شهادت "حسين خرازي" فرمانده لشگر 14 امام حسين(ع)، درگذشت استاد «غلامحسین بنان»، روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، تولد «ویکتورهوگو» نابغه ادبیات فرانسه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 15 ربیع الثانی 1434 هجری و 26 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت «حسین خرازی» فرمانده لشگر ۱۴ امام حسین (ع) (۱۳۶۵ش)
سردار شهید حسین خرازی در سال ۱۳۳۶ ش در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از اتمام دوران دبیرستان، در سال ۱۳۵۵ش به خدمت سربازی اعزام شد و با فرمان امام خمینی مبنی بر فرار سربازان از پادگان‏‌ها، به سیل خروشان مردم پیوست. شهید خرازی درابتدای پیروزی انقلاب، با عضویت در کمیته دفاع شهری اصفهان به حراست از جاده‏ های حساس شهر مشغول بود. سپس یک سال پس از انقلاب، همزمان با توطئه گروهک‏های ضد انقلاب در گنبد و ترکمن صحرا، به آن منطقه اعزام شد و به فرماندهی نیرو‌ها در یکی ازمحورهای منطقه پرداخت و سپس چندین ماه در منطقه کردستان در راه دفاع از کیان اسلامی جانفشانی نمود. شهید حسین خرازی، همزمان با آغاز جنگ و سقوط خرمشهر، به خوزستان اعزام شد و در منطقه خط شیر، فرماندهی نیروهای بسیج در مقابله با قوای متجاوز بعث را برعهده گرفت.

عملیات‏های فرمانده کل قوا، ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، بدر، والفجر۸ و کربلای ۴ و ۵، صحنه ‏های فراوانی از رشادت‏‌ها، ابتکار، خلاقیت و حسن فرماندهی این سردار رشید اسلام بود، ضمن آنکه وی در عملیات خیبر در اسفند ۱۳۶۲ نیز، دستِ راست خود را در راه خدا تقدیم کرد. سرانجام شهید حسین خرازی این سردار رشید سپاه اسلام در جریان عملیات بزرگ و غرورآفرین کربلای ۵ در حالی که فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) را برعهده داشت، در ۸ اسفند ۱۳۶۵ به فیض عظمای شهادت نائل آمد و این عملیات، آخرین وداع با جهان مادی و آغاز حیات ابدی او را رقم زد. پیکر مطهر این شهید والا مقام پس از تشییعی با شکوه، در گلستان شهدای اصفهان (تخت فولاد) به خاک سپرده شد.

درگذشت استاد «صدرالدین محلاتی» محقق و شاعر (۱۳۵۹ش)
صدرالدین محلاتی متخلص به صدر، فرزند آیت ‏اللَّه میرزا ابوالفضل محلاتی در سال ۱۲۸۳ش در شیراز به دنیا آمد. وی پس از تحصیل مقدمات به عتبات عالیات رفت و در شهرهای اصفهان و قم نیز به ادامه تحصیل پرداخت تا اینکه موفق به اخذ درجه اجتهاد گردید. صدرالدین محلاتی از بدو تأسیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز به تدریس زبان و ادبیات عرب اشتغال ورزید و تا آخر عمر، استاد آن دانشکده بود. استاد صدرالدین محلاتی همچنین در شیراز حوزه درس خود را بنیان نهاد و حلقه تفسیر قرآنی ترتیب داد. او انجمن ادبی را در منزل خود تشکیل می‌‏داد و از مؤسسان کانون دانش پارس بود. از این محقق بزرگوار، آثاری بر جای مانده که تفسیر سوره والعصر، شأن نزول آیات قرآن، اسرار حج مکتب عرفان سعدی و... از آن جمله ‏اند. استاد صدرالدین محلاتی سرانجام در اسفند ۱۳۵۹ش در هفتاد سالگی درگذشت.

