش به هنگام سفر تبلیغی به سیرجان، بر اثر تصادف، در شصت و هفت سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه میرزا علی شیرازی (۱۳۵۵ ق)
آیت‏اللَّه میرزا علی شیرازی، فقه و علوم اسلامی را نزد اساتیدی همچون آیات عظام فشارکی اصفهانی و میرزا محمدتقی شیرازی فرا گرفت و در ۲۲ سالگی به درجه‏ی اجتهاد نائل آمد. آیت اللَّه میرزا علی شیرازی علاوه بر تبحّر در فقه و اصول، در کلام، حکمت، طب، تاریخ و ادبیات نیز از مهارتی درخور تحسین برخوردار بود. ایشان مدتی نیز مرجعیت تقلید جمعی از مسلمانان را بر عهده داشت.

تولد «محقق حلی» فقیه بزرگ و نامدار شیعی (۶۰۲ ق)
شیخ جعفر بن شیخ حسن حلی معروف به محقق حلی در سال ۶۰۲ هجری در حله واقع در عراق به دنیا آمد. وی از ابتدا دارای هوشی سرشار و استعدادی شگرف بود. در محضر پدر، ابن زهره‏ی حلی، تاج الدین حسن بن علی دربی و دیگران تحصیلات خود را ادامه داد و خود بر مسند تدریس نشست. نام آورانی مانند علامه‏ی حلی، ابن‏داود حلی، سید بن طاووس و ابن سعید هَذْلی حلی از جمله دست پروردگان مکتب درس محقق حلی‏اند. وی مورد احترام خاص خواجه نصیرالدین طوسی بود و خواجه، به او ارج فراوان می‌‏نهاد. شرایع الاسلام، المُختصر النافع فی فقهِ الامامیه و آثار دیگر وی چون نگینی در میان کتب اسلامی می‌‏درخشند. محقق حلی در سال ۶۷۶ ق، در هفتاد و چهار سالگی رحلت نمود.

آغاز سلطنت صد روزه «ناپلئون بُناپارت» پس از فرار او از تبعیدگاه (۱۸۱۵م)
در پی ده ماه تبعید ناپلئون بُناپارت در جزیره اِلب، وی در ۲۷ فوریه ۱۸۱۵م با هزار نفر از افسران و ژنرال‏های وفادار به خود از جزیره گریخت و در اول مارس ۱۸۱۵ به فرانسه بازگشت. بدین ترتیب با ورود ناپلئون به فرانسه، سلطنت صد روزه او نیز آغاز شد. در این هنگام، ناپلئون برای مقابله با نیروهای انگلیس و پروس که در بلژیک صف‏آرایى کرده بودند، حمله پیشگرانه‏ای به خطوط دفاعی آن‌ها به عمل آورد ولی در این نبرد که در دشت واتِرلو در گرفت، در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵م از نیروهای انگلیس و پروس شکست خورد.

پس از این شکست، چون ناپلئون از تجهیز قوا برای ادامه نبرد ناامید شد به نفع پسرش از مقام سلطنت استعفا داد. ولی متحدین به تقاضای او برای تفویض این مقام به پسرش اعتنا نکردند و لویی هجدهم بار دیگر بر تخت امپراتوری فرانسه تکیه زد. ناپلئون این بار به جزیره دور دست سنت هلن در جنوب اقیانوس اطلس تبعید شد و شش سال بعد در سال ۱۸۲۱م در همانجا مرد.

تصرف جزیره «پورتوریکو» توسط مهاجمان امریکایی (۱۸۹۸م)
جزیره پورتوریکو واقع در اقیانوس اطلس در شمال امریکای جنوبی، در سال ۱۴۹۳م توسط کریستف کلمب کشف شد و از سال ۱۵۰۹م به تصرف استعمارگران اسپانیایى درآمد و حدود ۴۰۰ سال تحت حاکمیت آن‌ها قرار داشت. در این می‌ان، قیام‏های متعدد مردمی علیه اسپانیایى‏‌ها در نیمه اول قرن نوزدهم سرکوب شد. در سال ۱۸۶۸ نیز قیام مردمی اگرچه توفیقی نیافت اما مسئله استقلال پورتوریکو مطرح گردید. با این حال، در جریان کنفرانس پاریس در سال ۱۸۹۸ مالکیت امریکا بر این منطقه تثبیت و به عنوان جزئی از خاک امریکا شناسایی شد. امریکا پس از انضمام این جزیره به خود، آن را به زرّادخانه ‏ای عظیم تبدیل کرد، به گونه‏ای که در این جزیره سیزده پایگاه نظامی ایجاد کرده است.

