گریه های شدید نوزادان در صورت نداشتن اختلالات مغزی و متابولیکی، نشان دهنده آسیب هیجانی وارد شده است.

 فروغ ریاحی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران افزود: اختلالات روحی و روانی نوزادان تا حدودی به مشکلات جسمی و رشد مغزی نوزادان مربوط است.

وی افزود: در صورتی که اختلال در رشد و عملکرد مغز وجود داشته باشد کودک دچار مشکلاتی همچون کم خوابی شدید، مشکلات تغدیه ایی، پر خوری بیمارگونه یا مشکلات شدید اجتماعی می شود.

ریاحی اظهار کرد: در نوزادانی که رشد طبیعی دارند و مراقبت کننده اصلی اعم از مادر، مادر بزرگ یا پرستار دچار اختلالات روانی باشد یا در دسترس کودک نباشند، دچار بیماری شدید جسمی،  اعتياد و یا افسردگی شدید باشد امکان بروز اختلالات روانی این نوزادان بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه نوزاد احتیاج به مراقبت غذایی با نگهداری عاطفی و نظافت دارد، افزود: در صورتی که احتیاجات نوزادان خصوصا نیازهای عاطفی و مراقبت های بهداشتی رعایت نشود، در همان مقطع زمانی باعث واکنش کودک نسبت به محیط می شود و عدم توجه مراقبت کننده که این موارد موجب بروز اختلالات روانی در نوزاد می شود.

ریاحی با بیان اینکه آسیب هیجانی به کودک موجب  گریه بيشتر کودک و وحشت بیشتر از تغییرات محیط می شود، خاطر نشان کرد: کتک زدن یا تکان دادن شدید نوزادانی که منجر به آسیب هیجانی در نوزاد می شود و در در نهایت در سینی بالاتر این بچه ها رفتار طبیعی از نظر رشد هیجانی و ارتباطی با دنیای اطراف ندارند.

وی خصوصیات مزاجی نوزادان را اینگونه تشریح کرد: خصوصیات مزاجی همان ویژگی های ژنتیکی در نوزادان مختلف متفاوت است و در حقیقت واکنش پذیری نوزادان مختلف نسبت به محیط اطراف متغییر است.

ریاحی یکی از ویژگی برخی از نوزادان را نظم پذیری دانست و تصریح کرد: در مقابل برخی از نوزادان هم سخت مزاج هستند.

خواب کم، گریه های شدید، عدم تناسب مسائل رشدی از ویژگی بارز این کودکان است و در صورتی که مراقبت کننده اصلی به نوزادان سخت مزاج آسیب هیجانی وارد کند، نوزاد دچار اختلالات روانی می شود.

وی در خصوص روش تشخیص اختلال روانی در نوزادان گفت: در صورتی که نوزاد دچار اختلالات متابولیکی و یا مغزی است نیاز به ارزیابی پزشکی و درمان دارد در صورت وجود گریه های شدید در کودک باید مراقبت از کودک به شخص دیگری واگذار شود و در صورت تکرار شدن گریه های شدید نوزاد وجود اختلال روانی در کودک تشخیص داده می شود.

وی خاطر نشان کرد: در ارزیابی های پزشکی باید سلامت جسمی و روانی مراقبت کننده اصلی و نوزاد باید ملاحظه شود.

برچسب ها: نوزاد ، اختلال ، روان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.