مرگ "احمدشاه قاجار" آخرين پادشاه سلسله قاجاريه در پاريس، روز ملي حمايت از حقوق مصرف کنندگان، تشكيل بنياد مستضعفان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 16 ربیع الثانی 1434 هجری و 27 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

مرگ "احمدشاه قاجار" آخرين پادشاه سلسله قاجاريه در پاريس (1308ش)
احمدشاه قاجار پسر محمدعلي شاه قاجار در سال 1274ش در تبريز به دنيا آمد. در دوازده سالگي پس از فتح تهران توسط مشروطه‏ طلبان و خلع محمد علي شاه، به مقام سلطنت رسيد و سن قانوني رسيد، تاج‏گذاري كرد و رسماً قدرت را در دست گرفت. در دوران سلطنت وي، حوادث مهمي در عرصه بين‏ المللي و داخلي اتفاق افتاد كه شهادت شيخ فضل ‏اللَّه نوري، اولتيماتوم روسيه تزاري به ايران و اشغال برخي نقاط كشور توسط قواي روس، آغاز جنگ جهاني اول و تجاوز متفقين به ايران، انعقاد قرارداد ننگين ايران و انگليس معروف به قرارداد 1919 وثوق‏ الدوله و وقوع نهضت جنگل و قيام شيخ محمد خياباني و نيز كودتاي اسفند 1299ش از آن جمله ‏اند.

پس از كودتاي سوم اسفند 1299، احمدشاه به گمان اينكه رضاخان سردار سپه، سلطنت او را حفظ خواهد كرد، از او حمايت نمود و او را تاييد كرد. رضاخان هم در ظاهر، مطيع اوامر احمدشاه بود ولي پس از كودتا، به طور مخفيانه و سپس علني، موجبات بركناري شاه قاجار از فرماندهي كل قوا و سلطنت او را فراهم آورد. سرانجام در نهم اسفند 1308 ش در 34 سالگي درگذشت و در عتبات عاليات به خاك سپرده شد. احمدشاه فردي گوشه‏ گير و منزوي بود و علاقه‏ اي به سلطنت و قدرت نداشت.

برگزاري دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا (1381 ش)
دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در روز نهم اسفند ماه 1381 برگزار شد. در اين دوره از انتخابات شوراها، در حدود 220 هزار نفر از ايرانيان سراسر كشور براي حضور در عرصه دومين دوره شوراها اعلام آمادگي كرده بودند. با برگزاري اين دوره از انتخابات شوراها، 905 شورا در شهرها، 34 هزار و 205 شوراي روستايي و 17 شورا در شهرك‏هاي جمهوري اسلامي ايران استقرار يافت.
اين در حالي است كه در دروه اول، فقط 742 شهر داراي شوراي شهر بودند. آمارهاي موجود از دو دوره اول و دوم انتخابات شوراهاي اسلامي كشور حاكي از رشد 20 درصدي تعداد داوطلبان زن در اين انتخابات به نسبت دور اول در سال 1377 است. اين در حالي است كه بيش از 41 درصد از كل داوطلبان انتخابات شوراها را جوانان سنين 25 تا 35 ساله تشكيل مي‏دهند. جمع كل شركت كنندگان در اين دوره بيش از بيست ميليون نفر و در حدود 51 درصد كل واجدين شرايط اخذ راي بود كه به انتخاب 180 هزار نفر براي عضويت در 35 هزار شوراي شهر و روستا انجاميد.

روز ملي حمايت از حقوق مصرف کنندگان
موضوع حمايت از حقوق مصرف كنندگان از جمله اهدافي است كه دولت ها در جهت تامين منافع عمومي جامعه با اعمال سياست هاي حمايتي خود از آنها در مقابل خيل وسيع توليد و عرضه كنندگان كالا و خدمات دنبال مي نمايند . اين مسئله هر روز با پيشرفت تكنولوژي و استفاده از فناوري هاي جديد چهره تازه اي به خود گرفته و ابعاد گسترده تري پيدا مي كند. لذا موضوع حمایت ازحقوق مصرف کننده ایجاب می کند تا در کنار مسائل حقوقی ، تدابیری اتخاذ شود تا تولیدکنندگان با احساس مسئولیت و انگیزه بیشتری در جهت رعایت حقوق مصرف کننده به تولید و عرضه کالاها بپردازد.
بر همین اساس از سال 1380 سازمان حمایت در جهت ایجاد انگیزه وتشویق واحدهایی که به حقوق مصرف کنندگان احترام گذاشته و در جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان تلاش می کنندضمن اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان،از واحدهای منتخب طی همایشی در روز نهم اسفند ماه (روز ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان )تجلیل می نماید.