وقوع فاجعه «واسی» و آغاز جنگ‏های مذهبی اروپا (۱۵۶۲م)
شکل‏گیری مذهب پروتستان در قرن شانزدهم میلادی و ایجاد انشعاب در مسیحیت زمینه‏ ساز منازعاتی شد که در تاریخ اروپا به جنگ‏های مذهبی موسوم می‌‏باشد. در ۱۷ ژانویه ۱۵۶۲م به موجب فرمان صلح نایب ‏السلطنه شارل نهم، پروتستان‏‌ها، نوعی آزادی در اعمال مذهبی پیدا کردند. این وضعیت می‌‏توانست به حل منازعات بین این گروه بیانجامد. اما در اول مارس همین سال در جریان عبور رهبر کاتولیک‏‌ها از منطقه واسی در فرانسه، بین طرفداران دو مذهب درگیری رخ داد که سبب کشته شدن ۲۳ نفر از پروتستان‏‌ها گردید و جنگ‏های مذهبی به انتقام از آن‌ها آغاز شد. این جنگ‏‌ها در هشت مرحله حد فاصل سال‏های ۱۵۶۲ تا ۱۵۹۸م جریان داشت.
جنگ‏های نخستین به نفع پروتستان‏‌ها به پایان رسید تا اینکه این جنگ‏‌ها پس از ۳۶ سال، در سال ۱۵۹۸م با فرمان هانری چهارم معروف به فرمان نانْتْ، خاتمه یافت. بر اساس این فرمان یک سری آزادی‏هایی برای پروتستان‏‌ها در نظر گرفته شد. از جمله آزادی عقیده، آزادی عبادت خصوصی و دسته جمعی، بهره‏ مندی از حقوق مدنی، بقای تشکیلات کلیسای پروتستان و.... هفتاد سال بعد از آن، در زمان لویی چهاردهم فرمان نانت ملغی گردید.

پایان حکومت سلطنتی در فرانسه با خلع ناپلئون سوم از سلطنت (۱۸۷۱م)
لویى ناپلئون، برادرزاده ناپلئون بُناپارت، در سال ۱۸۴۸م به ریاست جمهوری فرانسه رسید و از این زمان جمهوری دوم فرانسه آغاز شد. وی پس از چندی خود را امپراتور فرانسه خواند و ۱۸ سال در این مقام ماند. عاقبت پس از شکست سنگین فرانسه از آلمان، مجلس ملی فرانسه، ناپلئون سوم، پادشاه این کشور را از سلطنت خلع و نظام سلطنتی را لغو کرد. با انقراض سلطنت در فرانسه در اول مارس سال ۱۸۷۱، جمهوری سوم در این کشور آغاز شد.

عزیمت اولین گروه از نیروهای اردنی به جبهه جنگ عراق علیه ایران (۱۳۶۰ش)
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، انواع کمک‏‌ها از طرف بسیاری از کشور‌ها به عراق سرازیر شد تا برضد جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شود. در این می‌ان، ملک حسین اردنی پادشاه اردن نیز با حمایت کامل از این جنگ، خواستار پشتیبانی کلیه کشورهای عربی از عراق گردید. در این راستا بندر عقبه این کشور در ساحل دریای سرخ برای ارسال کمک‏های تسلیحاتی غرب به عراق به این منظور اختصاص یافت و سیل کمک‏‌ها روانه عراق گردید.

همچنین تعداد چهل هزار سرباز مسلح اردنی به دستور ملک حسین در مرز اردن با عراق مستقر شدند که در این روز به جبهه ‏های جنگ علیه ایران عزیمت کردند. با تمام این کمک‏‌ها و همکاری ده‏‌ها کشور با عراق برای جنگ با نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران، ارتش، بسیج و سپاه اسلام، در برابر این دشمن متحد و پیشرفته و مسلح مقاومت کرده و آنان را از خاک میهن اسلامی بیرون راندند.

۱۱ اسفند در هشت سال دفاع مقدس
عزیمت اولین گروه از نیروهای نظامی اردن عازم جبهه جنگ عراق علیه ایران.
(بمباران شیمیایی در جبهه‌ها توسط عراق) (احتمالاً برای اولین بار عراق جهت بازپس‌گیری جزایر مجنون بمباران شیمیایی می‌کند.).
شروع حملات موشکی عراق به تهران.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.