موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج معرفي شدند

«کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج» تازه‌ترين ليست موسسه‌هاي مجاز اعزام دانشجو را اعلام کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در سال‌هاي اخير با فراگير شدن موج مهاجرت تحصيلي تعداد قابل توجهي موسسه تشکيل شده که کار اعزام دانشجو به خارج از کشور را انجام مي‌دهند.

 موسسات و شرکت‌هايي که اگر بخواهند به صورت قانوني کار کنند و به مشکل نخورند بايد از کارگروه نظارت بر موسسات (متشکل از نمايندگان ارشد 6 وزارتخانه) که دبير خانه آن در وزارت علوم مستقر است، مجوز دريافت کنند.

 حالا نام 182 موسسه مجاز رسما اعلام شده است.

هر موسسه‌ مجاز به اعزام دانشجو به يک تا سه کشور هستند که در مجوز آن‌ها قيد شده و فعاليت موسسات براي کشوري خارج از حوزه‌هاي مجاز ممنوع است.

 اين طور که بارها در رسانه‌ها اعلام شده هر شرکتي که بدون مجوز نسبت به اعزام دانشجو يا اخذ پذيرش و هر فعاليت مشابه ديگري اقدام کند، مرتکب جرم شده و فعاليت آن تحت پيگرد قضايي خواهد بود.

در ماه‌هاي اخير ارز دانشجويي هم يکي از دغدغه‌هاي اصلي دانشجويان خارج از کشور بوده، ديروز معاون بورس وزارت علوم اعلام کرد توزيع بيش از 2 هزار حواله ارزي غيربورسي‌ها آغاز شده است.

 به گفته آقاي حسن مسلمي نائيني تعداد 2 هزار و 201 حواله ارزي براي غيربورسيه ثبت شده است، متقاضيان مي‌توانند از جمعه 27 بهمن با مراجعه به موسسات اعزام دانشجو در 11 شهر کشور و 6 موسسه در تهران براي دريافت حواله‌هاي ارزي خود اقدام کنند.

 به گفته معاون بورس وزارت علوم با 26 درصد تقاضاها به علت نقص پرونده مخالفت شده است از مهر ماه امسال اعلام شد به دانشجويان غيربورسه ارز مبادلاتي داده مي‌شود که ميزان آن بسته به کشور و دانشگاه مقصد متفاوت است.

*کدام کشورها مجازند؟

اگر به ليست شرکت‌هاي مجاز اعزام دانشجو نگاه کنيم نام کشورهايي مثل کانادا،‌ هند، مالزي، استراليا و آلمان بيش از بقيه تکرار شده است.

 در مورد مالزي گفته مي‌شود 14 هزار دانشجوي ايراني در اين کشور مشغول تحصيل هستند و حضور پررنگ آن در کنار نام شرکت‌ها طبيعي به نظر مي‌رسد.

 هند و آمريکا هم با 7200 و 5600 دانشجوي ايراني در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند و کانادا ميزبان 5400 دانشجوي ايراني است.

 معدود شرکت‌هايي هم هستند که کار اعزام دانشجو به کشورهايي مثل قبرس، فيليپين و بلاروس را انجام مي‌دهند، تاريخ شروع مجوز شرکت‌ها عموما از سال 1383 بوده و انگار در آن مقطع گرايش به سمت اعزام دانشجو به کشورهايي مثل آلمان، اتريش و استراليا بوده است، بعدها در سال 90 هم تعداد مجوزهاي صادر شده قابل توجه است و نام کشورهايي مثل چين، روسيه و حتي مجارستان هم به ميان آمده است.

مجوزهاي متعددي هم به نام کشورهايي مثل نيوزلند، ترکيه، ايرلند، انگلستان و آمريکا به چشم مي‌خورد، طبق آخرين آمارها تخمين زده مي‌شود 75 هزار دانشجوي ايراني در کشورهاي خارجي مشغول به تحصيل هستند اما فقط 48 هزار نفر آن‌ها نامشان در سامانه وزارت علوم به ثبت رسيده‌اند.

به اين ترتيب بقيه آن‌ها تمايلي به دريافت ارز دانشجويي هم ندارند؛ يعني يا اين قدر اوضاع مالي خوبي دارند که احساس نياز نمي‌کنند يا مراحل دريافت ارز دانشجويي به قدري طولاني و پيچيده است که قيد آن را مي‌زنند.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/
برچسب ها: لیست ، شرکت ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.