رحلت فقيه جليل ابوالقاسم عبدالكريم بن هوازن قشيري(465 ق)
عبدالكريم بن هوازن بن عبدالملك از قبيله‏ي قُشيري و ملقب به زين الاسلام يا شيخ الاسلام، مُكنّي به ابوالقاسم، از بزرگان علماي قرن پنجم هجري مي‏باشد. وي فقيه، محدث، مفسر، عارف، اديب، اصولي، كاتب، شاعر و در علوم عقلي و نقلي متبحّر بود. التَّيسير في التَّفسير، الرِّسالَة القُشَيريّه و مُختَصَرُ المُحَصَّل ازتاليفات اوست. وي هشتاد و نه سال عمر كرد و در نيشابور وفات يافت و در نزد قبر شيخ طريقتِ خود، ابوعلي دقاق، مدفون گرديد.

صدور حكم "امام خميني"(ره) مبني بر تشكيل بنياد مستضعفان (1357ش)
در نهم اسفند 1357ش با دستور حضرت امام خميني(ره) خطاب به شوراي انقلاب، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي تاسيس شد. امام خميني(ره) در قسمتي از فرمان خويش فرمود: "شوراي انقلاب اسلامي به موجب اين مكتوب مأموريت دارد كه تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوي و شاخه ‏ها و عُمّال و مربوطين به اين سلسله را كه در طول مدت سلسله غيرقانوني از بيت‏ المال مسلمين اختلاس نموده ‏اند به نفع مستضعفان و كارگران و كارمندانِ ضعيف، مصادره و منقولات آن در بانك‏ها در شماره‏ اي به اسم انقلاب به اينجانب سپرده شود و غيرمنقول از قبيل مستغلات و اراضي، ثبت و ضبط شود تا به نفع مستمندان صرف گردد."

به دنبال صدور اين فرمان از سوي امام خميني(ره) تشكيلاتي به نام بنياد مستضعفان جهت حفظ و حراست از اموال عمومي مصادره شده، توسط شوراي انقلاب تشكيل گرديد و اولين اساسنامه بنياد، مشتمل بر 25 ماده در هفتم تير 1358، تصويب و به تاييد شوراي انقلاب رسيد. حساسيت و ضرورت نظارت دقيق‏تر بر اين مجموعه عظيم و هماهنگي بيشتر با برنامه ‏هاي دولت، موجب شد كه حضرت امام در 26 شهريور 1359ش، شهيد محمدعلي رجايي، نخست وزير وقت را براي اداره بنياد منصوب نمايند.

آغاز جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سوئد (1701م)
جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سوئد در 27 فوريه 1701م با حمله سپاهيان سوئدي به فرماندهي پادشاه اين كشور به قلمرو لهستان آغاز شد. علت حمله سوئد به لهستان آن بود كه پادشاه لهستان در سال 1698 در اتحاد مثلث با روسيه و دانمارك عليه سوئد شركت كرده بود. سرانجام اين جنگ در سال 1706م با پيروزي سوئدي‏ها پايان يافت.

آغاز سلطه استعماري پرتغال بر برزيل (1509م)
نُه سال پس از كشف برزيل توسط مكتشفان پرتغالي، سلطه دراز مدت استعمار پرتغال بر اين كشور، از 27 فوريه 1509م آغاز شد. تا سال 1822م كه برزيل مستقل شد، فرانسه و هلند چند بار تلاش كردند اين سرزمين وسيع را تحت تصرف آورند اما به مقصود خود نرسيدند. پرتغالي‏ها در طول صدها سال، بيش از سه ميليون برده سياه‏پوست را از افريقا به برزيل بردند و در مزارع نيشكر، آنها را به كار اجباري واداشتند. تجارت برده و آزار سرخ‏پوستان بومي برزيل، باعث شد تا بارها در اين كشور قيام‏هايي عليه استعمارگران پرتغالي انجام شود كه همگي سركوب شد. با وجود آن‏كه برزيل در نهايت، در سال 1822م مستقل شد، اما حضور و نفوذ پرتغالي‏ها در اين كشور تا ده‏ها سال پس از آن نيز ادامه داشت.

