رييس اداره نگهداري و تعميرات شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران گفت: اين شرکت به واسطه بهره مندي از توان متخصصان داخلي در ساخت تجهيزات نفتي، بيش از هفت ميليارد تومان در هزينه ها صرفه جويي کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد شهبازي از خودكفايي شركت نفت و گاز گچساران در ساخت و تعمير بسياري از قطعات مورد نياز در اين شركت خبر داد و گفت: هفت ميليارد و 500 ميليون تومان صرفه جويي در هزينه ها طي چهار سال اخير، از ثمرات اين خودكفايي است.

وي تصريح كرد: در راستاي مقابله با تحريم ها و جلوگيري از كاهش توليد، نسبت به اجراي مهندسي معكوس در ساخت و تعمير تجهيزات و قطعات اساسي مورد نياز صنعت نفت اقدام كرديم كه برخي از نيازها از طريق برون سپاري و برخي با اتكا به توان متخصصان داخلي تامين شد.

شهبازي، تصريح کرد:  در اين زمان كه رقابت بين شركت هاي نفتي بهره بردار داخلي و خارجي به وضوح مشاهده مي شود، حفظ شرايط ايده آل با توجه به شرايط نابرابري كه در اثر تحريم ها به شركت هاي ايراني وارد شده است، بسيار حائز اهميت است.

وي با اشاره به نقش نيروي انساني متخصص در شرايط تحريم و لزوم استفاده از توان فكري و عملي اين قشر، اظهار داشت: امروز صنعت و اقتصاد ايران وارد جبهه جنگ تحميلي ديگري شده است كه بسيار سخت تر و پيچيده تر از جنگ هايي با تسليحات نظامي است.

رييس اداره نگهداري و تعميرات شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران با بيان اينكه امروز خودكفايي صرفا به اين معنا نيست كه همه قطعات، ابزار و لوازم مورد نياز صنعت را خود توليد كنيم، تاكيد كرد: خودكفايي به اين معناست كه بتوانيم با تدبير در توليد و افزايش كيفيت، ضمن دستيابي به راهكارهاي اقتصاد مقاومتي، به جايگاهي برسيم كه بتوانيم علاوه بر توليد، محصولات خود را به جهان صادر كنيم.

شهبازي همچنين از خودكفايي كارگاه مركزي شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران در تعمير و نگهداري 100 درصدي شيرآلات صنعتي توسط متخصصان داخلي اين شركت خبر داد.

وي از جايگزيني يك استارتر برقي جديد به جاي سيستم استارتر گازي قديمي براي راه اندازي توربين هاي ويژه واحدهاي ايستگاه فشارقوي گچساران نيز خبر داد و گفت: اين طرح افزون بر آثار مثبت در زمينه زيست محيطي، منجر به صرفه جويي بيش از 150 ميليوني نسبت به نمونه وارداتي براي شركت نفت و گاز گچساران شده است.

شهبازي با بيان اينكه صنعت نفت و گاز كشور تا حدود زيادي به خوكفايي دست يافته است، اظهارداشت: با توجه به توانمندي هاي كشورمان در حوزه هاي گوناگون صنعت، معدن، نفت و گاز و صنايع پائين دستي آن، هيچ گاه تحريم ها كارساز نخواهد بود.

وي ادامه داد: از سال 84 تاكنون كه بسياري از قطعات مورد نياز صنعت نفت توسط شركت هاي خارجي مورد تحريم واقع شده، بالغ بر يك هزار قطعه از اين قطعات با استفاده از توان متخصصان داخلي در شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران ساخته شده است.

شهبازي يكي از قطعات را توربين TA عنوان كرد و با بيان اينكه تعمير و بازسازي تيغه هاي داغ اين توربين در بهره برداري و ارسال نفت به مبادي صادراتي بسيار مهم است، گفت: استفاده از خدمات متخصصان داخلي از افتخارات مهم شركت بهره برداري  نفت و گاز گچساران است كه خود گامي در بومي سازي اين توربين به شمار مي رود.

وي يكي ديگر از اقدامات متخصصان شركت نفت و گاز گچساران را در ساخت پروانه كمپرسورهاي واحد گاز و گازمايع 900 (پازنان2) و همچنين تعمير كلي كمپرسور اين واحد را مورد اشاره قرار داد و افزود: اين اقدام متخصصان داخلي نيز صرفه جويي قابل توجهي براي شركت به همراه داشته است.

شهبازي گفت: اجراي مهندسي معكوس در بازسازي و تعمير پمپ ها، ساخت ياتاقان و قطعات گيربكس توربين هاي سولار كه در تاسيسات گازي اين شركت كاربرد فراوان دارند و كسب تكنولوژي ساخت نشت بندهاي خشك را از ديگر دستاوردهاي متخصصان داخلي شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران عنوان و در خصوص نشت بندهاي خشك اذعان كرد: توسط متخصصان داخلي اظهار داشت: اين نوع نشت بندها از نظر حفاظت زيست محيطي، شرايط بهتري نسبت به نشت بندهاي روغني دارند.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به نقش مهم "گلايكول" در جلوگيري از خوردگي لوله ها و پمپ ها، با مشاركت شركت هاي داخلي نسبت به اجراي مهندسي معكوس و ساخت اين پمپ در مدت زمان كوتاهي اقدام شد كه اين امر نيز صرفه جويي قابل ملاحظه اي براي شركت داشت./س
برچسب ها: صرفه جویی ، نفت ، متخصصان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار