تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص حذف کشتی از المپیک 2020 پایه‌های رشته باستانی و ریشه‌دار کشتی را در جهان به لرزه درآورد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص حذف کشتی از المپیک 2020 شوک و ضربه سنگینی است که پایه‌های رشته باستانی و ریشه‌دار کشتی را در جهان به لرزه درآورد.

کشتی از دیرباز با زندگی ایرانیان عجین بوده و حس و شور جوانمردی را در روح جوانان این مرز و بوم دمیده است به گونه‌ای که جنبه پهلوانی آن، جنبه مدال‌آوری این رشته ورزشی را تحت‌ شعاع قرار داده است و مردانی را از این سرزمین پرورش داده که نام آن‌ها به عنوان پهلوان پهلوان‌ها بر تارک ورزش جهان می‌درخشد و برای همیشه جاویدان خواهد ماند.

شاید بتوان از تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای حذف کشتی از المپیک 2020 به عنوان نادرست‌ترین تصمیم این کمیته در طول فعالیت خود نام برد؛ تصمیمی که روح و دل هزاران پیشکسوت، ورزشکار و علاقه‌مند به کشتی را در دنیا جریحه‌دار کرد و تلنگر جدی به فدراسیون جهانی کشتی زد، تلنگری که شاید به قیمت حذف کشتی از المپیک آتی تمام شود.

زمزمه‌های حذف رشته کشتی از المپیک، از سال 1988 در المپیک سئول کلید خورد و تا المپیک 1992 بارسلونا نیز ادامه داشت که البته با متقاعد کردن سامارانش رئیس سابق کمیته المپیک این موضوع خاتمه یافت.

سیداکبر میرروشن عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا در این خصوص گفت: هنوز شانس داریم. 10 - 12 سال پیش هم می‌خواستند کشتی را حذف کنند. اول کشتی فرنگی را می‌خواستند حذف کنند بعد با کاهش اوزان کشتی مردان، کشتی زنان را اضافه کردند. قبل از المپیک لندن هم به مارتینتی فشار آوردند.

وی ادامه داد: متأسفانه کسی را نداریم از حق ما دفاع کند. تنها کرسی بین‌المللی را هم که در IOC داشتیم به علت برخی تنگ نظری‌ها از دست دادیم. متأسفانه منافع ملی در دید برخی از دوستان جایی ندارد.

برخی این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک را به حساب نبود تماشاگر و حامیان مالی برای این رشته ورزشی در المپیک می‌گذارند و برخی نیز زد و بندهای سیاسی را عامل حذف کشتی از المپیک 2020 عنوان می‌کنند.

بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک یکی از افرادی است که علت حذف کشتی از المپیک را مسائل سیاسی نمی‌داند و در این خصوص می‌گوید: حذف کشتی سیاسی نیست اما فشار سایر فدراسیون‌ها، بحث مربوط به تماشاچی و عمومی بودن این رشته و همچنین دوپینگ و بلیت ‌فروشی سبب شد که این رشته را حذف کنند.

اما در مقابل سیدمصطفی میرعمادیان مربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان معتقد است که «لابی‌ صهیونیست‌ها نقش مهمی در حذف کشتی از المپیک دارد» و تأکید می‌کند: سیاست جهانی در این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک دخیل بوده است.

در عین حال علیرضا دبیر دارنده مدال طلای المپیک در کشتی آزاد نظرش به صحبت‌های افشارزاده نزدیک‌تر است و با تأکید بر اینکه باید با فضای سنگین رسانه‌ای به IOC فشار وارد کنیم، در پاسخ به این سئوال که آیا حذف کشتی از المپیک تصمیم سیاسی است یا خیر؟، عنوان می‌کند: همانطور که گفتم این تصمیم از سال‌ها پیش مطرح بود و به هیچ عنوان نمی‌‌توان به دید سیاسی به آن نگاه کرد.