بمباران شیمیایی جبهه ‏‌ها توسط رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی (۱۳۶۲ ش)
رژیم بعث عراق در طول هشت سال دفاع مقدس، هرگاه که شکست سختی از رزمندگان اسلام متحمل می‌‏شد، علاوه بر موشک باران و بمباران مناطق مسکونی و غیر نظامی، برخلاف تمام موازین بین المللی، به طور وسیعی از بمب‏های شیمیایی در جبهه‏‌ها استفاده می‌‏کرد که منجر به سوختگی، مسمومیت و ضایعات چشمی و ریوی در رزمندگان اسلام در جبهه و اهالی روستا‌ها می‌‏گردید. در این راستا، در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۶۲ ش، پس از شناسایی منطقه عملیاتی خیبر در هورالهویزه و جزایر مجنون، این محور مورد حمله شیمیایی مزدوران بعثی عراق واقع شد و آثار آلودگی بر روی تجهیزات و وسایل نمایان گردید. این حملات شیمیایی وسیع، علاوه بر اثراتِ سوء بر انسان، عواقب مخرب وسیعی در محیط زیست نیز بر جای گذاشت.

رحلت فقیه بزرگوار آیت ‏اللَّه «سیدعلی کوه کمره‏‌ای» (۱۳۱۹ش)
آیت ‏اللَّه سیدعلی بن سید علی ‏نقی کوه کمره ‏ای در تبریز به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح حوزوی را در زادگاه خود فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل، عازم حوزه علمیه نجف اشرف گردید. ایشان در نجف در محضر عالمان بزرگی همچون میرزا حبیب‏اللَّه رشتی، ملامحمد فاضل ایروانی و ملامحمد فاضل شرابیانی شرکت جست و پس از سالیانی به مدارج والای علمی دست یافت. آیت ‏اللَّه کوه کمره ‏ای از آن پس به زادگاه خود بازگشت و به انجام وظایف دینی و خدمات مذهبی مشغول شد. ایشان سرانجام در هشتم اسفند ۱۳۱۹ش برابر با بیست و نهم محرم ۱۳۶۰ق وفات یافت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد. آیت ‏اللَّه سیدعلی کوه کمره ‏ای، والد معظم فقیه و مرجع سترگ، آیت ‏اللَّه سید محمد حجت کوه کمره ‏ای می‌‏باشد.

درگذشت «غلامحسین بنان» استاد موسیقی ایرانی (۱۳۶۴ ش)
استاد غلامحسین بنان در سال ۱۲۹۰ ش به دنیا آمد. از جوانی تحت تعلیم پدرش قرار گرفت. در ۱۳۲۱ خوانندگی را در رادیو ایران آغاز کرد و پس از تأسیس انجمن موسیقی ملی، در سال ۱۳۲۳ ش در این انجمن نیز به تدریس و تعلیم هنرجویان مشغول شد. بنان نه تنها در موسیقی و آواز سنتی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه بر نغمات جدید و موسیقی مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. حاصل همکاری مرحوم بنان با رادیو ایران حدود ۴۵۰ ترانه است که همچون دیگر آثار ارزنده و گرانبهای او در عرصه موسیقی ایران به یادگار مانده است.

 او در سال ۱۳۳۶ به دنبال سانحه رانندگی، بینایی چشم راست خود را از دست داد و در سال ۱۳۴۰ به عنوان اعتراض به هرج و مرج در موسیقی، خواندن را کنار گذاشت. سرانجام استاد بنان که در سال‏های آخر عمر خود دچار بیماری گوارشی بود، در ۷۴ سالگی در تهران جان سپرد و در امامزاده طاهر کرج مدفون گردید.

