مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از برگزاری نخستین جشنواره ملی خوشنویسی «حافظ قرآن» در شیراز خبر داد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، احمد همتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: استان فارس خاستگاه فرهنگ، هنر و ادبیات است و در بحث خط و خوشنویسی نیز تاریخ پرباری دارد.

وی افزود: خوشنویسان بزرگی در استان فارس به ویژه در حوزه قرآنی فعالیت می‌کرده‌اند که از آن جمله احمد نی ریزی و خاندان ارسنجانی قابل ذکر هستند.

همتی ادامه داد: این نمایشگاه خوشنویسی برای نخستین بار در سطح ملی در فارس محقق و آثاری از سراسر کشور به جشنواره ارسال شد و در دو مجموعه وصال و فرهنگی و هنری پارک ملی به نمایش درآمد.

وی تصریح کرد: مجموعه اشعار حضرت حافظ با همکاری انجمن هنرهای تجسمی در نگارخانه وصال به نمایش درآمد که شامل دو بخش اساتید و مسابقه بود.

همتی اضافه کرد: در نگارخانه ملی نیز مجموعه آثار جشنواره ملی «حافظ قرآن» به نمایش گذاشته شد که این دوره به یاد خاندان بزرگ ارسنجانی که از کاتبان قرآن بودند نامگذاری شده است.

نمایش آثار قرآنی به خط نستعیلق

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه خاطرنشان کرد: مرسوم بوده که آیات و روایات را به خط نسخ و ثلث می‌نوشته‌اند اما در نگارخانه ملی آثاری به نمایش گذاشته شده که در آن آیات قرآن به خط شکسته و نستعلیق نگاشته شده است.

همتی ابراز داشت: آثار جشنواره روی سایت انجمن خوشنویسان نیز قرار گرفته است و به طور قطع باعث بالندگی و رشد خوشنویسی به ویژه در حوزه جوانان می‌شود.

به گفته وی، تعدد حضور هنرمندان در جشنواره، الفت و علاقه به فرهنگ دینی و ملی را نشان می‌دهد که در عصر و زمان تهاجم دین‌ستیزانه دشمن بسیار ارزشمند است.

همتی همچنین گفت: بزرگترین حمایت از هنرمندان تثبیت چنین جشنواره‌هایی در فارس است که آثار آنان در معرض دید علاقمندان قرار گیرد و روی سایت به نمایش گذاشته شود.

وی تصریح کرد: استاندار فارس نیز به ادارات دستور داده است در اهدای هدایا، آثار هنرمندان و تولیدات فاخر خریداری شود.

به گفته همتی، هنر شیراز در سفر فرهنگی هنری به کشور پرتغال در حوزه منبت‌کاری، خطاطی، مینیاتور و خاتم بسیار تاثیرگذار بود به گونه‌ای که زمانی هنر خاتم‌کاری در قالب محصولاتی ارائه شد بسیاری از کیفیت خاتم شیراز متحیر شدند.

آمادگی داریم در اماکن عمومی قفسه کتاب بر پا کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو ابراز داشت: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد با همکاری نهاد کتابخانه‌ها، مطب پزشکان، اتوبوس‌های درون و برون شهری، سالن‌های انتظار ادارات و ... را به کتاب‌های کم‌حجم و جذاب مجهز کند.

وی افزود: حتی این امکان هست که در درون شهر با نصب بنرها و تابلوهایی به معرفی کتاب‌های ارزشمند بپردازیم که فرهنگ مطالعه در جامعه ترویج شود.

همتی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس 500 میلیون تومان به آموزش و پرورش و کتابخانه مدارس کتاب اهدا کرد و گردش مالی نمایشگاه کتاب ما بیش از 2 میلیارد بود، علاوه بر آن به بسیاری از مساجد، حوزه‌های علمیه، بوستان‌ها و ... کتاب هدیه کرده‌ایم.

برگزاری چند جشنواره برای نخستین بار

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امسال چند جشنواره در فارس برای نخستین بار برگزار شد که شامل جشنواره شعر فارسی قرآنی آیات، فستیوال تئاتر عروسکی کودک و نوجوان، جشنواره پیامبر رحمت (ص)، کاتبان حافظ قرآن، جشنواره شعر فجر و بخش فیلم‌های مستند در کنار جشنواره موسیقی و... بود./ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.