رییس انجمن خدمات مهندسی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرد: در سال 90 حدود 70 میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی از این استان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ؛ محمد ابکاء با بیان اینکه بیش از 90درصد شرکت های عضو این انجمن خصوصی اند، اظهار کرد: 120شرکت خدمات فنی و مهندسی فعال در استان، عضو این انجمن هستند که حدود 6 هزار نفر نیرو با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آنها مشغول به کارند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر فعالیت های توسعه ای و بازار کار این حرفه با رکود مواجه بوده است، انتقاد کرد: در حال حاضر بسیاری از خدمات قابل ارایه توسط شرکت های فنی و مهندسی داخلی از خارج تامین می شود که این موضوع کاملا با قانون استفاده از حداکثر توان مهندسی و ساخت داخل در تضاد است.

وی اضافه کرد: اجرای این قانون بهترین اقدام برای توسعه بازار شرکت های فنی و مهندسی داخلی است و با اجرای صحیح و کامل آن بسیاری از مشکلات این شرکت ها حل می شود.

ابکاء بیان کرد: در حال حاضر در قراردادها به ویژه قراردادهای دولتی حداکثر پیش پرداخت 15 درصد در نظر گرفته می شود، در حالی که برای تامین تجهیزات و مصالح نیاز به تامین صددرصد تجهیزات است.

وی تامین منابع مالی مورد نیاز، مقررات دست و پاگیر بانکی، عدم گشایش اعتبار اسنادی و مشکلات مربوط به بیمه را از دیگر چالش های این بخش دانست.

رییس انجمن خدمات مهندسی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اعلام اینکه حضور در بازارهای بین المللی برای ارائه خدمات فنی و مهندسی نیاز به بستر سازی دارد، گفت: برای تحقق این موضوع باید بین کشورها ارتباط ایجاد دارد که دولت در این زمینه تعیین کننده است.

ابکاء ادامه داد: بخش خصوصی به تازگی با برقراری ارتباط با کشورهای منطقه، درصدد بستر سازی برای ارایه این گونه خدمات به خارج از کشور است اما متاسفانه هنوز نتایج قابل توجهی به دست نیامده است.

وی با اشاره به اینکه تداوم فعالیت شرکت های فنی و مهندسی، زمینه ساز اشتغال به ویژه برای نیروهایی با تحصیلات بالاست، خاطرنشان کرد: نتیجه فعالیت این شرکت ها، احداث واحدهای صنعتی و توسعه آنهاست بنابراین در ایجاد اشتغال و تولید ثروت جایگاه مهمی دارند./س

برچسب ها: صادرات ، خدمات ، فنی ، مهندسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.