اینکه چقدر این موضوعات به واقعیت نزدیک هستند را باید کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی کشتی پاسخ دهند اما مسئله محبوبیت رشته کشتی در بین بسیاری از مردم دنیا غیر قابل انکار است، محبوبیتی که در بین کشورهای ایران، روسیه، آمریکا، آذربایجان، ترکیه و اوکراین بیشتر بروز و تجلی یافته است.

جان اسمیت چهره بزرگ و طلایی تاریخ کشتی جهان در مصاحبه‌ای با ابراز ناراحتی از تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر حذف کشتی، این تصمیم را نادرست دانسته و بیان می‌کند: وقتی خبر تصمیم کمیته بین‌المللی را شنیدم، بسیار ناراحت شدم. فکر نکنم کسی مرتبط با کشتی در جهان باشد که این خبر را شنیده باشد و ناراحت نشده باشد. از این بابت می‌توانم بگویم متأسفم.

وی اضافه می‌کند: همچنین متأسفم که در کمیته 15 نفره، نماینده‌ای نداشتیم که از حقوق کشتی جهان دفاع کند. کشتی در این حالت مورد بی‌مهری زیادی واقع شد.

این کشتی‌گیر سرشناس جهان ابراز می‌دارد: تصمیم فوق اگر اجرایی شود، تنها به یک کشور از جهان لطمه نخواهد زد. بلکه آسیب آن به کل جهان خواهد رسید. آمار و ارقام می‌گویند ما در جهان حداقل 200 کشور داریم که در عرصه کشتی فعالیت دارند. من از مسئولان تصمیم‌گیرنده می‌پرسم کدام ورزش جهان را سراغ دارند که شامل این همه گستردگی باشد؟

اسمیت باور دارد با کشتی جهان از سر بی‌مهری برخورد کرده‌اند و می‌گوید: یکی از چیزهای کاملا ناراحت‌ کننده در این میان آن است که مسئولان IOC در مورد یک رشته بسیار مهم تصمیم‌گیری کرده‌اند. بدون آنکه در بین نفرات تصمیم ‌گیرنده، اصولا نماینده یا نمایندگانی از کشتی باشد. واقعا چگونه می‌توانند با چنین ورزش برجسته‌ای، این برخورد ناراحت ‌کننده را داشته باشند.

وقتی که به کارنامه کاروان‌های ایران در طول دوره‌های المپیک می‌نگریم، متوجه می‌شویم که بیشتر مدال‌های تأثیرگذار ایران از طریق رشته کشتی کسب شده است به طوری که ایران از سال 1900 میلادی تاکنون در رقابت‌های المپیک 60 مدال کسب کرده که 37 مدال آن به رشته کشتی تعلق داشته و در المپیک لندن نیز نیمی از مدال‌های کسب شده کاروان کشورمان متعلق به کشتی‌گیران بوده است و همچنین این رشته کشتی بوده که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را در جایگاه‌های بالاتر جدول رده‌بندی مجموع مدال‌ها قرار داده است.

در جدیدترین نظرسنجی در خصوص حذف و حفظ برخی رشته‌های ورزشی در المپیک 2020 که سایت معتبر ورزشی ESPN گذاشته است، رشته کشتی با اختلاف زیادی در صدر جدول برای حفظ در المپیک 2020 قرار دارد که این نشان‌ دهنده کثرت علاقمندان و طرفداران این رشته ورزشی در سرتاسر جهان است.

کسی فکرش را نمی‌کرد ورزش کشتی که معروف به سمبل المپیک است به یک باره در لبه‌ پرتگاه حذف از المپیک 2020 قرار گیرد.

ویتالی موتک وزیر ورزش روسیه با ابراز اینکه «از خبر حذف کشتی شگفت زده شده‌ام»، تصریح می‌کند: در حال حاضر برای من بسیار دشوار است که انگیزه کمیته بین‌المللی المپیک را از خبر حذف کشتی از این رقابت‌ها بدانم و از این خبر شگفت زده شده‌ام. کشتی همراه دوومیدانی از نخستین المپیک در این رقابت‌ها حضور داشته است و به ‌راحتی نمی‌توان آن را حذف کرد.

