مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: محموله‌های نهال فاقد گواهی بهداشتی از مبدأ و نهال‌های بدون شناسه از مبادی ورودی به فارس برگشت داده می‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، اسد شریفی اظهار داشت: بیش از 400 نهالستان سنتی در استان فارس وجود دارد که در اجرای طرح ساماندهی نهالستان‌های سنتی، تاکنون 100 نهالستان واجد شرایط با مساحتی بالغ بر 200 هکتار، مجوزدار شده‌اند.

وی بیان داشت: استان فارس در سال جاری با 10.3 درصد نهالستان‌های مجوزدار کشور و 13.2 درصد تولید نهال شناسه‌دار، مقام نخست کشور را به لحاظ تعداد نهالستان و نهال شناسه‌دار تولید شده به خود اختصاص داده است.

شریفی تصریح کرد: در سال جاری 819 نهالستان مجوزدار با تولید 66 میلیون و 793 هزار و 919 نهال در کشور فعال هستند.

این مسئول با تاکید بر اینکه نهال پایه و اساس احداث یک باغ اقتصادی است ابراز داشت: با انتخاب و خرید نهال اصیل، مرغوب و سالم، سرمایه‌گذاری در احداث باغ دارای توجیه اقتصادی است و سرمایه نیز تضمین می‌شود.

وی بیان داشت: در نهالستان‌های مجوزدار و فعال استان فارس انواع نهال شناسه‌دار از 25 گونه شامل سیب، گلابی، به، انگور، بادام، گردو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گوجه باغی، گیلاس، آلبالو، پسته، انار، انجیر و هم‌چنین انواع مرکبات از قبیل پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیموترش، لیموشیرین، زیتون، گل محمدی، نشای توت فرنگی و گیاهان دارویی تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: در نهالستان‌های مجوزدار 100 رقم نهال شناسه‌دار تجاری برای متقاضیان خرید نهال در داخل و خارج از این استان نیز تولید و عرضه می‌شود تا موجبات احداث باغ‌های تجاری و پرمحصول فراهم شود.

وی ادامه داد: نهال‌های تولید و عرضه شده در نهالستان‌های مجوزدار ضمن دارا بودن استانداردهای لازم، قبل از تحویل به مشتری، برچسب یا شناسه که مشخصات تولید کننده، سال تولید، نام گونه، رقم، کد شناسه و شماره مجوز تولید کننده،‌ می‌خورد.

این مقام مسئول این برچسب‌ها را تضمینی برای خریدار نهال عنوان و خاطرنشان کرد: چنانچه در سال‌های بعد با ورود نهال به مرحله باردهی مغایرتی مشاهده شد، تولید کننده باید خسارت وارده را جبران کند.

وی در ادامه به تمهیدات اندیشیده و اعمال شده در زمینه جابه‌جایی و جلوگیری از ورود نهال‌ از سایر استان‌ها اشاره و اضافه کرد: با هماهنگی انجام شده با مراجع امنیتی و قضایی این استان، پست‌های بازرسی نهال در مبادی ورودی فارس مستقر و محموله‌های نهال فاقد گواهی بهداشتی از مبدأ و هم‌چنین نهال‌های بدون شناسه را برگشت می‌دهند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: تولیدکنندگانی که به صورت سنتی و بدون مجوز اقدام به تولید نهال می‌کنند باید به مدیریت جهاد کشاورزی محل سکونت خود مراجعه و مجوز تولید نهال را دریافت کنند چرا که نهال بدون شناسه در بازار جایگاهی ندارد.

شریفی همچنین به موفقیت‌های حاصله در زمینه تولید نهال اشاره و اضافه کرد: فارس به عنوان استان پیشتاز در زمینه تولید نهال، در سال‌های اخیر به منظور کاهش تلفات نهال در زمان جابه‌جایی، به تولید نهال در گلدان اقدام کرده است.

به گفته این مقام مسئول تولید نهال در گلخانه صرفه‌جویی در آب و خاک مصرفی و مدت تولید نهال را به‌ دنبال داشته است.

اسدی تصریح کرد: تولید نهال با استفاده از فناوری کشت بافت گیاهی از دیگر دستاوردهای مهم این بخش است که برای بسیاری از ارقام تجاری و پرمحصول مزیت‌هایی به‌همراه داشته که از آن جمله می‌توان به سرعت تکثیر، کوتاه کردن دوره تولید، کاهش هزینه‌ها، دستیابی به نهال گواهی شده و اصیل و سالم اشاره کرد./س

برچسب ها: جلوگیری ، نهال ، بی هویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.