به گزارش خبرنگار حوزه تلويزيون باشگاه خبرنگاران نشست نقد و بررسی سريال «زمانه » در غالب سي و ششمين برنامه خانه فیلم فردوس با حضور اسماعيل عفيفه(تهيه كننده)،سعيد جلالي(نويسنده)،ناصر هاديانفر(جانشين توليد)،پريناز ايزديار،حسين مهري و ويدا جوان(بازيگران) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد شب گذشته در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
اسماعيل عفيفه ،تهيه كننده زمانه، با اين موضوع كه آشنايي من و حسن فتحي به سالهاي دور بازمي گردد عنوان كرد: اصولا هر فيلمنامه اي را كه براي ساخت به دستم مي رسد و قرار به توليد آن مي شود به حسن فتحي پيشنهاد مي دهم و در واقع اولين گزينه من هميشه فتحي است.
وي ادامه داد: وقتي سه ضلع اصلي يك اثر يعني كارگردان،تهيه كننده و نويسنده همفكر باشند مي توان انتظار اتفاق هاي خوب داشت،به نظر من مبناي اوليه موفقيت يك سريال متن خوب است و در زمانه همان طور كه از نام مجموعه بر مي آيد قصه حال است.
عفيفه تصريح كرد: قصد داشتيم تا با ارائه تصويري واقعي، مشكلات اجتماعي مردم را به تصوير بكشيم تا مخاطب آن را باور كند.اساسا من و همين طور فتحي به شدت علاقه به قصه هايي داريم كه به جنس زندگي مردم نزديك است و قصه زماني موفق مي شود كه واقعي است.
عفيفه اظهار داشت: اما اين كه ما چه كار بايد بكنيم و چه كار كرديم،يك بخش آن به دست ما نيست و به سياست هاي كلان كشور و جامعه برمي گردد و از دست من وشما خارج است.اما ما چه مي توانيم بكنيم؟فكر مي كنم وظيفه ما بالا بردن جذابيت كار و نزديك شدن به فضاي واقعي جامعه است.بايد تماشاگر در سريال هاي ايراني احساس كند كه در حال تماشاي خود و جامعه خود است.
وي افزود: همچنين بايد از ترفندهايي در قصه و ساخت بهره ببريم كه مجموعه براي تماشاگر خسته كننده نشود.فكر مي كنم همان طور كه منتقد برنامه هم اشاره كرد خاكستري بودن شخصيت ها كمك به باورپذيري كاركترها شده است.
عفيفه در بخش ديگري از صحبت هايش اشاره داشت: به دليل كشش قصه احتمال ادامه زمانه وجود دارد،ضمن انكه در ابتدا نيز بناي ما ساخت يك سريال سه فصلي بود و به همين دليل سرنوشت نهايي تمام شخصيت ها مشخص نشده است.البته اين عادت بد در سريال هاي ايراني وجود دارد كه مخاطب توقع دارد تا انتهاي سرگذشت يك شخصيت را در انتهاي سريال ببيند.
در اين جلسه سعيد جلالي ،نويسنده، نيز صحبت هايش را با خالي بودن جاي كاظمي پور ديگر نويسنده سريال آغاز كرد و توضيح داد: من و ايشان از سال 84 با سريال آخرين دعوت ساخته حسين سهيلي زاده همكاري مان را آغاز كرديم و تا امروز نيز ادامه دارد.
جلالي در خصوص ورود خود به اين مجوعه عنوان كرد: من از قسمت يازدهم به كار پيوستم و پيش از ما تشكري در اين سريال فعاليت مي كردند كه بنا به دلايلي كه من از آن اطلاعي ندارم از گروه جدا شدند.فكر مي كنم در كاري مثل فيلمنامه نويسي كار گروهي بسيار جواب مي دهد و حس خوبي به كار مي بخشد.
وي ادامه داد: همان طور كه گفتم من و كاظمي پور كاملا به يك روح همكاري مشترك رسيده ايم و برخلاف همكاراني كه معتقد به كار انفرادي هستند،ما به همكاري مشترك بيشتر اعتقاد داريم،چراكه هم دغدغه كار كمتر مي شود و هم دو ذهن و دو فكر ايده هاي مختلفي را به ارمغان مي آورد.
جلالي عنوان كرد: علاوه براين كه در چنين كاري كه فتحي خود نويسنده توانايي هستند و وسواس زيادي دارند نگارش همزمان با تصويربرداري بود.اين را هم بايد اضافه كنم كه من در بعضي جاها خواندم كه عنوان شده بود كار به دليل فيلمنامه تعطيل شده بود كه من در همين جا اعلام مي كنم كه چنين چيزي صحت ندارد و به هيچ وجه زمانه به دليل فيلمنامه به تعطيلي كشيده نشد.
وي همچنين درباره قصه مجموعه اظهار داشت: ما كار دشواري پيش رو داشتيم،چراكه قرار بود درباره عشق،انتقام،بخشش و قضاوت كار كنيم.سوژه اي كه شايد در تمام دنيا يكسان و حتي تكراري باشد،اما نياز به نگاه متفاوت دارد،مضاف براين كه با توجه به خطوط قرمز و نگاه متفاوت بايد طوري كار مي كرديم كه تصوير واقعي هم به نمايش بگذاريم و اين بسيار سخت بود.