وی ادامه می‌دهد: من از این تصمیم بسیار متأسفم و امیدوارم اعضای کمیته بین‌المللی المپیک از روسیه با این تصمیم در جلسه آرژانتین در شهریور ماه سال آینده به شدت مخالفت کنند.

بسیاری از کشتی‌گیران به نام جهان و مدیران ورزشی در برابر این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک موضع گرفته‌اند و مخالفت خود را نشان داده‌اند که این مهر تأییدی بر حرکت و تصمیم نادرست کمیته بین‌المللی المپیک است.

بوایسا سایتی‌بف دارنده 9 مدال طلای جهان و المپیک روسیه یکی از ده‌ها کشتی‌گیر طلایی جهان به شمار می‌آید که در برابر این تصمیم موضع گرفته است و ابراز داشته: کشتی یک ورزش سنتی و باستانی بوده و حذف این رشته بسیار اشتباه است. امیدوارم خبر حذف کشتی یک راه حل موقت باشد. حذف کشتی از المپیک حیف است؛ ده‌ها هزار نفر در روسیه و سراسر جهان در مدارس و سازمان‌های مختلف درگیر کشتی هستند.

جامبولات تدیف سرمربی پیشین تیم کشتی آزاد روسیه نیز حذف کشتی از المپیک را تصمیم پوچی می‌داند و بیان می‌کند: اگر این اتفاق بیافتد بازی‌های المپیک یکی از رشته‌های زیبای خود را از دست می‌دهد. مطمئنم کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، اوکراین، آمریکا و چند کشور دیگر می‌توانند از این امر جلوگیری کنند.

وی که با روس‌ها افتخارات بسیاری را کسب کرده است، خاطرنشان می‌کند: مردم بسیاری در دنیا علاقمند به کشتی هستند و این موضوع اجازه نمی‌دهد که کشتی از المپیک حذف شود.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز در پی اتخاذ این تصمیم از سوی کمیته بین‌المللی المپیک واکنش نشان دادند و مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند.

داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مباحث سیاسی را دخیل در حذف کشتی از المپیک دانسته و می‌گوید: وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و دستگاه دیپلماسی با همکاری یکدیگر مانع حذف کشتی از المپیک 2020 شوند.

در این گیر و دار و وضعیت نابسامان رافائل مارتینتی رئیس فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) در اعتراض به تصمیم شگفت‌آور کمیته بین‌المللی المپیک در جلسه هیئت‌ رئیسه فیلا رسما از سمت خود استعفا داد و نناد لالوویچ صربستانی از سوی هیئت رئیسه فیلا به عنوان سرپرست فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) انتخاب شد.

البته رسانه‌های روسی پس از استعفای مارتینتی رئیس فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) از انتخاب شدن آلکساندر کارلین قهرمان روس‌ها و دارنده سه مدال طلای المپیک و 9 مدال طلای جهان به عنوان جانشین وی خبر داده بودند.

با توجه به اینکه پس از تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک، تحرکات و موضع‌گیری‌ها در این خصوص افزایش یافته است، هم‌اکنون کشتی در وضعیت حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارد و باید تمام فدراسیون‌های کشتی در کشورهای جهان و همچنین کشتی‌گیران و مدیران ورزشی دست در دست هم دهند تا مانع حذف کشتی از المپیک 2020 شوند.

فیلا تمام تلاش خود را در راستای حفظ کشتی در المپیک 2020 انجام دهد و هر گونه کم‌کاری در این مسئله غیر قابل گذشت است چراکه سرنوشت کشتی به ماندن یا نماندن در المپیک بستگی دارد.

باید تا شهریور ماه سال آینده منتظر بمانیم تا ببینیم رأی نهایی کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص حذف کشتی از المپیک 2020 چه خواهد بود./ج1

برچسب ها: المپیک ، رسانه ، کمیته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.