شهردار قم از عضویت این شهر به عنوان دومین شهر کشور در سازمان ریسک جهانی داووس(GRF) خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محمدی دلبری صبح امروز چهارشنبه 2 اسفندماه با تأیید این خبر اظهار کرد: شهرداری قم با در خواست عضویت خود به این سازمان توانست بعد از شهر مشهد به عنوان دومین شهر ایرانی به عضویت مرکز جهانی ریسک داووس(GRF) به عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گذاری مدیریت بحران در جهان درآید.

وی با اشاره به اینکه عضویت در سازمان جهانی ریسک داووس(GRF) اقدامی موثر و ارزشمند برای هر شهر محسوب می شود؛ افزود: عضویت شهر قم در این سازمان گامی در جهت آماده سازی و توانمند سازی شهر همچنین تاب آور بودن شهر و شهروندان جهت مقابله با بلایای طبیعی و غیر طبیعی و حفظ جان و مال شهروندان توسط مدیریت شهری است.

شهردار شهر مقدس قم در خصوص کمپین جهانی ایجاد شهرهای تاب آور افزود: کمپین جهانی ایجاد شهرهای تاب آور اتحادیه ای است از شهرهای مختلف جهان که ضمن رقابت با یکدیگر، تجربیات برتر و موثر خود را در زمینه تاب آور سازی در مقابله با مخاطرات طبیعی را نیز در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه این کمپین جهانی یکی از چهار کمپینی است که توسط سازمان تدوین استراتژی بین المللی کاهش مخاطرات یا UNISDR که زیر مجموعه سازمان ملل و مقر آن در شهر ژنو است، راه اندازی شده است، گفت: در حال حاضر 1323شهر دنیا عضو این کمپین هستند.

دلبری گفت: در راستای تاب آور سازی شهرها می‌بایستی 10 اصل اساسی که برای کاهش خطر پذیری بلایا تعیین شده است، توسط حکومت‌های محلی پیاده سازی و اجراء شود، همچنین سیستم واحدی جهت ارزیابی شهرها ایجاد شده که با اجرای ارزیابی ،مخاطرات وخطر پذیری‌ها (ریسک‌ها) در محیط‌های شهری پدیدار شده و نقاط بهبود مشخص می‌شوند و نتایج ارزیابی هر شهر در اختیار تمامی شهرهای عضو قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر این نکته که سیستم ارزیابی برای کلیه شهرها در تمامی نقاط دنیا یکسان است، تصریح کرد: امکان مقایسه نقاط قوت و نقاط بهبود هر شهر با شهری دیگر امکان پذیر بوده و شهرها می‌توانند از تجربیات یکدیگر به نحو احسن در حداقل زمان استفاده کنند و از آنجائی که زمان فاکتور بسیار مهم در فاز پیشگیری و آمادگی چرخه مدیریت بحران است، لذا با عضویت در کمپین می‌توان از تجربیات دیگر شهرها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه شهر مشهد اولین عضو رسمی کمپین در ایران است، افزود: از سوی کمپین تاب‌آور سازی شهرها بعنوان مدل مرجع برای بازسازی بافت‌های فرسوده انتخاب شده است. این بدین معنی است که تمامی شهرهایی که دارای بافت فرسوده هستند، می‌توانند در حداقل زمان ممکن از تجربیات و راهکارهای مشهد در مورد فوق استفاده کنند.

دلبری خاطرنشان کرد: شهر قم تقاضای کتبی عضویت خود را هفته گذشته به دفتر UNISDR ارسال کرده و پس از بررسی در ظرف مدت 48 ساعت با عضویت شهر قم در این کمپین موافقت شد.

وی علت موافقت با عضویت شهر قم در کمپین را تایید تعهد شهرداری قم در خصوص اجراء و پیاده سازی در رکن اصلی کمپین برشمرد و گفت: در حال حاضر 23 شهر ایران از جمله شهرهای تهران، تبریز و کرمان درخواست عضویت در کمپین را ارسال کرده‌اند که هنوز موفق به عضویت نشد‌ه‌اند.

شهردار کلانشهر قم با اشاره به اینکه رویکرد عضویت در این کمپین ترویج "فرهنگ پیشگیری"است؛ افزود: استراتژی بین‌المللی کاهش بلایا نشان دهنده یک تغییر عمده "از تاکید سنتی در پاسخ به بلایای طبیعی" به "کاهش بلایا" است و رویکرد آن ترویج "فرهنگ پیشگیری" است.

شهردار کلانشهر قم در ادامه به مزایا استفاده از اصول کمپین اشاره کرد و گفت: اجراء و پیاده سازی این اصول باعث می‌شود تا شهرها در کنار کار پژوهشی که مدت زمان زیادی را در بر می‌گیرد، سریعا با استفاده از مدل ارزیابی خود اقدام کرده و نقاط قوت و بهبود خود را مشخص کنند. همچنین اجراء و پیاده سازی 10 اصل باعث کاهش آسیب پذیری و ارتقاء تاب‌آوری شهر می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: قم ، ریسک ، سوئیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.