به مناسبت سالروز تولد بانوی تئاتر ایران؛ زنده یاد مهین اسکویی نمایشنامه "در تاریکی سوزان" در خانه تئاتر و خانه هنرمندان خوانده می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر يگانه "در تاریکی سوزان" نوشته آنتونیو بوئرو  بایخو است كه با ترجمه پژمان رضایی و به کارگردانی سید جواد روشن خوانده می شود.
در اين خوانش كاظم هژير آزاد، ناهيد مسلمي،جواد اعرابي، وحيد نفر، خيام وقار كاشاني، الهه شه پرست، ترانه كوهستاني، بهرنگ فرهنگ دوست، امير عباس حسيني، مهري زندي به عنوان بازيگر حضور دارند. همچنين بيژن زرين به عنوان نوازنده، سياوش خادم حسيني: دستيار كارگردان و كتايون جهانگيري و پرستو كرمي به عنوان توضيح صحنه خوان اين گروه را همراي مي‌كنند.
اين نمايش ابتدا در برنامه نمایشنامه خوانی شنبه آخر ماه در روز شنبه 28 بهمن ماه ساعت 18 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان خوانده خواهد شد و سپس در  روزهای دوشنبه 30 بهمن و سه شنبه اول اسفندماه ساعت 16 در تالار اجتماعات خانه تئاترخوانش مي شود. 
لازم به ذكر است "در تاريكي سوزان"  براي اولين بار در سال 1367 و با كارگرداني زنده ياد مهين اسكويي آماده اجرا شد ولي هيچگاه به روي صحنه نرفت.

* يادداشت سيد جواد روشن در خصوص خوانش نمايش نامه "در تاريكي سوزان"
در سال 1367 به دعوت علي منتظري رئيس وقت مركز هنرهاي نمايشي، برخي از كارگردانان و هنرمندان قديمي و پيشكسوت تئاتر آثاري را براي اجرا آماده كردند. از اين جمله بانو مهين اسكويي بود كه تصميم داشت نمايش "در تاريكي سركش" را با حضور جمعي از هنرمندان و شاگردانش در تالار وحدت به روي صحنه ببرد. اين نمايش چند ماه تمرين شد و حتي پرو لباس‌ها نيز انجام گرفت ولي در زماني كه همه چيز آماده اجرا بود به دلايلي نمايش به اجرا نرفت! زنده ياد مهين اسكويي هميشه در پاسخ به اين سوال كه چرا شما ديگر كار تئاتر نمي‌كنيد؟ پاسخ مي‌داد: براي اينكه هنوز به من نگفته‌اند چرا نمايش "در تاريكي سركش" متوقف شد؟ شايد اينكه چرا اين نمايش اجرا نشد و آيا مسئولان باعث آن بودند و يا برخي هنرمندان و... در حال حاضر ديگر اهميت زيادي نداشته باشد ولي آن‌چه اهميت دارد اين است كه "در تاريكي سركش" به عنوان يك اثر هنري فرصت تولد و معرفي پيدا نكرد و حسرت آن بر دل گروه باقي ماند. بعد از درگذشت بانو اسكويي، به عنوان يكي از شاگردان كوچك ايشان همواره دوست داشتم به شكلي ضمن اداي احترام به استاد و زنده نگاه داشتن ياد ايشان، اين نمايش‌نامه را معرفي و ياد آن اجرا را زنده كنم. اين فرصت مهيا نشد تا امروز كه به بهانه سالروز تولد اين بانوي بزرگ تئاتر (اول اسفندماه) و با حمايت خانه تئاتر و همياري دوستان و هنرمندان بزرگواري كه برخي در سال 67 نيز همراه بانو اسكويي بودند امكان ارائه و معرفي اين اثر فراهم شد و اميدوارم در فرصتي نه خيلي دور شرايط اجراي صحنه اي اين نمايش نيز فراهم شود.
تمايل داشتم در اين خوانش از ترجمه خود بانو اسكويي استفاده كنم كه با توجه به گذشت بيش از 20 سال از تمرين اين اثر متاسفانه دسترسي به ترجمه استاد ميسر نشد و با رضايت جناب آقاي پژمان رضايي از ترجمه ايشان و البته با عنوان "در تاريكي سوزان" استفاده شد. 
در سال 67 هنرمندان ذيل در اين نمايش حضور داشتند: 
ناهيد مسلمي و يانو مهين اسكويي(دنا پپيتا)، زنده‌ياد مهدي فتحي( دن پابلو)، حميدرضا افشار و محمد علايي(كارلوس)، مسعود موسوي و محمد طباطبايي(ميگل)، علي بي غم و هوشمند هنركار (ايگناسيو)، صادق صفايي و جواد اعرابي(آندرس)، ماندانا اصلاني (اليسا)، فريده قلندري(خوانا)، هوشنگ قوانلو (پدر)،  گيتا صالحي، رضا عبدالعلي زاده و.../ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.