روز امور تربیتی و تربیت اسلامی
نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعیین کننده ‏ای در ساختن جامعه دارند. استمرار و بقای هر جامعه نیز مستلزم انتقال مجموعه باور‌ها، ارزش‏‌ها، رفتار‌ها، گرایش‏‌ها، دانش‏‌ها و مهارت‏‌ها به نسل‏های جدید به وسیله آموزش و پرورش است. همچنین مدرسه، علاوه بر ایفای نقش انتقال دانش و مهارت فنی، به اجتماعی کردن افراد و نیز تطبیق دادن دانش ‏آموزان با هنجار‌ها و نگرش‏های اجتماعی مطلوب و مناسب توجه خاص دارد. بر همین اساس و از آنجا که مدرسه، نقش مهمی در آموزش و انتقال ارزش‏‌ها به نسل بعدی جامعه دارد، در دوره نخست‏وزیری شهید رجایی و در دوران تصدی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش، در ۸ اسفند ۱۳۵۹، اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش ‏آموزان را به احترام و عمل به ارزش‏های اسلامی ترغیب نمایند و به اخلاق پسندیده شخصیتی، آراسته گردانند.

رحلت عالم ربانی و بزرگوار آیت ‏اللَّه «ملاعبداللَّه بروجردی» (۱۲۸۹ش)
آیت ‏اللَّه ملاعبداللَّه بن عبدالباقی بروجردی در سال ۱۲۱۸ش در بروجرد به دنیا آمد. وی مقدمات علوم اسلامی را از علمای بروجرد فرا گرفت و پس از مدتی در حلقه درس شیخ ملا اسداللَّه بروجردی به فراگیری فقه و اصول پرداخت. ملاعبداللَّه بروجردی پس از آن راهی حوزه علمیه اصفهان گردید و از محضر درس شیخ محمدباقر اصفهانی و دیگران کسب فیض کرد و پس از سالیانی، به مدارج بالای علمی دست یافت. ایشان از آن پس به زادگاه خود بازگشت و به تدریس و امامت جماعت در بروجرد پرداخت. در حلقه درس وی، فاضلان فرهیخته ‏ای پرورش یافتند که مرجع تقلید شیعیان، حضرت آیت ‏اللَّه سید حسین بروجردی، از همه مشهور‌تر است. ایشان به عنوان یکی از مشاهیر بروجرد، در کنار تدریس به تالیف نیز مشغول بود و آثاری را به رشته تحریر درآورد که کتاب‏ الصلاة و رساله‏ ای در اجتماع امر و نهی از آن جمله است. ملاعبداللَّه بروجردی سرانجام در ۸ اسفند ۱۲۸۹ش برابر با ۲۸صفر ۱۳۲۹ق در ۷۱ سالگی بدرود حیات گفت و در مقبره ‏ای که در جوار مسجدش برای خود بنا کرده بود، به خاک سپرده شد.

درگذشت «ابوعلی حاتمی» ادیب و عالم مسلمان (۳۸۸ ق)
ابوعلی محمدبن مظفر مشهور به حاتمی یا بغدادی، علوم ادبی و لغت‏‌شناسی را نزد ابن دُرَید و ابوعمر فرا گرفت و پس از اندوختن دانش بسیار در این زمینه‏‌ها، تدریس این دروس را در بغداد آغاز کرد. حوزه‏ی درس حاتمی بسیار پرمحتوا بود به طوری که قاضی تنوخی و دیگر علمای بزرگ آن دوران در حوزه‏ی درس وی شرکت می‌‏جُستند. از تالیفات حاتمی می‌‏توان به کتاب حاتمیّه در عیوب و نواقص سروده‏‌ها و اشعار شاعران معاصرش، اشاره کرد.

حضرت آیت الله العظمی خمینی برای مردم تبریز پیام فرستادند (۱۳۵۶ش)
و در این پیام آمده است: زنده باشند مردمان مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه گویی زدند که با بوق‌های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است، انقلاب شاه و ملت می‌خوانند.

من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می‌دهم، نوید پیروزی نهائی، شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودکامگی سلاطین جور، بپا خواستید و فداکاری کردید.

