رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاخیر در اجرای طرح پزشک خانواده به دلیل انتصاب سرپرست جدید است.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
، دکتر محمود شبستری در نشست خبری هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در روز دوشنبه در دانشکده بهداشت این دانشگاه برگزار شد، در خصوص برنامه‌های حوزه بهداشت گفت: یکی از شاخص‌های اصلی ما این است که روند رو به بهبودی داشته باشیم، در این زمینه 2 شاخص اصلی وجود دارد.

وی افزود: یکی از شاخص‌ها کاهش مرگ و میر مادران باردار از 22 تا 25 نفر در صد هزار است که در سال 90 در مشهد 10 در صد هزار رسیده است که این کاهش ارقام سبب کسب رتبه اول در سطح کشور شد.

دکتر شبستری با اشاره به شاخص دیگر در زمینه بهداشت گفت: شاخص دیگر موارد بیماری سل است که بسیار ایمن شده و در سطح استان روند رو به کاهشی داشته‌ایم.

وی افزود: راه اندازی بخش بستری و آزمایشگاه بیمارستان دکتر شریعتی از جمله فعالیت‌هایی است که برای بیماران سل حتی آنان که مقاوم با درمان هستند تاثیر بسیار زیادی در روند کاهش این بیماری داشته است و موجب شد تا بتوانیم بیماران را به این بیمارستان تخصصی ارجاع دهیم.

ساخته شدن 176 خانه بهداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: 176 خانه بهداشت که جزو کمبودهای بعضی از روستاهای بالای 100 نفر بود ساخته شد. این دانشگاه 950 خانه بهداشت دارد که 176 تا آن ناقص بود و با کمک استانداری، وزارت بهداشت توانستیم این مراکز را تکمیل کنیم و آخرین نمونه آن مرکز بهداشت منطقه پنج تن بود که افتتاح شد.

دکتر شبستری افزود: در روستاهای بالای 100 خانوار بهداشت داریم و در روستاهای حاشیه که نیاز به مرکز بهداشت بود به حد استاندارد رسیده‌ایم و دو سوم ساخت و سازهای خانه بهداشت در جنوب و حاشیه شهر مشهد انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در حوزه درمان کار مهمی که انجام شد میزان میانگین تخت‌های بیمارستانی ما از 1550 تخت در حال ساخت در 15 بیمارستان در مدت 3 سال و نیم بود.

وی افزود: ساخت 6 بیمارستان را در دستور کار داشتیم که دو بیمارستان طالقانی و منتصریه در شهر مشهد افتتاح شد و 4 بیمارستان دیگر در شهرستان‌ها بود.

دکتر شبستری تصریح کرد: ایجاد بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا(ع)، اورژانس 100 تختخوابی بیمارستان امام رضا(ع)، اورژانس 500 تختخوابی بیمارستان قائم(عج)، از جمله فعالیت‌های انجام شده است که اگر ظرفیت تخت‌ها به نتیجه برسد دانشگاه ما از میانگین کشوری هم بهتر خواهد شد.

وی افزود: در شهرستان‌ها و مشهد ما به سمت آن می‌رویم که تا اردیبهشت اورژانس 122 تخت خوابی ویژه بیمارستان امام رضا(ع) را افتتاح کنیم که این امر می‌تواند مشکلات زائران و مردم مشهد را حل کند.

بخش زیادی از درآمدهای دانشگاه صرف خرید تجهیزات می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تجهیزات این دانشگاه گفت: کلی از درآمدهای دانشگاه صرف خرید تجهیزات شد که این تجهیزات با قیمت‌های بسیار زیاد تهیه شده است. در روزهای گذشته با حضور وزیر بهداشت به مشهد بخش سی‌تی اسکن و ام‌ آر ‌آی بیمارستان شهید کامیاب را افتتاح کردیم.

وی افزود: ایجاد بخش آنژیوگرافی و سی‌تی اسکن در بیمارستان شهید کامیاب، فعال شدن بیمارستان طالقانی و شریعتی و تخت‌های ایجاد شده نمونه‌ای از کارهای بخش درمانی این دانشگاه بود.

دکتر شبستری به شرایط نوبت‌دهی برای عمل جراحی قلب باز در سال‌ 88 اشاره کرد و گفت: نوبت‌دهی برای عمل‌های جراحی قلب در سال 88 بالای یک سال بود اما امروزه چه در بیمارستان‌های خصوصی و چه غیر خصوصی نوبت‌دهی کمتر از 48 ساعت است. این نشان‌دهنده کمبود بیماران قلبی نیست بلکه تعداد تخت‌های آنژیوی ما دو برابر شده است و تاسیس بیمارستان شریعتی در سه سال گذشته هم در این امر نقش بسزایی داشته است.