كشف سرزمين "ساخالين" در شرقي‏ترين قسمت كشور روسيه (1879م)
ساخالین جزیره‌ای‌است کشیده در شمال اقیانوس آرام که میان عرض‌های جغرافیایی ۴۵ °۵۰' و ۵۴°۲۴' شمالی جای گرفته‌است. جزیرهٔ ساخالین بزرگترین بخش از استان ساخالین کشور روسیه می‌باشد. بومیان این جزیره آینوها، اوروک‌ها و نیوخ‌ها می‌باشند. البته بیشتر آینوها پس از اخراج ژاپنی‌ها در ۱۹۴۹ به دست شوروی از این جزیره به هوکایدو کوچیدند. در پی رخدادهای تاریخی سده‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی این جزیره مورد ادعای هر دو کشور ژاپن و روسیه بوده‌است.

آتش‏سوزي عمارت "رايشتاگ"، مجلس وحدت ملي آلمان (1933م)
آدولف هيتلر پس از احراز مقام صدراعظمي آلمان در 30 ژانويه 1933م، هنوز راه درازي براي رسيدن به قدرت مطلقه در پيش داشت، ولي اين راه دراز را در اثر حوادثي، در مدتي كمتر از شش ماه پيمود. در پايان چهارمين هفته زمام‏داري هيتلر، در روز 27 فوريه 1933م، ساختمان عظيم مجلس آلمان موسوم به رايْشتاك دچار آتش‏سوزي شد و هيتلر كه كمونيست‏ها را متهم به مشاركت در اين توطئه كرده بود با اعلام وضع فوق‏ العاده، به سركوبي كمونيست‏ها و دستگيري سران و فعالان اين حزب پرداخت. اين امر موقيت نازي‏ها و هيتلر را مستحكم‏تر كرد و چندي پس از آن با مرگ رئيس جمهور وقت آلمان، هيتلر، حاكم مطلق آلمان شد.

حمله هواپيماهاي ژاپني به واحدهاي متفقين در جريان جنگ جهاني دوم (1942م)
در جريان جنگ جهاني دوم، در 27 فوريه 1942م، حمله بزرگ هواپيماهاي ژاپني به واحدهاي دريايى متفقين آغاز شد. صحنه وقوع اين عمليات در درياي جاوه بود. در اين دريا كه جزو آب‏هاي اقيانوس آرام محسوب مي‏شود، تعداد زيادي از كشتي‏هاي جنگي امريكا، استراليا و انگليس متمركز شده بودند. اين نبرد بزرگ با غرق شدن تعداد زيادي از كشتي‏هاي دولت‏هاي متفق در درياي جاوه به سود ناوگان جنگي ژاپن خاتمه يافت.

برخي از رخدادهاي امروز
280: كنستانتين كه باا قتدار تمام از 306 تا 336 ميلادي بر امپراتوري روم حكومت كرد، مسيحي شد و شهر قسطنطنيه (استانبول) را ساخت به دنيا آمد.
1797: بانك انگلستان پوند كاغذي(نوت) به جريان گذارد و اين كار را از اسكناس يك پوندي شروع كرد.
1844: دومينيكن از هائيتي جدا شد. اين دو كشور همسايه در يك جزيره به نام هيسپانيولا واقع شده اند.
1900: حزب كارگر انگلستان تاسيس شد.
1909: عثماني بر ضميمه شدن بوسني به قلمرو امپراتوري اتريش صحه گذارد.
1964: (اسفند 1342) حكومت نظامي در تهران كه از 15 خرداد آغاز شده بود تمديد شد.
1986: سناي آمريكا از آن پس با پخش تلويزيوني جريان بحث و مذاكرات آن مجلس موافقت كرد.
1991: جورج بوش (پدر) تكميل كار پس گرفتن كويت از تصرف عراق را رسما اعلام داشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.