به گزارش
باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا کاویان راد، گفت: باید از برگزارکنندگان این رویداد که با وجود شرایط دشوار، همچنان چراغ این جشنواره را روشن نگه داشتهاند ابراز خوشحالی کنم.
کارگردان انیمیشن «شهر فرنگ» درباره کیفیت آثار این دوره جشنواره توضیح داد: در این دوره نسبت به سالهای گذشته با کمیت قابل توجهی روبرو بودیم، اما ای کاش همزمان با افزایش کمیت، کیفیت آثار را هم بالا ببریم. امسال تعداد کارهای خوب زیاد بود، ولی به شخصه کار فوق العادهای ندیدم که چشمگیر باشد. چشمان هرکسی که این جشنواره را دنبال می کند معطوف به این ماجراست و انتظار دیدن خلاقیت بیشتری دارد.
کاویان راد ادامه داد: دلیل اصلی این اتفاق به شرایط اقتصادی برمیگردد . کمی دور از انتظار است توقع داشته باشیم هنرمندان و تولیدکنندگان انیمیشن یکتنه برای حفظ کیفیت و افزایش آن بجنگند. در چنین شرایطی رویکرد تولیدکنندگان به لحاظ تکنیکی کمی آسانتر شده و عموما همه به سمت کارهای کات اوت میروند. این قضیه هم در کارهای تلویزیونی و هم کارهای هنری مشاهده میشود و این کمی نگران کننده است. داریم از تکنیکهای کلاسیک مثل 2 بعدی دور میشویم و انگار این تکنیکها به تدریج مطرودتر میشوند. این را هم میدانم که در اوضاع فعلی نگه داشتن یک تیم خوب، کار دشوار و زمانبری است.
کارگردان «قصههای کهن» در ادامه افزود: در دنیا همچنان شاهد رشد کارهای 2بعدی، چه در فیلم آرت و چه آثار تلویزیونی هستیم، اما در کشور ما این اتفاق هر روز کمرنگتر میشود. امسال در بخش تیزر، 2بعدیهای خوبی وجود دارد که برخی از آنها انیمیشن ناب هستند. این نشان میدهد بچههای ما بالقوه تواناییهای خوبی دارند و اگر امکانات باشد میتوانند آن را بالفعل کنند. با این رویه امیدوارم در آینده شاهد آثار خوبی باشیم.
کاویانراد حضور تهیه کننده بخش خصوصی را از اتفاقات مثبت انیمیشن ایران دانست و گفت: از اتفاقات فرخنده دیگر در این دوره حضور تهیه کننده بخش خصوصی در تولید انیمیشن سینمایی است. مهمترین مساله در این میان تلاش و جمع کردن همه پتانسیلها و تواناییهایی است که داریم. هرچند ممکن است در ابتدای این راه آنچه که باید نشود و مورد اقبال تماشاگران قرار نگیرد، اما اعتقاد دارم بالاخره از یک جایی باید شروع کرد. در سال حدود 150 فیلم زنده ساخته میشود که بسیاری از آنها اصلا اکران نمیشوند. سینمادارها به این دلیل علاقهمند به اکران این کارها نیستند که میدانند مخاطبی برای این فیلمها وجود ندارد. چرا از این تعداد فیلم روی دو یا سه فیلم انیمیشن سرمایه گذاری نمیکنند؟ جای چنین حمایتی واقعا خالی است. به هر حال ورود تهیه کننده خصوصی برای تولید انیمیشن اتفاق خوبی است و امیدوارم در سالهای آینده پربارتر شود. امسال شاهد سه کار بلند در جشنواره هستیم که یکی از آنها سینمایی و دوتای دیگر تلویزیونی هستند. وقتی از سینما حرف میزنیم مدیایی هست که از همان ابتدا حتی باید فیلمنامه آن سینمایی باشد. نمیشود از کار تلویزیونی خروجی سینمایی ارایه داد. خوشحالم که کانون در این بخش هم حمایت میکند.
کارگردان انیمیشن «شمارش معکوس» درباره چشمانداز جشنواره پویانمایی و انیمیشن ایران افزود: تنها جشنواره تخصصی انیمیشن ایران همین جشنواره پویانمایی است. با مشاهده کارهای این سالها میشود به چشماندازی رسید که ببینیم در مقایسه با خودمان و دنیا چقدر رشد کردهایم. من در این دوره صرفا کارهای ایرانی را دیدم، طبعا نمیتوانم مقایسه خیلی دقیقی داشته باشم، اما از آنجایی که کم و بیش درجریان تولیدات دنیا هستم میتوانم بگویم در مقایسه با خودمان خیلی پیشرفت کردیم. ما هم از نظر کمی رشد قابل توجهی داشتهایم و هم به لحاظ کیفی،اما در مقایسه با دنیا هنوز حرکت کندی داریم.
کاویانراد داوری را کار واقعا دشواری دانست و گفت: خودم همیشه درگیر تولید فیلم کوتاه و بلند بودهام و میدانم همه عوامل انیمیشن چشمشان به این جشنواره است تا خودشان را بسنجند. وقتی برای داوری این دوره دعوت شدم میدانستم چه کار سختی به من محول شده است. تمام سعیام این بود که به طور شخصی و سلیقهای اثری را انتخاب نکنم. با این حال در هنر و ریاضیات پارامتر دقیق علمی برای سنجش وجود ندارد. همیشه برخی از دوستان از انتخابهای شما ناراضی و دلخور خواهند بود. من هم اگر در وضعیت این فیلمسازان باشم طبیعی است که کمی ناراحت می شوم. فقط امیدوارم در داوری این دوره عدالت برقرار شده باشد./ي2