در آستانه تصويب ازدواج همجنسگرایان در مجمع ملی فرانسه، پايگاه خبري "پيو فوروم"در مقاله اي به بررسي موضوع ازدواج همجنس بازان در غرب و كشورهاي پيشرو در ترويج اين بي بند و باري پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است: امروزه، جامعه غرب (48 درصد موافق و 43 درصد مخالف)بيشتر از گذشته از مسئله ازدواج همجنس بازان به بهانه آزادي حقوق افراد،حمايت مي كند. اين در حاليست كه در سال 2001، آمریکایی ها با 57 درصد مخالف و 35 درصد موافق، در مورد ازدواج همجنسگرایان موضع مخالفي داشتند.

براساس آمارهاي موجود، نسل جوان امروز غرب در مقايسه با نسل مسن جامعه از ازدواج همجنس بازان حمايت بيشتري مي كند.

در دوازدهم فوریه، مجمع ملی فرانسه ازدواج همجنسگرایان فرانسه را به تصويب و جزء حقوق افراد جامعه به رسميت خواهد شناخت. البته لازم الاجرا شدن این لایحه به تصویب مجلس سنا فرانسه و شخص رئیس جمهور نياز دارد، اما انتظار می رود اين لايحه در ماه مي 2013 به شكل قانون در سراسر فرانسه به اجرا درآيد.

تحقق اين امر، فرانسه را دوازدهمين كشور جهان در تائيد قانون حمايت از ازدواج همجنس بازان مرد و زن قرار مي دهد.

انگلستان نيز بعد از فرانسه در تلاش است اين قانون را در كشور خود به تصويب برساند. در پنجم فوریه، اکثریت مجلس عوام انگلستان به ازدواج همجنس‌بازان رای مثبت دادند.

رای گیری ديگري در اين خصوص در مجلس عوام و مجلس اعيان در حال جريان است كه انتظار می رود این لایحه در تابستان 2013 به تصویب و در قالب قانون ملي انگلستان به اجرا درآيد.

آراي مربوطه در فرانسه و انگلیس نشان می دهد، ديدگاه ها در مورد ازدواج همجنس بازان، حداقل در غرب تغيير جدي كرده است. در واقع، بسیاری از کشورهایی که در حال حاضر ازدواج همجنسگرایان زن و مرد را به رسميت شناخته اند، همگي از كشورهاي اروپايي و آمریکا مي باشند.

در زیر لیستی از کشورهایی که قوانين ازدواج همجنس گرایان را تصويب و از آن حمايت مي كنند ارائه مي گردد.  

کشورهایی که ازدواج همجنس بازان مجاز مي باشد:

*** هلند (سال 2000)   

در دسامبر سال 2000، هلند اولین کشوری بود که ازدواج همجنسگرایان را در پارلمان هلند، با مجموع سه چهارم آراي موافق،به رسميت شناخت.

این قانون به زوج های همجنس باز حق ازدواج، طلاق و قبول سرپرستي کودکان را نيز قائل مي شد. بر اين اساس تعريف ازدواج در هلند به شكل زير اصلاح گرديد:"ازدواج را می توان با جنس مخالف و یا با همجنس خود صورت داد".

تنها مخالف اين لايحه در پارلمان،حزب دموکرات مسیحی بود که البته در آن زمان جزء ائتلاف حاکم نبود بنابراين ابزار اعمال لازم را نيز در اختيار نداشت.

پس از لازم الاجرا شدن قانون، کلیسای پروتستان در هلند، به عبارتي نماينده 12٪ از جمعیت این کشور، اعلام کرد که افراد مذهبی می توانند خودشان براي يا عدم ازدواج با همجنس بازان تصمیم بگیرند(صرفا تائيد و حضور در مراسم هاي ازدواج). اگر چه گروه های مسلمان و محافظه کار مسیحی همچنان به مخالفت با اين قانون ادامه مي دهند، اما ازدواج همجنس گرایان از سوي مردم هلند پذیرفته شده است.