مرگ «مانی» از مدعیان پیامبری در ایران در زمان سلسله ساسانیان (۲۷۶م)
مانی، یکی از مدعیان پیامبری در ۱۴ آوریل سال ۲۱۶م در همدان به دنیا آمد. وی در ابتدا به آموختن حکمت و علوم و مطالعه در ادیان زرتشتی، مسیحیت و دیگر مذاهب زمان خود پرداخت و در ۲۴ سالگی ادعای پیامبری کرد. مانی کتابی به نام ارژنگ داشت که نقاشی‏های متنوعی داشت و حاوی دستورات او بود. وی آیین خود را در منطقه بین النهرین عرضه کرد و به تبلیغ آن پرداخت. آیین مانوی در ابتدا مقبول شاپور اول پادشاه ساسانی بود ولی این مقبولیت دیری نیافت و مانی سرانجام در ۲۶ فوریه سال ۲۷۶م به تحریک موبدان زرتشتی در ۶۰ سالگی به دار آویخته شد. کیش مانوی، دستگاهی فلسفی است که بر اساس عناصر زرتشتی و مسیحی بنیان نهاده شده است.
اساس تعلیمات مانی این بود که فضیلت، اصلی است ویژه روح، و شرارت، اصلی است سرشته در جسم و ماده. مانی، دنیا را به مثابه رزمگاه میان نور و تاریکی، فضیلت و شرارت و یا اهورا مزدا و اهریمن می‌‏دانست. مانی بر این عقیده بود که روان آدمی از ملکوت نور است و در پی آن است که از کشور ظلمت یعنی جسم فرار کند و به زادگاه خود برگردد. از عواملی که به این فرار کمک می‌‏کرد به عقیده او، پرهیز از خوردن گوشت و دوری از ازدواج بود. عقاید مانی به ویژه در میان مسیحیان یونانی، تا چندین قرن پس از مرگش رواج داشت.

نبرد تاریخی «موهاک» بین نیروهای عثمانی و مجارستان (۱۵۲۵م)
دولت عثمانی در زمان سلطان سلیم، دهمین خلیفه عثمانی به بالا‌ترین حد شکوفایى و عظمت رسیده بود و در عین گستردگی فتوحات، همچنان در اروپا به پیش می‌‏رفت. در سال ۱۵۲۱م ارتش عثمانی بر بلگراد تسلط یافت و ولایت «ونیز» هم اطاعت و تبعیت خود از دولت عثمانی را اعلام نمود. با این همه اگرچه هدف عثمانی رسیدن به هَنْگْری (مجارستان فعلی) بود اما تحریکات پادشاه فرانسه، خلیفه عثمانی را به این امر مصمم نمود. هدف فرانسه ازاین تحریکات، تضعیف امپراتوری روم بود. در ‌‌نهایت، حمله ارتش عثمانی با یک‏صدهزار جنگجو آغاز گردید و در نبردی که در ۲۶ فوریه ۱۵۲۵م در منطقه ماهوک به وقوع پیوست، پادشاه مجارستان و بسیاری از بزرگان این منطقه و نیز حدود بیست هزار نفر از سپاه مجارستان کشته شدند. هم‏چنین منطقه بوداپست و تمامی مجارستان در اختیار عثمانی قرار گرفت. تسلط عثمانی بر مجارستان ۱۴۰ سال ادامه داشت.

امضای عهدنامه دوستی میان ایران و شوروی (۱۹۲۱م)
در عهدنامه دوستی ایران و شوروی که چهار سال پس از انقلاب شوروی در ۲۶ فوریه ۱۹۲۱م منعقد شد، مسکو اعلام کرد که از سیاست‏های استعماری روسیه تزاری در مورد ایران پیروی نمی‌‏کند. بر همین اساس، شوروی تمام قراردادهایى را که روسیه با ایران بسته و به ضرر ایران بود، لغو کرد. هم‏چنین مسکو در عهدنامه دوستی با تهران، قراردادهایى را که روسیه با دولت ثالثی علیه ایران امضا کرده بود، بی ‏اعتبار دانست. البته شوروی، اراضی قفقاز و ترکستان در شمال غربی و شرقی ایران را به ایران پس نداد. مهم‏‌ترین تعهد ایران در این قرارداد، اجازه ندادن به کشورهای دیگر، برای فعالیت علیه شوروی از طریق خاک ایران بود؛ زیرا در آن زمان، شوروی مورد تهدید قدرت‏های غربی بود.

