مدیر کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی از اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی در استان و بروز برخی محدودیتها و مشکلات در این زمینه خبر داد.

علی خیری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ، با بیان اینکه دستور العمل اجرایی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی از مهر ماه امسال ابلاغ شده، افزود: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و کم توجهی مردم و کشاورزان به قوانین مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.

وی حفظ و جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغی را از جمله اهداف و مزایایی اجرای این طرح دانست و اظهار داشت: در این راستا اگر مساحت باغات کمتر از 5 هکتار و اراضی زراعی کمتر از 7.5 هکتار باشد برای آنها سند مالکیت رسمی صادر نشده و مشکلاتی ایجاد می شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی خواستار توجه ویژه مردم و کشاورزان به قوانین ثبتی و اسناد رسمی شد و اعلام کرد: متقاضیان باید قبل از اقدام به اخذ سند مالکیت رسمی بویژه برای زمینهای زراعی و باغی به سایت سازمان مراجعه کرده و در صورت داشتن شرایط اعلامی درخواست سند مالکیت کنند.

خیری با اشاره به شرایط صدور سند مالکیت برای ساختمایی که بر بروی اراضی احداث شده اند که منشا تصرفات آنها قانونی ولی به لحاظ موانع قانونی امکان صدور سند رسمی برای آنها میسر نیست، ادامه داد: بر اساس قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی، اراضی دولتی ملی و منابع طبیعی از شمول این قانون مستثنی شده اند.

صدور سند مالکیت برای 2 میلیون هکتار اراضی ملی آذربایجان غربی

وی در ادامه سخنان خود از صدور سند مالکیت برای 2 میلیون و 50 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی از مجموع 2 میلیون و 650 هکتار اراضی ملی تا کنون خبر داد و گفت: برای 600 هکتار باقی مانده در صورت ارائه مدارک و نقشه ها توسط منابع طبیعی نیز آماده صدور سند مالکیت هستیم.

وی همچنین با اشاره به صدور 144 جلد سند مالکیت روستایی در آذربایجان غربی تا پایان برنامه 5 ساله چهارم توسعه، افزود: با وجود اینکه طی برنامه 5 ساله چهارم وظایف زیادی از جمله صدور سند مالکیت روستایی تحمیل این نهاد شد، ولی ابزار و امکانات لازم تامین نشد.

خیری از صدور یک هزار و 500 جلد سند مالکیت روستایی از ابتدای سالجاری تا کنون، ادامه داد: متقاضیان دریافت سند مالکیت رسمی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معاف از پرداخت هزینه های ثبتی بوده که امیدواریم با همکاری تنگاتنگ با این نهاد روند اجرای این طرح در استان تسریع یابد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.