اولین پیوند دست خاورمیانه از ساعت 4 صبح امروز چهارشنبه 9 اسفندماه در بیمارستان 15 خرداد آغاز شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب­دا اولین پیوند دست خاورمیانه از ساعت 4 صبح امروز، چهارشنبه 9 اسفند ماه در بیمارستان 15 خرداد آغاز شده است.

دست اهدا شده مربوط به جوان 25 ساله ای است که در تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود.

بیمار گیرنده دست نیز با نام اسکندر مقدمی فردی 38 ساله است که شش سال قبل مچ دست وی قطع شده بود.

در این عمل جراحی دست فرد 25 ساله به دست بیمار گیرنده پیوند خورد. این بیمار شش سال قبل مچ دست راست خود را از دست داده بود.

تیم جراحی این عمل شامل دکتر کلانتری، رئیس بیمارستان 15 خرداد، دکتر یاوری، دکتر پیروزی و دکتر آراسته است.

اولین پیوند دست در ایران ۲ساعت دیگر تمام می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عمل جراحی اولین پیوند دست در ایران تا ۲ ساعت دیگر به پایان می‌رسد و اکنون بعد از جریان یافتن خون در رگ‌های دست پیوندی، عصب‌ها و نسوج دست هم پیوند خوردند.

بنا بر این گزارش دکتر حسن ابوالقاسمی امروز در نشستی که به مناسبت انجام اولین پیوند دست در بیمارستان 15 خرداد برگزار شد، افزود: پیوند دست برای اولین بار در کشور انجام شده و کار ارزشمندی است چرا که نتیجه سالها تلاش تیم پیوند بوده است. تاکنون پیوندها توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با محوریت بیمارستان مسیح دانشوری به صورت استقرار یک تیم توانمند به خوبی ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: شاخص پیوند در دنیا به ازای یک میلیون نفر است و در سالهای گذشته در ایران رشد مناسبی داشته است و به بالای 5 در هزار رسیده است.

دکتر ابوالقاسمی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که 10 میلیون نفر را پوشش می‌دهد این شاخص 25 در میلیون نفر است و البته بالاترین شاخص در دنیا 35 در میلیون است که مربوط به کشور اسپانیاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تاکنون در زمینه‌های مختلف پیوند ریه، قلب وکبد و... موفق بوده‌ایم و امسال 500 نفر حاضر به اهدای عضو خود شده‌اند و 2 هزار عضو پیوندی پیوند شده است.

ابوالقاسمی در مورد این پیوند دست گفت: پس از چندین سال روز گذشته یکی از خانواده‌هایی که فرزندشان دچار مرگ مغزی شده موافقت خود را اعلام کردند و از بین چندین نفر کاندیدا پیوند فردی 38 ساله در بیمارستان 15 خرداد برای این عمل انتخاب شد و از شب گذشته تحت معاینات فراوان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این تیم درمانی تاکنون پس از گذشت 6 ساعت از عمل جراحی شریان‌ها، عصب و سایر نسوج دست را پیوند داده‌اند و ظرف 2 ساعت آینده عمل به اتمام می‌رسد و تاکنون موفقیت آمیز گزارش شده است./ع2

برچسب ها: دست ، جراحی ، بیمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار