اعتصاب کارگران کارخانه قطعه‌سازی پژوی فرانسه، شرکتی که در گزارش عملکرد سالانه خود به زیان از تحریم ایران اذعان کرده است، 2هفته‌ای شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کارکنان یک کارخانه قطعه‌سازی پژوی فرانسه در اعتراض به تصمیم مقامات پژو برای تعطیلی این کارخانه در سال 2014 از دو هفته پیش تاکنون دست به اعتصاب زده‌اند.

شرکت پژو تحت تأثیر کاهش فروش خود در اروپا و ایران با مشکلات مالی بسیار مواجه شده و قصد دارد 8 هزار کارگر خود را تا 2 سال آینده اخراج کند.

با تعطیلی کارخانه قطعه‌سازی اولنه سوبوا همچنین 3 هزار نفر دیگر در فرانسه بیکار خواهند شد.

ایران تا پیش از تحریم‌ها سومین مرکز تولیدات پژو در جهان به‌حساب می‌آمد و محصولات پژو در ایران به‌صورت سی‌کی‌دی به ایران ارسال می‌شد.

شرکت خودروسازی پژوی فرانسه در گزارش آماری خود از سال 2012 اعلام کرد فروش این شرکت در جهان طی سال گذشته میلادی با کاهش 16.5 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 2.965 میلیون دستگاه رسید.

شرکت پژو در این گزارش به زیان خود از تحریم‌ها علیه ایران اذعان کرده است و توقف فروش واحدهای سی‌کی‌دی را به ایران یکی از علل افت دورقمی فروش خود در جهان اعلام نموده است.

این گزارش تصریح کرد: «تصمیم پژو به معلق کردن فروش واحدهای سی‌کی‌دی به ایران از ماه فوریه که مطابق با مقررات بین‌المللی انجام شد (مقرراتی که تأمین مالی محموله‌ها را به مقصد ایران غیرممکن کرد) بر فروش این شرکت در سال 2012 تأثیر گذاشت. پژو در سال 2011 بالغ بر 457 هزار و 900 واحد سی‌کی‌دی به ایران فروخته بود».

بر اساس این گزارش از کل فروش 2.965 میلیون دستگاهی پژو در سال 2012، 145 هزار دستگاه مربوط به فروش واحدهای سی‌کی‌دی بوده است.

رویترز طی گزارشی دراین‌باره اعلام کرد کارگرانی که در کارخانه قطعه‌سازی اولنه سوبوا به اعتصاب کنندگان نپیوسته‌اند هنگام ورود با تمسخر و تهدید مواجه می‌شوند و تخم‌مرغ و اشیای دیگر از سوی معترضان  به‌سمت آنها پرتاب می‌شود.
این گزارش افزود: کاهش میزان فروش در بازار اروپا موجب شده که بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه تصمیم بگیرد از ظرفیت تولید خود بکاهد و همین مسئله دو هفته‌ای است که  اعتراض اتحادیه‌های کارگری را برانگیخته است.
اما ممکن است این تنها آغاز اعتراضات باشد. شرکت‌های پژو و رنو در رقابت با خودروهای باکیفیت آلمانی و اتومبیل‌های ارزان‌قیمت آسیایی بازار را از دست داده‌اند.
بر اساس این گزارش دو هفته پس از آنکه اتحادیه سی‌گی‌تی خواستار برگزاری اعتصاب برای اعتراض به کاهش 8000 فرصت شغلی در شرکت پژو شد، شهر اولنای فرانسه به خط مقدم تنشها بین مدیریت شرکت پژو و اتحادیه‌های کارگری تبدیل شده است.
مدیریت شرکت گفته که از مجموع 3 هزار کارگر واحد اولنه، تنها 260 کارگر دست به اعتصاب زده‌اند، اما اتحادیه سی‌گی‌تی تعداد اعتصاب کنندگان را 500 تن اعلام کرده است. غیبت کارکنان در جریان اعتراضات دو برابر شده و این بدان معناست که چند صد نفر به جمع معترضان پیوسته‌اند.
تولید این واحد که در 15کیلومتری پاریس قرار دارد، در سال گذشته مجموعاً 120 هزار دستگاه بود، اما امسال تقریباً متوقف شده است. ساکنان این منطقه را عمدتاً مهاجران آفریقایی‌تبار تشکیل می‌دهند که عده زیادی از آنها در این کارخانه مشغول به کار هستند.
منبع: تسنیم
برچسب ها: فرانسه ، پژو ، خودرو ، وبگردی ، اعتصاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.