سرپرست وزارت بهداشت گفت: در سال 89 سی هزار میلیارد تومان گردش مالی بهداشت و درمان بوده است و مردم حدود 15 هزار میلیارد تومان از جیب خودشان هزینه کرده اند بنابراین برای کاهش این هزینه ها تنها راه فعال کردن بیمارستان های دولتی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت امروز 20 بهمن در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین دانشکده آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش تخت های بیمارستانی  افزود: ما برای سال جاری طرح مهر ماندگار را مثل سال قبل پیگیری می کنیم که در نظر داریم طبق برنامه در سال آینده 5 تا 6 هزار تخت بیمارستان به مجموع تخت ها بیمارستان کشور اضافه کنیم.

وی در خصوص برنامه تمام وقت شدن پزشکان و ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان گفت: اگر اجرای این طرح در دیگر کشور های دنیا مشکلاتی ایجاد کرده پس باید قطعاً در کشور ما هم مشکلاتی ایجاد کند ولی برنامه ما این است که آن را به صورت داوطلبانه ایجاد کنیم و تاکیدی برای اجرای حتمی آن به صورت دستوری  نداریم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر برنامه های وزارت بهداشت برای افزایش رشته علوم پزشکی عنوان کرد: بر اساس قانون ما موظف هستیم که در حد نیاز کشور نیرو تربیت کنیم در واقع مازاد بر نیاز جزء سیاست های مورد است که شورای عالی سیاست گذاری با همکاری مجلس باید آن را مشخص و به ما ابلاغ کند اگر داوطلب برای رشته مختلف زیاد باشد یکی از سیاست های ما این است که پذیرش و افزایش پذیرش را به دانشگاه آزاد اضافه کنیم تا از این طریق بتوانیم جوابگوی داوطلبانی باشیم که متقاضی رشته های مختلف هستند.

وی در ادامه در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای بحث دارو اظهار داشت : سیاست وزارت بهداشت چند نرخی نیست ما دارو را متمرکز با نرخ ارز مرجع وارد می کنیم و در اختیار مصرف کنندگان و نیازمندان قرار می دهیم باید توجه داشت که در حال حاضر تجهیزات پزشکی هم با ارز مرجع وارد کشور می شود که ممکن است ارز آن تغییر کند.

**تعرفه های دولتی در حال متعادل شدن

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر کمبود دارو های روانپزشکی تاکید کرد: اولویت ما در بحث دارو ها ورود مواد اولیه دارویی به کشور است که البته به خاطر خطر تحریم یک سری مشکلات برای ورود مواد اولیه وجود دارد که در واقع دامن دارو های تولید داخل را گرفته است که دارو های روانپزشکی هم جزئی از این دارو ها محسوب می شود.

طریقت منفرد افزود: اگر یک دارو دچار کمبود در کشور است باید توجه داشت مشابه های متعددی در بازار دارویی دارد. خواهش من از پزشکان این است که اگر یک دارو مشابه آن در بازار موجود است بیمار را سرگردان برای پیدا کردن دارو نایاب نکنند .

وی در خصوص هزینه های پرداختی مردم از جیبشان گفت: در حال حاضر پرداخت از جیب در خصوص هزینه های درمانی مطابق قانون و میل ما نیست سیاست ما این است که بتوانیم مراکز دولتی را طوری فعال کنیم که نیاز مردم برای مراجعه به مراکز غیر دولتی وجود نداشته باشد.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: در سال 89 سی هزار میلیارد تومان گردش مالی بهداشت و درمان بوده است و مردم حدود 15 هزار میلیارد تومان از جیب خودشان هزینه کرده اند بنابراین برای کاهش این هزینه ها تنها راه فعال کردن بیمارستان های دولتی است.

وی در خصوص پزشک خانواده تصریح کرد: پزشک خانواده باید اصولاً بیمار محور باشد یعنی بیمار حق انتخاب و تغییر پزشک خود را داشته باشد از طرف دیگر پزشک خانواده باید بر اساس سرانه کشور حرکت کند و گایدلاین ها هم به کمک پزشک خانواده بیایند تا از صرف هزینه های بی مورد جلوگیری شود و سرانه در مورد هزینه های ضروری خرج شود.

بنابراین تغییرات جدید ما در برنامه پزشک خانواده این است که بر اساس سرانه استان های، برنامه پزشک خانواده را اجرا می کنیم .

وی در خصوص تعرفه های دولتی خاطر نشان کرد: تعرفه های دولتی یک مقداری نامتعادل است که با تصحیح کتاب تعرفه در حال متعادل کردن آن هستیم به این معنی که برخی از خدمات باید ارزش گذاری بیشتری و یک سری خدمات دیگر باید ارزش گذاری کمتری داشته باشند که با متعادل کردن این ارزش گذاری می توانیم تعرفه های دولتی را ثابت کنیم و طوری تعیین کنیم که به نفع پزشک و مردم باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.