من هم ابتدا که شروع به کار کردم تصور مي‌کردم حدود يک سال يا يک سال و نيم فيلم‌برداري طول بکشد به همين دليل براي ادامه تحصيل به فرانسه نرفتم تا تجربه جديدي در زندگي‌ام کسب کنم اما يک سال و نيم کجا و 6 سال و نيم کجا! طولاني بودن پروژه سخت بود.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

به واسطه گذراندن دوره های بازیگری، از سوي يکي از آشنايان پايش به تلويزيون و «کلاه پهلوي» باز شد. «بهاره کيان افشار» دانش آموخته رشته کامپيوتر است و بسياري بازي ‌اش را در «کلاه پهلوي» تحسين کرده‌اند. در جشنواره سي و يکم فيلم فجر فيلم‌هاي «گناهکاران» و «هيچ‌کجا، هيچ‌کس» با بازي او به نمايش در آمده است. صحبت‌هاي کيان افشار درباره «کلاه پهلوي» را در ادامه بخوانيد.

از چه سالي براي ايفاي نقش «شادي» با پروژه قرارداد بستيد؟

از بهمن ماه سال 83 به جمع بازيگران «کلاه پهلوي» پيوستم و جزو نخستين بازيگراني بودم که با اين پروژه قرارداد بستم. از زمان بستن قرارداد تا کليد خوردن سريال حدود يک سال و نيم طول کشيد و در اين مدت تحقيقاتي درباره نقش انجام دادم. يک سري تمرين‌هاي تئاتر را سپري کردم که کمک خوبي براي ارائه اين نقش به من کرد.

براي ايفاي نقش «شادي مستشارنيا» چه تحقيقاتي انجام داده و از چه منابعي بهره برديد؟

به راهنمايي و کمک کارگردان اکتفا و سعي کردم فضاي آن دوره تاريخي را به کمک ايشان برايم خودم متصور شدم. يک سري کتاب‌هاي تاريخي را هم مطالعه کردم اما چون اين شخصيت در تاريخ وجود نداشت بايد با کارگردان طراحي‌اش مي‌کرديم. البته کارگردان يک سري از شخصيت‌هايي را که در آن دوره وجود داشتند در نظر گرفته بود.

ولي همان طور که اشاره کردم چون شخصيت «شادي» در تاريخ آن دوره وجود نداشت منبعي نبود که بخواهم به آن مراجعه کنم تا شخصيت را بشناسم.

«شادي» دختري محکم و با اعتماد به نفس بالاست ولي چرا تحت نفوذ مادرش است؟

بله همين طور است. او دختري تحصيل کرده و از خانواده‌اي سرشناس اما تحت نفوذ مادرش است چرا که آن‌گونه تربيت و رشد پيدا کرده است که حرف گوش کن باشد اما به نظرم «شادي» دختري تجربه‌گراست يعني با گذر زمان و دريافت اطلاعات واقعي‌تر تصميم‌هاي مشخص‌تري در مسير زندگي‌اش مي‌گيرد.

شايد هر چه سن او پايين‌تر است نفوذ مادرش بر او بيشتر باشد اما با گذر زمان و مستقل شدن شادي تصميمات بهتري مي‌گيرد.



در اين پروژه پيشکسوتان و بازيگران حرفه‌اي هم چون «خيرانديش»، «کيانيان» و «حيايي» نقش آفريني مي‌کنند. حضور آن‌ها چه تأثيري روي شما گذاشت؟

معتقدم حضور آن‌ها سبب شد تا در کارم جدي و مصمم‌تر باشم و با عشق و علاقه بيشتر بازي کنم. تک تک بازيگران سريال، بزرگاني بودند که وقتي کارهاي‌شان را در گذشته مي‌ديدم، از بازي شان لذت مي‌بردم و حال‌که در اين سريال کنارشان قرار گرفتم سعي کردم از انرژي و تجربه آن‌ها استفاده کرده و با عشق و علاقه بيشتري کار کنم.

بازي در سريال «کلاه پهلوي» چه سختي‌هايي را برايتان داشت، چرا که چند سال درگير بازي در اين پروژه بوديد

به دليل تعدد زياد بازيگران در برخي صحنه‌ها 60-‌70 بازيگر حضور داشتند و هماهنگ کردن چهره‌پردازي و لباس آن‌ها بسيار سخت بود و زمان طولاني مي برد تا همه بازيگران آماده شوند و صحنه مورد نظر تمرين و براي فيلم برداري آماده شوند.

بحث ديگر هم تغيير فصل‌هايي بود که بازي مي‌کرديم، يعني ما اگر لباس راکورددار در صحنه‌اي داشتيم که بايد در فصل زمستان کار مي کرديم خيلي براي‌مان سخت بود که در گرماي هوا آن همه لباس را مي پوشيديم.

ابتداي قصه دي ماه 1314 اتفاق مي‌افتاد و به سبب تاريخ، داستان در زماني رخ مي‌داد که دستور فرمان کشف حجاب صادر مي‌شد و مصادف با آغاز فصل زمستان بود و بيشتر صحنه‌ها ما پوشش زمستاني داشتيم و 6 ماه سال را فصل گرم فيلم‌برداري کرديم و بازي در اين فصل‌هاي گرم با آن همه لباس کلافه کننده بود.

فکرش را نمي‌کردم بازيگر شوم!

نگين محسني از نسل بازيگران جوان و تازه نفسي است که به واسطه تسلط به زبان فرانسه و نزديک بودن چهره و فيزيکش به شخصيت «بلانش» قصه «کلاه پهلوي» وارد حرفه بازيگري شد و پله‌هاي ترقي را به سرعت طي کرد. او نیز در گفتگو با جیم از بازي‌اش در اين سريال بيشتر می گوید.

شنيده‌ايم به طور اتفاقي وارد پروژه «کلاه پهلوي» شديد؟

بله همين طور است. در سال 85 روي پايان نامه‌ام در رشته زبان فرانسه کار مي‌کردم که با پروژه «کلاه پهلوي» آشنا شدم، يعني زبان ادبيات فرانسه تدريس مي‌کردم و عوامل اين گروه به بازيگري براي نقش «بلانش» احتياج داشتند که به زبان فرانسه تسلط داشته باشد و خصوصيات فيزيکي‌اش هم با آن‌چه که در فيلم‌نامه بود هم‌خواني داشته باشد بنابراين مرا براي اين نقش انتخاب کردند.

البته در آن مقطع روي پايان‌نامه‌ام کار مي‌کردم مي‌خواستم کارشناسي ارشد ادبيات فرانسه‌ام را بگيرم و تصميم داشتم براي ادامه تحصيل در رشته دکترا به فرانسه بروم و بازي در اين پروژه بيشتر از آن چيزي که تصور مي‌کردم طول کشيد و ماندگار شدم.

فکرش را هم مي‌کرديد روزي بازيگر شويد؟

اصلاً فکرش را نمي‌کردم بازيگر شوم و خيلي اتفاقي و غير منتظره پيش آمد. زماني که نقش را پذيرفتم فکر مي کردم بازيگري شايد تجربه جديدي برايم باشد.

«بلانش» زني مقتدر و فرانسوي است؛ هنگام مطالعه فيلم‌نامه او را چگونه ديديد؟

شخصيت خودم با «بلانش» شباهت دارد البته خيلي بازيگران با تجربه ديگري هم بودند که مي‌توانستند اين نقش به آن‌ها پيشنهاد شود ولي تسلطم به زبان فرانسه و خصوصيات فيزيکي و خيلي از معيارهاي ديگر نقاط مشترکي بين «نگين محسني» با «بلانش» بود که انتخاب شدم. البته يک سري مسائلي که در سريال وجود دارد اقتضاي داستان است که به من شباهت ندارد.

اين که فيلم‌برداري پروژه «کلاه پهلوي» طولاني شد براي‌تان مشکل نبود؟

به هر حال چون پروژه طولاني شد براي همه سخت بود، من هم ابتدا که شروع به کار کردم تصور مي‌کردم حدود يک سال يا يک سال و نيم فيلم‌برداري طول بکشد به همين دليل براي ادامه تحصيل به فرانسه نرفتم تا تجربه جديدي در زندگي‌ام کسب کنم اما يک سال و نيم کجا و 6 سال و نيم کجا! طولاني بودن پروژه سخت بود.

تسلط تان به زبان فرانسه باعث شد که از وجودتان براي تلفظ درست اين زبان و آموزش آن به بازيگران کمک بگيرند...

همين‌طور است. خيلي از شخصيت‌هاي داستان در بعضي از سکانس‌ها بايد به زبان فرانسه صحبت مي‌کردند و ديالوگ‌هاي فرانسوي مي‌گفتند، من هم ابتدا ديالوگ‌ها را ترجمه مي‌کردم و بعد به بازيگران کمک مي‌کردم تا بتوانند آن‌ها را تلفظ بکنند و معني‌اش را درک کنند.



از هم بازي شدن با بازيگران پيشکسوت و حرفه‌اي چه آموختيد؟

طبيعي است که از همه ياد گرفتم و شانس بزرگي برايم بود که در نخستين تجربه بازيگري‌ام بتوانم در کنار اين بازيگران قرار بگيرم. وقتي در مقابل بازيگر قوي و توانمند قرار مي‌گرفتم راحت‌تر بازي مي‌کردم و از آن‌ها انرژي مي‌گرفتم و همه چيز راحت‌تر و بهتر پيش مي‌رفت.

با «کلاه پهلوي» نزد بينندگان به محبوبيت رسيديد به طور حتم پيشنهاد کاري در زمينه بازيگري داريد؟

در حال حاضر پيشنهاد جديدي ندارم!

بازيگري را به طور حرفه‌اي ادامه خواهيد داد؟

خيلي درباره آن فکر نکردم اما اگر پروژه‌اي پيشنهاد شود که دوستش داشته باشم مي‌پذيرم.

ويژگي کار در آثار تاريخي چگونه بود؟

چون تجربه کار در اثر ديگري را نداشتم کار سختي نبود آقاي «دري» کارگردان خيلي خوب، باسواد، دقيق و سخت‌گيري است و به شيوه کاري ايشان به عنوان نخستين تجربه عادت کردم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۳۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
خیلی فیلم زیبا و عالی بود واقعا لذت میبریم از دیدنش بلانش و کریم عالی بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
خدایی دیالوگ ها خیلی به هم بی ربطه
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
عالی بود ممنون واقعا بی نظیربود
Iran (Islamic Republic of)
ساره
۰۱:۱۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
فیلم جالبی نبود
آخرین اخبار