در اين نشست پريناز ايزديار ،بازيگر، هم توضيح داد: با مجموعه پنج كيلومتر تا بهشت در بين مخاطبان شناخته شدم،اما پيش از آن تعداد زيادي كار كرده بودم و اتفاقي كه دنبالش بودم با ان كار افتاد و با زمانه مسيرم محكم شد
وي ادامه داد: هميشه سعي مي كردم درست و خاص انتخاب كنم و برايم نوع كار اهميت زيادي داشت.در زمانه هم وقتي دستيار فتحي با من تماس گرفتند من ظرف مدت خيلي كوتاهي به دفتر رفتم و يك شب تا صبح حدود ده قسمت از فيلمنامه را خواندم و فردايش هم جلوي دوربين ظاهر شدم.
ايزديار درباره كار با حسن فتحي عنوان كرد: ما زمان زيادي در اين كار نداشتيم،اما با تمام كمبودها از لحاظ وقت ما قبل از هر پلان و سكانس تمرين مي كرديم و اگر بازيگر با ديالوگ ارتباط برقرار نمي كرد و يا حتي اگر حالش خوب نبود كار را ضبط نمي كرد.
وي افزود: فتحي از هيچ سكانسي به سادگي نمي گذشتند و فكر مي كنم كه ايشان جدا از آنكه كارگردان خوبي هستند،بازيگردان فوق العاده اي هستند و با دقت و ريز بيني بازي ها را آناليز مي كنند و قادرند تا اتمسفر صحنه را پديد آورند.
حسين مهري هم در ادامه اين بحث صحبت هاي خود را اين گونه آغاز كرد كه من شانزده سال است كه در اين حرفه تلاش مي كنم و در چهار سال اخير نتيجه اش درحال به بار نشستن است.وي همچنين ادامه داد كه محصول پخش شده با چيزي كه من در ذهن داشتم به شدت نزديك بود و اين نتيجه حضور يك تيم حرفه اي است.زماني كه فيلمنامه را خواندم با وجود اين كه تنها چند قسمت از فيلمنامه اماده بود اما به تيم اعتماد كردم و نتيجه اش را هم ديدم.
مهري اضافه كرد كه به نظرم اين روزها مديوم ها يعني سينما،تلويزيون و تاتر به ان مفهوم گذشته معنا ندارد و كار خوب مي تواند در هر مديومي ساخته شود.من پيشنهادهاي زيادي از تاتر داشتم اما خيلي از كارها واقعا بد بودند.هم فيلم خوب هست و هم فيلم بد.فكر مي كنم كيفيت بعضي از سريال ها از خيلي از فيلم ها بالاتر هستند و زياد براي كارم به اين خط كشي اعتقاد ندارم.ضمن انكه بايد شرايط كار را هم درنظر بگيريم و واقع بين باشيم،نمي توانيم با معيارهاي بسيار بزرگ جهاني يك مجموعه را نقد كنيم و از آن انتظار داشته باشيم.بايد در نظر بگيريم كه دركجا و در چه شرايطي كار مي كنيم.
ويدا جوان هم ديگر بازيگر سريال زمانه در صحبت هاي خود گفت كه اين سريال پنجمين تجربه من محسوب مي شود و به نوعي بهترين تجربه ام هم بود.آقاي فتحي ارتباط بسيار جدي با بازيگر دارد و براي رسيدن به نقش تمرين هاي زيادي مي كرديم.ضمن آنكه ارتباط گروه بسيار عالي بود و همه به هم كمك مي كردند.
جانشين توليد اين مجموعه ناصر هاديانفر هم در اين جلسه به انتقاد از اوضاع مالي تلويزيون پرداخت و گفت : متاسفانه شرايط مالي در تلويزيون در چند وقت اخير اصلا خوب نيست و اين به كيفيت كارها لطمه مي زد.درست است كه هنرمندان عاشق كارشان هستند و براي پول كار نمي كنند.اما ما هم مانند تمام انسان هاي ديگر خرج زندگي و اجاره خانه وخانواده داريم.اين موضوع ناخوداگاه انگيزه و شوق را كم مي كند و باعث مي شود تا ذهن سازنده درگير مسائل ديگر شود.واقعا جا دارد از آقاي فتحي تشكر كنم كه با وجود مشكلات مالي عميق در طول كار سعي مي كردند تا به بچه ها دلگرمي و انگيزه بدهند.
محمدرضا لطفي منتقد برنامه درباره اين سريال گفت: زمانه مهمترين وظيفه يك سريال تلويزيوني يعني جذب مخاطب موفق بوده است،در تك تك پلان هاي اين مجموعه ردپاي وسواس كارگردان و نگاه عمقي اش ديده مي شود و مشخص است كه فتحي از جهان بيني بالايي برخوردار است.
وي ادامه داد: اما شايد يكي از مواردي كه باعث مي گردد زمانه از شاخصه هاي اصلي فتحي فاصله بگيرد اين است كه كارگردان كمي براي جذب مخاطب از فرمول هاي خود به نفع جذب مخاطب بيشتر كوتاه آمده.همچنين در مورد متن هم بايد گفت كه زمانه يك شروع به شدت خوب داشته و قلاب لازم را به خوبي انداخته،اما در ادامه با اندكي افت مواجه شده كه باز هم براي يك مجموعه 49 قسمتي چندان به منزله ضعف تلقي نمي گردد.
لطفي عنوان كرد: وجود شخصيت هاي خاكستري باعث شده تا فضاي زمانه هرچه بيشتر به روح زندگي و آدم هاي معمولي نزديك گردد.اساسا بازي هاي كارهاي فتحي يك سر و گردن از محصولات ديگر بالاتر است و زمانه هم از اين قاعده مستثني نيست و شاهد بازي هاي خوبي از سوي تيم بازيگران آن بوديم./ي2