وی گفت: بیمارستان پیوند منتصریه یکی از فعالیت‌های بخش درمان است این اقدام موجب شد تا بیمار برای عمل پیوند مغز و استخوان خود به شهرهایی نظیر تهران سفر نکند و در شهر خود درمان شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابراز امیدواری در خصوص عمل‌های پیوند گفت: امیدوارم عمل پیوند ریه هم در استان در ظرف چند ماه آینده انجام شود.

حدود 80 درصد از بخش‌های بیمارستان امام رضا(ع) بازسازی شده است

شبستری گفت: حدود 80 درصد از بخش‌های بیمارستان امام رضا(ع) بازسازی شده است و در بیمارستان قائم(عج) هم در حال بازسازی هستیم که اینها نمونه‌ای از فعالیت‌ها است.

وی با اشاره به جشنواره ملی حاکمیت بالینی خاطر نشان کرد: در 6 بهمن ماه در این جشنواره 6 بیمارستان رتبه برتر را گرفتند و بیمارستان امام رضا(ع) از بین این بیمارستان‌ها رتبه نخست را به خود اختصاص داد. این بیمارستان که 80 سال عمر دارد از نظر کیفیت درمان در بین بیمارستان‌های خصوصی و غیر خصوصی رتبه یک را کسب کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی نشانه توان‌مندی یک دانشگاه است و در دانشگاه ما 30 درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی (فوق تخصص، تخصص، P.H.D) هستند و 70 درصد دانشجویان در دوره عمومی، ‌لیسانس و دکتری مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه برای برنامه‌های دانشگاه گفت: بنابر برنامه پنجم توسعه در دانشگاه باید تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به 20 درصد کل دانشجویان آن دانشگاه برسد که دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این شاخص عبور کرده و نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی ان به 30 درصد کل دانشجویان رسیده است.

شناخته شدن دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزء یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان

وی در خصوص بحث پژوهش در دانشگاه، گفت: حدود 4 ماه پیش اعلام شد که دانشگاه ما جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان و همچنین جزو یک درصد دانشمندان شده‌ایم که دانشمند یک درصدی برتر این دانشگاه دکتر حسین‌زاده می‌باشد.

وی تصریح کرد: این برتری نشانه مقاله‌های خوب و کاربردی و مستند بوده است و همچنین نشان‌دهنده تلاشی است که در جهت بهبود مقالات انجام شده است.

وی افزود: حدود 62 درصد از مقالات و کارهای پژوهشی که در دانشگاه انجام شده است، در 3 سال گذشته صورت گرفته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد 45 مرکز تحقیقات دارد و چند پژوهشکده مصوب داریم که حدود دو تا از این پژوهشکده‌ها در حال تصویب است.

وی در خصوص شاخص بحث داروها، گفت: داروهای ضد سرطان که ظرف یک سال آینده وارد بازار خواهد شد، 97 درصد این داروها از خودمان است و فقط 3 درصد آن از خارج وارد می‌شود که این 3 درصد هم مساله مهمی است که بر روی آن کار می‌کنیم.

شبستری در خصوص حوزه فرهنگی دانشگاه گفت: در این حوزه طبق نظر مسوولین استان به عنوان حوزه برتر شناخته شده‌ایم و از جمله فعالیت‌ها اردوهای راهیان نور است.

وی با اشاره به حوزه توسعه دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: نقطه عطف در این حوزه 137 هکتار زمین از اراضی زکریا است که در آن سازمان مرکزی را ایجاد کرده‌ایم و در حال ایجاد بیمارستان امدادی محور جنوب و بیمارستان اطفال، بیمارستان سرطان، بیمارستان قلب و بیمارستان زنان هستیم.

وی همچنین از شهردار مشهد برای ایجاد خط دو قطار شهری در مسیر شهرک دانش و سلامت تشکر کرد که این امر موجب شده شهروندان برای رفت و آمد به این شهرک مشکلی نداشته باشند.

دکتر شبستری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اجرایی نشدن برنامه پزشک خانواده گفت: با برکناری وزیر بهداشت، سرپرست جدید جناب دکتر طریقت منفرد برنامه جدیدی را در دستور کار دارند که این برنامه در شکل جدیدی است و فرصت خاصی را ایجاد کرده‎‌ است.

وی افزود: استانداری به عنوان رییس راهبردی برنامه پزشک خانواده در استان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد اماده انجام این طرح هستند اما باید نظر سرپرست جدید را برای طرح پزشک خانواده دید.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: عمل ، پیوند ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.