مدير عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: هم‌اكنون در حوزه‌هاي آ‌بريز استان حدود 95 درصد انرژي برق آبي كشور توليد مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ عليرضا رضانيا در حاشيه پنجمين كنفرانس ملي نيروگتاه‌هاي برق،اظهاركرد: طرح‌ها و برنامه‌هاي جديدي در حال بررسي و اجرا مي‌باشد تا بتوان با استفاده از آن‌ها ظرفيت استفاده از توليد انرژي برق‌آبي را بيش از گذشته كرد. اين امر مستلزم تامين اعتبارات لازم براي اجراي اين پروژه‌ها مي‌باشد و همچنين بايد مطالعات اوليه دقيقي در اين خصوص صورت گيرد.

وي افزود: نكته مهم توليد 500 درصد يا 5 برابري انرژي برق‌آبي در مقايسه با توليد در سال‌هاي قبل از انقلاب است.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصريح‌كرد: نيروگاه‌هاي برق‌آبي انرژي پاك و بدون آلودگي را توليد مي‌كنند و هيچ‌گونه مصرف سوختي كه همراه با آلودگي باشد، به همراه ندارد. در حقيقت آب را استفاده و انرژي توليد مي‌كنند و درنهايت آب در پايين دست قابل استفاده و بهره‌برداري خواهد بود.

رضانيا ادامه‌داد: اگر سدها به صورت سدهاي زنجيره‌اي مخزني باشد، به‌طوري كه آب در يك نيروگاه تخليه و در نيروگاه بعدي ذخيره شود، مي‌توان توليد انرژي را به‌گونه‌‌اي مناسب ادامه داد. همچنين انرژي كه از طريق نيروگاه آبي توليد مي‌شود، خيلي زود وارد مدار مي‌شود و زماني كه پيك شبكه به برق را سريعا با خود حمل مي‌كند و در صورت عدم نياز به برق مي‌تواند سريعا از مدار خارج شود؛ اين اقدام در نيروگاه‌هاي حرارتي سرعت عمل نيروگاه‌هاي برق‌آبي انجام نمي‌شود.

وي افزود: نيروگاه‌هاي برق‌آبي، برق ممتد و پيوسته‌اي راتامين مي‌كنند، هر چند از لحاظ اجرايي هزينه اوليه بالايي را مي‌طلبد ولي بازگشت سرمايه سريعا صورت مي‌گيرد.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان‌كرد: نيروگاه‌هاي برق‌آبي با محيط زيست سازگاري زيادي دارند و نسبت به نيروگاه‌هاي حرارتي به نيروي انساني كمتري احتياج دارند اما دور بودن فاصله اين نيروگاه‌ها از شهرها و نياز به جايگاه خاص براي وجود مخزن‌ها، از معايب اين نيروگاه‌ها مي‌باشد.

رضانيا خاطرنشان‌كرد: پروژه‌هاي در دست اقدام سازمان آب و برق خوزستان در خصوص سدهاي اين استان حدود 82 درصدي انرژي برق‌آبي كشور را تامين مي‌كنند./س
برچسب ها: تولید ، انرژی ، برق آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.