*** بلژیک (2003)

ابتدا در سال 1998، پارلمان بلژیک حقوق زوج های همجنس گرايان را از طریق مشارکت های ثبت شده و تحت كنترل دولت،انجام مي داد.

بدين ترتيب كه در ان زمان زوج های همجنس می توانستند براي ازدواج مراحل قانوني را ثبت نام كرده و با اجازه دولت زندگي مشترك خود را آغاز كنند.

پنج سال بعد، در ژانویه سال 2003، پارلمان بلژیک ازدواج همجنسگرایان را به رسميت شناخت و به زوج های همجنسگراي زن و مرد حقوق مالیات و ارث مشابه با زوج هاي جنس مخالف را نيز اعطا كرد.

نكته تامل برنگيز اينكه در بلژيك، اين قانون كمترين اعتراضات را به خود ديد.

حزب دموکرات مسیحی، متحد سنتی کلیسای کاتولیک زمانيکه پارلمان قانون مذكور را تصویب كرد، از قدرت سياسي كمي برخوردار بود، در نتيجه مخالف آنچناني براي خود نمي ديد.

قانون سال 2003 اجازه ازدواج زوج های همجنس بلژیکي را مي داد و همچنين ازدواج همجنس گرايان بلژيكي با افرادي از كشورهاي موافق با اين نوع ازدواج را نيز به رسمیت مي شناخت.

در سال 2004 اين قانون،به زوج هاي همجنس گرايي كه در بلژيك شريك زندگي خود را از دست مي دادند-افرادي كه سه ماه در بلژيك حضور داشتند-اجازه ازدواج مجدد در بلژيك را براي آنها قائل مي شد.

در سال 2006، مجلس به همسران همجنس باز حق سرپرستي کودکان را نيز اعطا كرد.


***اسپانیا (2005)

پارلمان اسپانيا نيز ازدواج افراد هم جنس باز را در سال 2005 قانونی اعلام كرد و براي تمام زوج های متاهل فارغ از گرایش جنسی حقوق يكساني را متضمن گرديد.

تعريف ازدواج براساس قانون جديد اسپانيا چنين گرديد: "ازدواج الزامات و تعهدات مشابه اي را براي دو طرف قرارداد فارغ از اينكه هر دو طرف هم جنس يا مخالف باشند، موجب خواهد شد".

مقامات واتیکان و همچنین کنفرانس اسقف های کاتولیک اسپانیایی،اين قانون را به شدت مورد انتقاد قرار دادند، و متعاقبا جمعیت زیادی در مادرید علیه این قانون جديد تظاهرات كردند.

پس از لازم الاجرا شدن اين قانون در اسپانيا، دادگاه قانون اساسی این کشور، ممانعت دو قاضی دادگاه شهری در اعطاي جواز ازدواج به زوج های همجنس را رد کرد و اعلام داشت: بنا به حكم دادگاه عالی، قضات دادگاه هاي جزء فاقد جایگاه قانونی براي ايجاد تغيير در اين قانون مي باشند و همه آنها ملزم به تبعيت از قانون مصوب كشوري مي باشند.


*** کانادا (2005)

در سال 1999 پس از آن که دولت های فدرال و استانی كانادا گسترش ازدواج زوج های همجنسگرا را قانوني اعلام كرد، زوج های هم جنس گراي کانادايي نيز از مزایای برابر قانون ازدواج برخوردار شدند.

در آغاز سال 2003، ازدواج همجنس گرایان به تدریج در نه استان از 13 استان كانادا به رسميت شناخته شد.

پارلمان کانادا در سال 2005، با تصویب قانوني ازدواج همجنسگرایان را در سراسر کشور كانادا به رسميت شناخت.

در سال 2006، قانونگذاران، برنامه حزب محافظه کار حاکم بر کانادا را كه قصد تجديد نظر اين قانون را داشت، ناكام گذاشته و اين قانون از آن زمان تا كنون به قوت خود همچنان پا بر جاست.


*** نروژ (2009)

از ژانویه 2009، زوج های همجنسگراي مرد در نروژ به صورت قانونی مي توانند با همجنسان خود ازدواج كنند،و مشمول قوانين سرپرستي کودکان و تلقیح مصنوعی نيز قرار مي گيرند.

قانون سال 2009 عليرغم مخالفت اعضای حزب دموکرات مسیحی و حزب مترقي، به تصويب رسيد.

بزرگترین گروه مذهبی در این کشور، کلیسای پروتستان وابسته به نروژ، در ان زمان مورد چند دستگي شده بود.

پس از تصویب اين قانون جدید، رهبران کلیسا، روحانيون خود را از انجام مراسم ازدواج همجنسبازان منع كردند. اما کلیسای نروژ به روحانيون مذهبي خود اجازه انجام مراسم ازدواج همجنسبازان را داد.


*** سوئد (2009)

در آوریل 2009، پارلمان سوئد با رای اکثریت قریب به اتفاق نمايندگان ازدواج همجنس گرایان سوئدي را به تصويب رساند. از سال 1995 زوج های همجنسگرا (مرد) در سوئد براي ازدواج مي توانستند در اتحاديه هاي مدني جهت دريافت اجازه ازدواج ثبت نام كنند.

قانون سال 2009 به همجنسگرایان زن و مرد اين اجازه را مي داد كه هم در مراسم هاي مذهبی و مدنی ازدواج خود را اعلام و آغاز كنند. بر اين اساس نيازي به حضور روحانيت جهت مشروعيت آن نبود.

از ژانويه 2007 کلیسای لوتران در كشور سوئد، كه تقریبا سه چهارم سوئدي ها عضو آن مي باشند، از ازدواج هم جنس گراها به نوعي حمايت كردند.

در اکتبر سال 2009، هیئت مدیره کلیسا به روحانيون خود براي شركت در مراسم و رسميت بخشيدن به آن اجازه شركت دادند.


*** پرتغال (2010)  

در ماه ژوئن سال 2010، پرتغال هشتمین کشوري بود كه ازدواج همجنسگرایان را به رسميت شناخت. پيشتر مجلس پرتغال در اوايل سال 2010 ازدواج همجنس گراها را به تصویب رسانده بود.

اما پس از تصویب آن قانون، آنیبال كاواكو سیلوا، رئیس جمهور پرتغال، از دادگاه قانون اساسی خواست تا اين مورد را به لحاظ تطبيق بودن با قوانين ملي مورد بررسي قرار دهد.

در آوریل 2010، دادگاه قانون اساسی اعلام کرد :قانون ازدواج همجنس گراها منافاتي با قانون اساسی پرتغال ندارد و معتبر مي باشد. در ماه مي همان سال اين قانون از سوي سيلوا به امضا رسيد و ماه بعد از ان به اجرا درآمد. در قانون ازدواج همجنس بازان پرتغال، زوج های همجنس از حق سرپرستي کودکان برخوردار نيستند.

 
*** ایسلند (2010)  

قانون ازدواج همجنسگرایان در ماه ژوئن سال 2010 از سوي نهاد قانون گذاري ايسلند به تصویب رسید. نظر سنجی عمومی قبل از تائيد نهاد قانونگذاري ايسلند نشان مي دهد كه افكار عمومي از اين مسئله حمايت گسترده اي داشته اند و هیچ یک از اعضای نهاد قانون گذاري ايسلند نيز بر علیه اين قانون راي نداده اند.

قوانين ايسلند ازدواج و ثبت نام همجنس بازان را از سال 1996 مجاز مي دانست. یک دهه بعد، پارلمان با تصویب قانوني، به زوج های همجنسگرا حق قبول سرپرستي كودكان را نيز اعطا كرد.

پس از تصويب قانون جدید در اواخر ماه ژوئن سال 2010 ،یوهانا سيگورداردوتي نخست وزیر، با شريك جنسي خود جونينا لئوس دوتي ازدواج كرد!!


*** آرژانتین (2010)  

در ماه جولاي2010، آرژانتین اولین کشور آمریکای لاتین بود كه حقوق ازدواج همجنسگرایان را به رسميت شناخت.

به رغم مخالفت های شدید از سوي کلیسای کاتولیک و کلیساهای پروتستان ، قانون مربوطه هم از سوي مجلس قانون گذار آرژانتین و هم توسط رئیس جمهور کریستینا فرناندز دی کرشنر،به تصويب و امضا رسيد.

به واسطه اين قانون، زوج هاي همجنس نيز به مانند افراد عادي از حقوق يكسان حتي قبول سرپرستي كودك نيز برخوردار گرديدند.

يك دهه قبل از تصویب قانون ازدواج همجنس بازان آرژانتين، تعدادی از حوزه های قضایی محلی، از جمله پایتخت این کشور، بوئنوس آیرس، قوانیني را وضع كرده بودند كه ازدواج همجنس گراهاي زن و مرد را پس از ثبت نام در اتحاديه هاي مدني اجازه و به رسميت مي شناخت.


*** دانمارک (2012)  

در ژوئن 2012، نهاد قانون گذار دانمارک با تصویب لایحه اي ازدواج همجنس بازان را قانوني اعلام كرد. اين قانون چند روز پس از آنكه ملكه كووين مارگارت دوم با اين لايحه موافقت خود را اعلام كرد،به تصويب رسيد.

در سال 1989، دانمارک اولین کشوری بود که براي زوج های همجنس حقوقي برابر با افراد عادي در نظر گرفت. در سال 2010، دانمارك قانوني را به تصویب رساند،كه طبق آن زوج های همجنسگراي مرد نيز مي توانستند سرپرستي فرزندي را قبول كنند.

با قانونی شدن ازدواج همجنس بازان، کلیسای لوتری دانمارک (کلیسا دولتي) ، ملزم به فراهم آوري شرايط مناسب براي برگزاري مراسم ازدواج زوج های همجنس در کلیساها گرديد.

با این حال، هیچ یک از اعضای روحانیت کلیسا ملزم به حضور در مراسم عروسی یک زوج همجنسگرا یا لزبین نبودند.


کشورهایی که ازدواج همجنس گرایان در برخی از حوزه های قضایی آنها قانوني مي باشد:

*** ایالات متحده آمریکا (2003)  

ازدواج هم‌جنس ها اولين بار در ایالات متحده در ايالت ماساچوست و در سال 2003 به رسميت شناخته شد.

از آن زمان به بعد، هشت ایالت دیگر -از جمله کنکتیکات، آیووا، مریلند، مین، نیوهمشایر، نیویورک، ورمونت و واشنگتن - و منطقه کلمبیا ازدواج همجنسگرایان را از طریق اجازه دادگاه به رسميت مي شناسند.

قانونگذاران در ايالت هاي دیگر، از جمله ایلینویز و رود آیلند، در ميانه راه قرار دارند و هنوز تصميمي گرفته نشده است.

علاوه بر این، دیوان عالی کشور در سال 2013 موضوع ازدواج همجنس بازان و امكان تغییر ديدگاه ملی را در دستور كار خود قرار داده است.


*** مکزیک (2009)  

در دسامبر 2009، دولت مکزیکو سیتی ازدواج همجنسگرایان را به رسميت شناخت.

اين تصميم در دادگاه قضايي به چالش كشيده شد اما متعاقبا دادگاه عالي مكزيك در آگوست 2010 قانوني بودن ازدواج همجنس بازان را مورد تائيد قرار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار