"ريچارد سيلور استاين" در مقاله جديد خود در پايگاه "اوراسيا ريويو" در مورد سفر قريب الوقوع "باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا به سرزمين‌هاي اشغالي گمانه زني كرده و اظهار داشته كه اولويت اوباما از سفر به سرزمينهاي اشغالي بحث و تبادل نظر با وي بر سر مسئله برنامه هسته اي ايران خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اوراسيا ريويو، نويسنده اين مقاله اظهار مي دارد كه رسانه هاي غربي دائما درصدد اند تا هدف اوباما از سفر قريب الوقوع اش به سرزمين‌هاي اشغالي را مذاكره در مورد برنامه هسته اي ايران معرفي نمايند و در اين باره مي نويسد "بسياري از رسانه هاي آمريكائي كه در مورد سفر اخير "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا مطلبي را منتشر كرده اند اظهار داشتند كه اوباما در سفر خود به رژيم صهيونيستي و ملاقاتش با سران آن رژيم بر مذاكره وي در مورد مسئله مذاكرات صلح فلسطينيان و رژيم صهيونيستي تمركز نموده اند. اين رسانه همگي اظهار مي دارند كه اوباما در پي يافتن نقطه اشتراكي با صهيونيست ها در مورد تعهد آنان نسبت به مذاكرات صلح با فلسطينيان است." 

با اين حال نويسنده اظهار مي دارد كه هدف اصلي اوباما از سفر به سرزمين‌هاي اشغالي بحث و تبادل نظر در مورد برنامه هسته اي ايران است و در اين باره مي افزايد "بحث هاي صورت گرفته در اين سفر پيرامون بحران سوريه، منازعه فلسطينيان و رژيم صهيونيستي و همچنين برنامه هسته اي ايران خواهد بود. چنانچه نتانياهو نيز در سخنراني خود در بهار سال 2013 ميلادي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهار داشت كه هدف اصلي اش ايران خواهد بود. اوباما از ديوانگي احتمالي نتانياهو در قبال ايران هراس دارد و اكنون مي داند كه وي در پي تشكيل كابينه اي جديد از افرادي است كه همچون خودش فكر مي كنند و اين موضوع بر دامنه نگراني هاي وي افزوده است. اوباما نشان داده كه تمايل چنداني نيز به شركت در نشست "آيپك" (لابي رژيم صهيونيستي) ندارد. حتي كاخ سفيد نيز از احتمال سوء استفاده نتانياهو از فرصت پيش آمده سفر اوباما به سرزمين‌هاي اشغالي و احتمال سخنراني اي ضد ايراني از سوي وي هراسناك است." 

نويسنده در ادامه اشاره مي كند كه موضوع منازعه فلسطينيان و رژيم صهيونيستي در صدر اولويت هاي سفر اوباما نيست و براي اثبات اين موضوع اين گونه استدلال مي كند كه "اوباما قصد دارد تا سفري صرفا 2 ساعته به كرانه باختري داشته باشد. خبر ديدار وي با "محمود عباس" رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز از طريق رسانه ها اعلام شد و نه تماس مستقيم كاخ سفيد با تشكيلات وي. همين مسئله نشان مي دهد كه احتمالا اوباما در سفر قريب الوقوع خود به رژيم صهيونيستي قصد ندارد تا در مورد منازعه فلسطينيان و رژيم صهيونيستي با مقامات فلسطيني مذاكره نمايد." 

نويسنده اين گونه نتيجه گيري مي كند كه "بنابراين مشخص است كه سفر اخير اوباما به سرزمين‌هاي اشغالي صرفا براي يك مسئله اساسي انجام مي شود و آن "ايران" است. در انتخابات اخير رژيم صهيونيستي نتانياهو با ناكامي مواجه بود. بسياري از نمايندگان كنست رژيم صهيونيستي كه پيش تر همسو و همصدا با نتانياهو بوده اند كرسي هاي خود را از دست دادند و اكنون افرادي ميانه روتر جايگزين آنها شده اند. آنان مخالف تجاوز نظامي احتمالي آن رژيم عليه ايران هستند."

نويسنده با اشاره به كاهش محبوبيت نتانياهو حتي در ميان صهيونيست ها مي نويسد "آنچه مشخص است آنست كه افكار عمومي رژيم صهيونيستي مخالف حمله يكجانبه رژيم صهيونيستي عليه ايران هستند و در اين باره جانب نتانياهو را نمي گيرند. اوباما نيز سعي دارد تا به آنان بفهماند كه حمله نظامي احتمالي عليه ايران گزينه مناسبي نخواهد بود." نويسنده در ادامه به اختلاف نظر اوباما و نتانياهو با يكديگر اشاره مي كند و مي گويد "اوباما مي خواهد از تكرار اختلافاتش با نتانياهو بر سر ايران اجتناب ورزد. اوباما مي خواهد در سفر آتي خود به نتانياهو بگويد كه اين اوست كه برنامه را مي نويسد و نه نتانياهو." 

نويسنده اين مقاله بر اين باور است كه اوباما در مورد منازعه فلسطينيان و رژيم صهيونيستي به موضع "منفعل" خود ادامه خواهد داد. 

برچسب ها: اوباما ، سفر ، اسرائیل ، ایران ، فلسطین ، obama ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار