امروزه سینما به عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار و پرمخاطب جایگاه مهمی در تحولات و توسعه فرهنگی و اجتماعی داراست و یکی از پایه‌های مهم فرهنگ سازی و جامعه پذیری محسوب می‌شود.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، کارشناسان فرهنگی و اجتماعی معتقدند امروزه سینما مانند اوائل به وجود آمدنش تنها کاربرد تفننی و تفریحی ندارد و تنها افراد مرفه جامعه برای تفریح و سرگرمی از آن استفاده نمی‌کنند، بلکه به مرور زمان کاربردهای سینما افزایش یافته و رازی که در سینما نهفته بود آشکار شده و در مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و آموزشی از آن استفاده می کنند و نتیجه این که سینما حوزه ای عمومی برای کلیه شهروندان شده و اکنون یک ضرورت برای هر جامعه جهت نیل به توسعه فرهنگی و اجتماعی است.
رفتن به سینما باعث می شود افراد با همدیگر یک فیلم را ببینند و در مورد نقش ها و اهداف آن اظهارنظر نمایند و ضمن توجه به نحوه نشر و بازنمایی فرهنگ، آداب و رسوم و همچنین سبک های زندگی در فیلم ها؛ این روش به اجتماعی شدن افراد جامعه کمک می کند.
سینما، هنری به تمام معنا و یکی از مهم ترین ارکان فرهنگ سازی و سوق دهنده افکار عمومی به سوی آرمان ها و اهداف هر جامعه ای می باشد که به این دلیل به هنر هفتم مشهور است از این رو اهمیت و ضرورت وجود سینما در کنار دیگر رسانه های فرهنگی و هنری یک امر بسیار مهم و راهبردی است.
شهرستان سقز با بیش از 210 هزار نفر جمعیت و شهرستان بانه با حدود 120 هزار نفر جمعیت و داشتن پتانسیل های مناسب در بخش هنری و فرهنگی، به لحاظ زیرساخت های فرهنگی کمبودهایی دارند که یکی از آنها، نبود سینما می باشد و پیوسته فعلان فرهنگی و جوانان، خواستار مساعدت و اهتمام مسئولان امر برای حل این مشکل شده اند. با ایجاد و احداث سینما تحولات مناسبی در زمینه فرهنگی در این شهرستان ها ایجاد می شود و شهروندان می توانند در اوقات فراغت خود به سینما بروند و از آن استفاده های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را ببرند.
از راه اندازی مجدد سینما در سقز و بانه استقبال می کنیم؛
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت راه اندازی سینما در شهرهای استان کردستان گفت: از راه اندازی سینما در شهرستان ها استقبال و حمایت می کنیم و از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این خواسته شهروندان را پیگیری می کنیم.
مهندس محسن بیگلری در گفت و گو با کردپرس اظهار داشت: اگرچه سینما در حال حاضر بدلیل رواج دستگاه های صوتی و تصویری خانگی با کاهش مخاطب نسبت به گذشته روبرو بوده، اما علیرغم آن نیز در شرایط کنونی، سینما به عنوان ابزاری فرهنگی و رسانه‌ای تأثیرگذار جایگاه مهمی در مهندسی فرهنگی و اجتماعی داراست و یکی از پایه‌های فرهنگ سازی محسوب می‌شود.
وی افزود: وجود سینما در شهرهای کوچک نیاز به فرهنگ سازی و حمایت مسوولان امر دارد و از طرفی نداشتن صرفه اقتصادی موجب عدم استقبال جهت سرمایه گذاری در این بخش می شود و اداره کردن آن بدون حمایت های دولتی و شهرداری ها امکان پذیر نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این روزها درشهرستان ها می بینیم که جوانان به دلیل کمبود فضاهای فرهنگی و هنری از جمله سینماهای مجهز و مدرن، از اوقات فراغت خود استفاده بهینه نمی کنند، گفت: اگر مراکزی از جمله سینما در این شهرها وجود داشته باشد، اوقات فراغت جوانان به نحو بهتری سپری خواهد شد و به توسعه فرهنگی مناطق، حمایت از فیلم سازان و فعالیت های هنری- فرهنگی کمک خواهد نمود.
شهروندان سقز و بانه از شورای فرهنگی عمومی این شهرستان ها خصوصا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای شهر، انجمن سینمای جوان و اهالی فرهنگ و ادب انتظار دارند نسبت به راه اندازی و احداث مجتمع های فرهنگی و سینمایی برای خانواده ها و جوانان این منطقه اقدام نمایند./س
برچسب ها: سقز ، بانه ، بی نصیب ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.