تولد «ویکتورهوگو» نابغه ادبیات فرانسه (۱۸۰۲م)
ویکتور ماری هوگو، درخشان‏‌ترین چهره ادبی قرن نوزدهم فرانسه، در ۲۶ فوریه ۱۸۰۲م در شهر بِزانْسون این کشور به دنیا آمد. هوگو در ۲۵ سالگی به عضویت آکادمی فرانسه درآمد و هم‏زمان با آن به عنوان یکی از اعضای مجلس مقنّنه انتخاب شد. وی در زمان حکومت ناپلئون سوم، به دلیل مخالفت با سیاست‏های مستبدانه او، از پاریس تبعید شد و مدت ۱۹ سال یعنی در تمام مدت امپراتوری ناپلئون سوم در تبعید به سر برد. کتاب معروف بینوایان از یادگارهای این دوران است. هوگو را بنیان‏گذار مکتب رومانتیسم می‌‏دانند که بر اساس آن احساسات و تخیل بر عقل برتری داشت و هنرمند در این مکتب باید بدون هیچ قیدی به بیان احساسات خود بپردازد.

مسئله بزرگ از دیدگاه هوگو، بی‏عدالتی است که از آن به عنوان بدی یاد کرده است. هوگو دارای نیرومند‌ترین و متنوع‏‌ترین استعدادهای هنری قرن خود بود و افتخارش از افتخارات معمول مردان بزرگ ادب فرا‌تر رفت. از معروف‏‌ترین آثار این نویسنده شهیر فرانسه و جهان می‌‏توان به رمان‏های بینوایان، ناپلئون کوچک، تیره‏ بختان، تاریخ یک جنایت، مردی که می‌‏خندد، گوژپشت نوتردام و کارگران دریا، اشاره کرد. ویکتور هوگو سرانجام در ۲۲ مه سال ۱۸۸۵م در ۸۳ سالگی در اوج شهرت درگذشت و پس از تشییعی با شکوه در پاریس به خاک سپرده شد.

برخی از رخدادهای امروز
۱۵۳۱: تلفات زلزله تازه پرتغال بیش از ۲۰ هزار کشته اعلام شد.
۱۸۴۸: انقلابات اروپا سبب حذف مجدد نطام سلطنتی فرانسه و تاسیس جمهوری دوم این کشور شد.
۱۹۴۴: ۱۹۴۴: ارتش سرخ ۷۰ هزار رومانیایی آلمانی تبار را که نیاکانشان هشت قرن پیش به رومانی مهاجرت کرده بودند از این کشور به اوکراین تبعید کرد تا مبادا به ماشین جنگی در حال شکست هیتلر کمک کنند.
۱۹۴۵: دو ماه و دو روز پیش از افتادن برلین به دست ارتش سرخ و خودکشی هیتلر، نیروی هوایی آمریکا به شدید‌ترین بمباران برلین دست زد!.
۱۹۵۴: نخستین دستگاه «تایپ ستینگ» بکار گرفته شد و این، آغاز پایان عمر ماشین‌های لاینو تاپب و حروف سربی در کار حروفچینی و صفحه بندی فلزی بود.
۱۹۹۰: دولت مسکو قول داد که تا ژوئیه سال بعد همه ۷۳ هزار تن سربازان خود را از چک اسلواکی خارج سازد. این نیرو‌ها از زمان جنگ جهانی دوم در چک اسلواکی مستقر بودند. ارتش سرخ با تحمل تلفات سنگین چک اسلواکی را از دست هیتلر خارج کرده بود.
۱۹۹۱: صدام حسین دو روز پس از حمله موشکی به جنوب شرقی کشور سعودی که ضمن آن ۲۸ نظامی امریکایی کشته شدند اعلام کرد که نیروهای خود را از کویت خارج می‌کند و طولی نکشید که جنگ آمریکا و عراق برسر کویت پایان یافت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.